Navigon 70 Plus
Om het nieuwste gps-toestel van Navigon te testen, nam ik het mee op mijn tocht door Denemarken.
Het eerste dat ik met deze Navigon deed, was de stem afzetten. De vrouw klinkt niet erg natuurlijk en zegt "Pas op!" als ze denkt dat je te snel rijdt. Gelukkig heb je haar helemaal niet nodig. Het 5-inchscherm is helder en informatief.
Ik waardeer vooral het balkje dat aftelt tot een splitsing en de Activity Lane Assistant, die je meldt in welk baanvak je op een snelweg moet voorsorteren. In dichtbebouwde stadscentra is het soms moeilijk om de juiste straat te vinden, maar het toestel is snel om je route opnieuw te berekenen als je een verkeerde afslag neemt.
Blijven zoomen
Wanneer je je eindbestemming ingeeft, laat Navigon je kiezen uit een aantal verschillende routes. Meestal komt dat neer op ‘Kortste route’ versus ‘Snelste route’. Wil je uitvissen hoe die routes werkelijk lopen, dan moet je wel een heel eind inzoomen. Die zoomfunctie werkt vrij traag. Voor gewone menu’s reageert het touchscreen wel vlot.
Voor de toerist heeft de Plus-versie enkele handige extra functies. Zo kan hij je naar de dichtstbijzijnde parking sturen, of tankstations, apothekers en garages zoeken. Ook toeristische attracties staan voorgeprogrammeerd, als ze bekend genoeg zijn. Het ganggraf van een Vikingkoning in een veld in niemandsland moeten we zelf op de kaart gaan zoeken, omdat Navigon het dichtstbijzijnde (piepkleine) dorp niet kent.
Stabiliteit
Belangrijkste minpunt van deze Navigon is zijn gebrek aan stabiliteit. Hij slaagt erin om tijdens m’n reis drie keer te crashen. De Navigon 70 Plus is uiteindelijk wel een goede reisgezel, als je zijn vreemde trekjes op de koop toe neemt.
Navigon 70 plus
Prijs: 199 euro (oktober 2010)
PRO: parkeerfunctie, duidelijk en informatief scherm.
CONTRA: database niet altijd even volledig, onstabiel.
Om het nieuwste gps-toestel van Navigon te testen, nam ik het mee op mijn tocht door Denemarken.
Het eerste dat ik met deze Navigon deed, was de stem afzetten. De vrouw klinkt niet erg natuurlijk en zegt "Pas op!" als ze denkt dat je te snel rijdt. Gelukkig heb je haar helemaal niet nodig. Het 5-inchscherm is helder en informatief.
Ik waardeer vooral het balkje dat aftelt tot een splitsing en de Activity Lane Assistant, die je meldt in welk baanvak je op een snelweg moet voorsorteren. In dichtbebouwde stadscentra is het soms moeilijk om de juiste straat te vinden, maar het toestel is snel om je route opnieuw te berekenen als je een verkeerde afslag neemt.
Blijven zoomen
Wanneer je je eindbestemming ingeeft, laat Navigon je kiezen uit een aantal verschillende routes. Meestal komt dat neer op ‘Kortste route’ versus ‘Snelste route’. Wil je uitvissen hoe die routes werkelijk lopen, dan moet je wel een heel eind inzoomen. Die zoomfunctie werkt vrij traag. Voor gewone menu’s reageert het touchscreen wel vlot.
Voor de toerist heeft de Plus-versie enkele handige extra functies. Zo kan hij je naar de dichtstbijzijnde parking sturen, of tankstations, apothekers en garages zoeken. Ook toeristische attracties staan voorgeprogrammeerd, als ze bekend genoeg zijn. Het ganggraf van een Vikingkoning in een veld in niemandsland moeten we zelf op de kaart gaan zoeken, omdat Navigon het dichtstbijzijnde (piepkleine) dorp niet kent.
Stabiliteit
Belangrijkste minpunt van deze Navigon is zijn gebrek aan stabiliteit. Hij slaagt erin om tijdens m’n reis drie keer te crashen. De Navigon 70 Plus is uiteindelijk wel een goede reisgezel, als je zijn vreemde trekjes op de koop toe neemt.
Navigon 70 plus
Prijs: 199 euro (oktober 2010)
PRO: parkeerfunctie, duidelijk en informatief scherm.
CONTRA: database niet altijd even volledig, onstabiel.