Test

Dit is een popup

Klacht tegen Telenet bij telecomwaakhond

Test-Aankoop heeft bij het BIPT, de Belgische waakhond voor de telecomsector, een klacht ingediend tegen Telenet.

Aanleiding is de manier waarop de telecomoperator zijn klanten informeerde over de wijziging van zijn algemene voorwaarden op 1 oktober. Grote concurrent Belgacom werd eerder dit jaar al voor gelijkaardige feiten veroordeeld tot een monsterboete van 800.000 euro.

"Telenet heeft zijn klanten niet naar behoren individueel op de hoogte gebracht, maar enkel op de achterzijde van hun factuur, en dan nog in een passage die het heeft over domiciliëring. Daarnaast verplicht de wet bedrijven om de klant in zo’n geval tegelijk te informeren over zijn recht om het contract vroegtijdig op te zeggen zonder daarvoor een boete te betalen", zegt Nico De Bie van Test-Aankoop.

[related_article id=”158455″]

"Telenet heeft er zich van afgemaakt met een linkje naar een webpagina. Daarnaast hanteert Telenet een vreemde agenda, want de klant krijgt maar tot eind oktober om zijn contract op te zeggen, terwijl dat volgens de wet 30 november moet zijn." 

Gevaarlijk precedent
En daar blijft het niet bij: "De mensen die destijds zijn ingegaan op het allereerste gezamenlijke aanbod in ons land – een top-gsm voor maar 1 euro – worden als het ware gegijzeld: Telenet verplicht die mensen namelijk tot het terugbetalen van de volledige verkoopprijs van het toestel, als ze gebruikmaken van hun recht om kosteloos hun contract op te zeggen. Als het BIPT dit laat passeren, is er een gevaarlijk precedent geschapen", verklaart Test-Aankoop.

Telenet heeft weet van de klacht, "maar wij hebben nog niets gehoord van het BIPT", zegt woordvoerder Marina De Moerloze. "Wij zijn er ons in elk geval niet van bewust dat we fouten gemaakt zouden hebben."

En wat die kritiek op de 1 euro-actie betreft: "Als we dat bedrag niet zouden vragen, zou dat alleen maar een uitnodiging tot misbruik zijn. En dat kan toch ook niet de bedoeling zijn." Wordt vervolgd…

Test-Aankoop heeft bij het BIPT, de Belgische waakhond voor de telecomsector, een klacht ingediend tegen Telenet.

Aanleiding is de manier waarop de telecomoperator zijn klanten informeerde over de wijziging van zijn algemene voorwaarden op 1 oktober. Grote concurrent Belgacom werd eerder dit jaar al voor gelijkaardige feiten veroordeeld tot een monsterboete van 800.000 euro.

"Telenet heeft zijn klanten niet naar behoren individueel op de hoogte gebracht, maar enkel op de achterzijde van hun factuur, en dan nog in een passage die het heeft over domiciliëring. Daarnaast verplicht de wet bedrijven om de klant in zo’n geval tegelijk te informeren over zijn recht om het contract vroegtijdig op te zeggen zonder daarvoor een boete te betalen", zegt Nico De Bie van Test-Aankoop.

[related_article id=”158455″]

"Telenet heeft er zich van afgemaakt met een linkje naar een webpagina. Daarnaast hanteert Telenet een vreemde agenda, want de klant krijgt maar tot eind oktober om zijn contract op te zeggen, terwijl dat volgens de wet 30 november moet zijn." 

Gevaarlijk precedent
En daar blijft het niet bij: "De mensen die destijds zijn ingegaan op het allereerste gezamenlijke aanbod in ons land – een top-gsm voor maar 1 euro – worden als het ware gegijzeld: Telenet verplicht die mensen namelijk tot het terugbetalen van de volledige verkoopprijs van het toestel, als ze gebruikmaken van hun recht om kosteloos hun contract op te zeggen. Als het BIPT dit laat passeren, is er een gevaarlijk precedent geschapen", verklaart Test-Aankoop.

Telenet heeft weet van de klacht, "maar wij hebben nog niets gehoord van het BIPT", zegt woordvoerder Marina De Moerloze. "Wij zijn er ons in elk geval niet van bewust dat we fouten gemaakt zouden hebben."

En wat die kritiek op de 1 euro-actie betreft: "Als we dat bedrag niet zouden vragen, zou dat alleen maar een uitnodiging tot misbruik zijn. En dat kan toch ook niet de bedoeling zijn." Wordt vervolgd…

biptklachtnieuwstelecomtelenettest-aankoop

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!