Sociaal netwerk Hyves in de etalage
De eigenaren van de Nederlandse netwerksite Hyves zijn in gesprek met kandidaten voor een overname. Onderhandelingen met de grote Finse uitgeverij Sanoma zijn al gestrand, maar de Telegraaf Media Groep (TMG) heeft wel nog belangstelling.
Dit melden ‘ingewijden’ tegenover het Financieel Dagblad. Sanoma, uitgever van onder meer Donald Duck, Playboy, Flair en Humo, heeft geen interesse meer in Hyves, dat vergelijkbaar is met het Belgische Netlog. De onderhandelingen met de Nederlandse mediagroep TMG, die onder meer eigenaar is van dagblad de Telegraaf, lopen nog wel.
Aandeelhouder en president-commissaris Hubert Deitmers bevestigt dat er gesprekken plaatsvinden. Ook een woordvoerder van TMG stelt dat de uitgeverij "serieus kijkt naar overnamekansen op het vlak van digitale media".
Concurrentie met Facebook
Dat er nu over de verkoop onderhandeld wordt, is niet toevallig. Hyves mag dan op dit moment nog wel de grootste sociaalnetwerksite van Nederland zijn, maar de concurrentie met Facebook is bikkelhard.
“Hyves is een fantastisch bezit, maar wel over zijn top”, zegt een anonieme ingewijde tegenover het Financieel Dagblad. “Succes is zeer vergankelijk in de markt van sociale netwerken, en dan vooral op lokaal niveau.”
Hyves telt tien miljoen leden. Volgens Deitmers is de site in Nederland acht keer groter dan zijn Amerikaanse concurrent. De omzet per gebruiker is daarentegen laag, aldus een bron die eveneens anoniem wil blijven. Vorig jaar zette het sociale netwerk bijna 20 miljoen euro om.
In 2008 werd Hyves bijna verkocht aan het Amerikaanse mediabedrijf Viacom, eigenaar van MTV.
De eigenaren van de Nederlandse netwerksite Hyves zijn in gesprek met kandidaten voor een overname. Onderhandelingen met de grote Finse uitgeverij Sanoma zijn al gestrand, maar de Telegraaf Media Groep (TMG) heeft wel nog belangstelling.
Dit melden ‘ingewijden’ tegenover het Financieel Dagblad. Sanoma, uitgever van onder meer Donald Duck, Playboy, Flair en Humo, heeft geen interesse meer in Hyves, dat vergelijkbaar is met het Belgische Netlog. De onderhandelingen met de Nederlandse mediagroep TMG, die onder meer eigenaar is van dagblad de Telegraaf, lopen nog wel.
Aandeelhouder en president-commissaris Hubert Deitmers bevestigt dat er gesprekken plaatsvinden. Ook een woordvoerder van TMG stelt dat de uitgeverij "serieus kijkt naar overnamekansen op het vlak van digitale media".
Concurrentie met Facebook
Dat er nu over de verkoop onderhandeld wordt, is niet toevallig. Hyves mag dan op dit moment nog wel de grootste sociaalnetwerksite van Nederland zijn, maar de concurrentie met Facebook is bikkelhard.
“Hyves is een fantastisch bezit, maar wel over zijn top”, zegt een anonieme ingewijde tegenover het Financieel Dagblad. “Succes is zeer vergankelijk in de markt van sociale netwerken, en dan vooral op lokaal niveau.”
Hyves telt tien miljoen leden. Volgens Deitmers is de site in Nederland acht keer groter dan zijn Amerikaanse concurrent. De omzet per gebruiker is daarentegen laag, aldus een bron die eveneens anoniem wil blijven. Vorig jaar zette het sociale netwerk bijna 20 miljoen euro om.
In 2008 werd Hyves bijna verkocht aan het Amerikaanse mediabedrijf Viacom, eigenaar van MTV.