Opta: Hotel met internet is provider
Hotels die internet aanbieden, moeten zich registreren als provider, vindt de Opta. De telecomwaakhond is een onderzoek gestart.
De aanleiding voor het onderzoek is een klacht van een openbare aanbieder. De vraag is of een hotel dat internet aanbiedt aan zijn gasten ook ‘een openbare aanbieder van elektronische communicatie’ is. Als dat het geval is, vallen hotels onder de Telecommunicatiewet en zijn ze verplicht om zich als provider aan te melden. Dit kost 250 euro.
Tot nu toe hebben tien hotels het verzoek gekregen om zich te registreren.
Horeca Nederland boos
Horeca Nederland, de organisatie die alle horecabedrijven vertegenwoordigt, is niet te spreken over het onderzoek. “Kennelijk heeft de crisis de telecomsector zo hard geraakt dat Opta op zoek is naar andere bronnen om haar activiteiten te bekostigen”, stelt zij in een verklaring.
De organisatie adviseert hotels die een vragenlijst van de toezichthouder hebben ontvangen om bezwaar aan te tekenen. “In alle bekende gevallen werkt het hotel samen met een telecombedrijf voor het aanbieden van de diensten. Het hotel is dus slechts een doorgeefluik”, meent de bond. “Daarnaast is het netwerk uitsluitend voor hotelgasten, het is dus zeker niet openbaar.”
Toegankelijkheid juist instellen
Volgens de telecomautoriteit is het belangrijk dat de verbinding wordt vergrendeld.
“Als naar aanleiding van ons onderzoek een hotel wettelijk een openbare aanbieder blijkt te zijn, is het voor een hotel altijd mogelijk de dienstverlening zodanig aan te passen dat het niet meer als openbare aanbieder kwalificeert”, stelt Cynthia Heijne, woordvoerder van de Opta, tegenover Webwereld.
“Dan is registratie van 250 euro niet meer nodig. Hotels dienen dus de internetverbinding zodanig af te sluiten dat deze niet vrij toegankelijk is.”
Hotels die een vragenlijst hebben ontvangen, mogen zich eveneens melden bij Horeca Nederland.
Hotels die internet aanbieden, moeten zich registreren als provider, vindt de Opta. De telecomwaakhond is een onderzoek gestart.
De aanleiding voor het onderzoek is een klacht van een openbare aanbieder. De vraag is of een hotel dat internet aanbiedt aan zijn gasten ook ‘een openbare aanbieder van elektronische communicatie’ is. Als dat het geval is, vallen hotels onder de Telecommunicatiewet en zijn ze verplicht om zich als provider aan te melden. Dit kost 250 euro.
Tot nu toe hebben tien hotels het verzoek gekregen om zich te registreren.
Horeca Nederland boos
Horeca Nederland, de organisatie die alle horecabedrijven vertegenwoordigt, is niet te spreken over het onderzoek. “Kennelijk heeft de crisis de telecomsector zo hard geraakt dat Opta op zoek is naar andere bronnen om haar activiteiten te bekostigen”, stelt zij in een verklaring.
De organisatie adviseert hotels die een vragenlijst van de toezichthouder hebben ontvangen om bezwaar aan te tekenen. “In alle bekende gevallen werkt het hotel samen met een telecombedrijf voor het aanbieden van de diensten. Het hotel is dus slechts een doorgeefluik”, meent de bond. “Daarnaast is het netwerk uitsluitend voor hotelgasten, het is dus zeker niet openbaar.”
Toegankelijkheid juist instellen
Volgens de telecomautoriteit is het belangrijk dat de verbinding wordt vergrendeld.
“Als naar aanleiding van ons onderzoek een hotel wettelijk een openbare aanbieder blijkt te zijn, is het voor een hotel altijd mogelijk de dienstverlening zodanig aan te passen dat het niet meer als openbare aanbieder kwalificeert”, stelt Cynthia Heijne, woordvoerder van de Opta, tegenover Webwereld.
“Dan is registratie van 250 euro niet meer nodig. Hotels dienen dus de internetverbinding zodanig af te sluiten dat deze niet vrij toegankelijk is.”
Hotels die een vragenlijst hebben ontvangen, mogen zich eveneens melden bij Horeca Nederland.