Microsoft Office 365: antwoord op Google Apps
Microsoft zet in op zijn webgebaseerde kantoortoepassingen. Het lanceert dan ook Office 365, het antwoord uit Redmond op Google Apps.
Zakelijke klanten van Microsoft kennen het product misschien nog van vroeger, toen het de weinig swingende naam Business Productivity Online Suite (BPOS) droeg. Microsoft Exchange Online en Microsoft SharePoint Online zijn de belangrijkste toepassingen van BPOS. Daar komt nu ook een volledige kantoorsuite bij.
Nieuw zakenmodel
Het is een grote stap voor Microsoft, want het bedrijf leeft vooral van de verkoop van software, waarbij Windows en Office de twee steunpilaren zijn. Nu Microsoft overschakelt op een abonnementsdienst voor een online versie van Office, verandert het inkomensmodel wel wat.
[related_article id=”161452″]
Door abonnementen te gaan verkopen maakt Microsoft zijn inkomsten beter voorspelbaar en regelmatiger. Een klant die een doos software koopt, zal in economisch moeilijke omstandigheden een upgrade uitstellen. Mensen met een abonnement zullen wel moeten betalen als ze verder willen werken.
Twee tot 24 euro per maand
Voor erg kleine bedrijven ligt de prijs op zes euro per gebruiker per maand. Daarvoor krijg je dan de webgebaseerde versie van Office. Voor die klanten start Microsoft met een bèta voor enkele duizenden gebruikers. Volgend jaar is de dienst dan beschikbaar.
Grotere bedrijven hebben meer keuze. Ze kunnen beginnen met twee euro per maand voor gehoste e-mail. Het duurste product kost 24 euro per maand, daarvoor krijg je een volledige Office Professional Plus met e-mail, voicemail, enterprise social networking, instant messaging, webportals, extranetten, spraak- en videoconferencing en telefonische ondersteuning.
Bij het duurste pakket krijg je ook licenties voor desktopsoftware. Die kun je downloaden en wordt geactiveerd als je je abonnementsgelden betaalt.
Microsoft zet in op zijn webgebaseerde kantoortoepassingen. Het lanceert dan ook Office 365, het antwoord uit Redmond op Google Apps.
Zakelijke klanten van Microsoft kennen het product misschien nog van vroeger, toen het de weinig swingende naam Business Productivity Online Suite (BPOS) droeg. Microsoft Exchange Online en Microsoft SharePoint Online zijn de belangrijkste toepassingen van BPOS. Daar komt nu ook een volledige kantoorsuite bij.
Nieuw zakenmodel
Het is een grote stap voor Microsoft, want het bedrijf leeft vooral van de verkoop van software, waarbij Windows en Office de twee steunpilaren zijn. Nu Microsoft overschakelt op een abonnementsdienst voor een online versie van Office, verandert het inkomensmodel wel wat.
[related_article id=”161452″]
Door abonnementen te gaan verkopen maakt Microsoft zijn inkomsten beter voorspelbaar en regelmatiger. Een klant die een doos software koopt, zal in economisch moeilijke omstandigheden een upgrade uitstellen. Mensen met een abonnement zullen wel moeten betalen als ze verder willen werken.
Twee tot 24 euro per maand
Voor erg kleine bedrijven ligt de prijs op zes euro per gebruiker per maand. Daarvoor krijg je dan de webgebaseerde versie van Office. Voor die klanten start Microsoft met een bèta voor enkele duizenden gebruikers. Volgend jaar is de dienst dan beschikbaar.
Grotere bedrijven hebben meer keuze. Ze kunnen beginnen met twee euro per maand voor gehoste e-mail. Het duurste product kost 24 euro per maand, daarvoor krijg je een volledige Office Professional Plus met e-mail, voicemail, enterprise social networking, instant messaging, webportals, extranetten, spraak- en videoconferencing en telefonische ondersteuning.
Bij het duurste pakket krijg je ook licenties voor desktopsoftware. Die kun je downloaden en wordt geactiveerd als je je abonnementsgelden betaalt.