Gentse bisschop twittert voor nieuwe gelovigen
Twitteren met de bisschop van Gent, of vriend worden van het bisdom op Facebook? Moet kunnen, vindt bisschop Luc Van Looy zelf: "Het bisdom Gent begint vanaf oktober, als eerste in ons land, professioneel te experimenteren met de nieuwe media."
"Eigenlijk doen we dat al tweeduizend jaar", zegt Van Looy. "En ook recenter. Toen ik missionaris was, gebruikte ik diapositieven en 12mm-films, terwijl die hier in het onderwijs nog niet ingeburgerd waren."
Maar hoewel de Kerk nog vrij snel het internet ontdekte – het Vaticaan had al heel vroeg een goed uitgebouwde website – heeft ze de recentste digitale ontwikkelingen wat aan zich voorbij laten gaan, geeft Van Looy toe. "Er zijn wel individuele mensen binnen de Kerk mee bezig. Maar nu willen we op die digitale ontmoetingsplaatsen ook als bisdom onze stem laten horen."
Zieltjes winnen
Er zijn op Facebook alleen al evenveel gebruikers als er op een heel continent wonen, stipt het bisdom aan. "De Kerk heeft altijd de traditie gehad om naar die mensen toe te gaan, maar in die digitale gemeenschap die Facebook is, zijn we amper aanwezig. Terwijl er daar wel miljoenen mensen zijn. Vooral jongeren, die we op die plek in hun eigen taal kunnen aanspreken."
Volgens Van Looy is het niet de bedoeling om platweg zieltjes te gaan winnen op sociaalnetwerksites als Facebook, Netlog en Twitter.
"Zo werkt dat niet. Maar er zijn daar wél heel veel mensen die nieuwsgierig en geïnteresseerd zijn in wat wij als Kerk te bieden hebben. Die kunnen we op een dynamische manier gaan bereiken. Zelf een Facebookpagina aanmaken en daarop boodschappen posten en in dialoog gaan: waarom niet? En waarom niet gaan twitteren in en over bijvoorbeeld de vastenperiode?"
Twitteren met de bisschop van Gent, of vriend worden van het bisdom op Facebook? Moet kunnen, vindt bisschop Luc Van Looy zelf: "Het bisdom Gent begint vanaf oktober, als eerste in ons land, professioneel te experimenteren met de nieuwe media."
"Eigenlijk doen we dat al tweeduizend jaar", zegt Van Looy. "En ook recenter. Toen ik missionaris was, gebruikte ik diapositieven en 12mm-films, terwijl die hier in het onderwijs nog niet ingeburgerd waren."
Maar hoewel de Kerk nog vrij snel het internet ontdekte – het Vaticaan had al heel vroeg een goed uitgebouwde website – heeft ze de recentste digitale ontwikkelingen wat aan zich voorbij laten gaan, geeft Van Looy toe. "Er zijn wel individuele mensen binnen de Kerk mee bezig. Maar nu willen we op die digitale ontmoetingsplaatsen ook als bisdom onze stem laten horen."
Zieltjes winnen
Er zijn op Facebook alleen al evenveel gebruikers als er op een heel continent wonen, stipt het bisdom aan. "De Kerk heeft altijd de traditie gehad om naar die mensen toe te gaan, maar in die digitale gemeenschap die Facebook is, zijn we amper aanwezig. Terwijl er daar wel miljoenen mensen zijn. Vooral jongeren, die we op die plek in hun eigen taal kunnen aanspreken."
Volgens Van Looy is het niet de bedoeling om platweg zieltjes te gaan winnen op sociaalnetwerksites als Facebook, Netlog en Twitter.
"Zo werkt dat niet. Maar er zijn daar wél heel veel mensen die nieuwsgierig en geïnteresseerd zijn in wat wij als Kerk te bieden hebben. Die kunnen we op een dynamische manier gaan bereiken. Zelf een Facebookpagina aanmaken en daarop boodschappen posten en in dialoog gaan: waarom niet? En waarom niet gaan twitteren in en over bijvoorbeeld de vastenperiode?"