Segway-baas rijdt ravijn in
Ironie is soms behoorlijk dodelijk. Jimi Heselden, eigenaar van het bedrijf achter het Segway-vervoermiddel, is omgekomen door een ongeluk met zijn eigen product.
Heselden reed per ongeluk van een rots in een ravijn. De multimiljonair werd 62.
Een Segway is een soort scooter die je rechtopstaand bedient. Het is een elektrisch aangedreven plateau-met-wielen, bedoeld als alternatief voor de auto. Afstanden die te ver zijn om te lopen, maar waarvoor de auto eigenlijk weer te vervuilend is, zou je dan met de Segway kunnen afleggen.
Nooit doorgebroken
Het vervoermiddel werd tien jaar geleden met veel tromgeroffel in de markt gezet, maar brak nooit echt op grote schaal door. Al namen een aantal doelgroepen het toestel af. Vooral Amerikaanse politiediensten, posterijen en golfclubs testten de Segway met succes.
Maar voor de andere beoogde gebruikers, zoals voetgangers en automobilisten in drukke steden, bleek de Segway simpelweg te duur. Het elektrische karretje, dat één persoon vervoert, kostte duizenden euro’s. Dat was voor veel gegadigden te veel.
Het ongeluk van Heselden is ook vervelend voor het bedrijf achter het toestel, omdat het vervoermiddel wel eens de reputatie had om niet honderd procent veilig te zijn. Vier jaar geleden nog riep de producent alle verkochte modellen terug wegens een softwarefout.
Door een plotse omkering van de rijrichting konden bestuurders van hun Segway vallen.
Ironie is soms behoorlijk dodelijk. Jimi Heselden, eigenaar van het bedrijf achter het Segway-vervoermiddel, is omgekomen door een ongeluk met zijn eigen product.
Heselden reed per ongeluk van een rots in een ravijn. De multimiljonair werd 62.
Een Segway is een soort scooter die je rechtopstaand bedient. Het is een elektrisch aangedreven plateau-met-wielen, bedoeld als alternatief voor de auto. Afstanden die te ver zijn om te lopen, maar waarvoor de auto eigenlijk weer te vervuilend is, zou je dan met de Segway kunnen afleggen.
Nooit doorgebroken
Het vervoermiddel werd tien jaar geleden met veel tromgeroffel in de markt gezet, maar brak nooit echt op grote schaal door. Al namen een aantal doelgroepen het toestel af. Vooral Amerikaanse politiediensten, posterijen en golfclubs testten de Segway met succes.
Maar voor de andere beoogde gebruikers, zoals voetgangers en automobilisten in drukke steden, bleek de Segway simpelweg te duur. Het elektrische karretje, dat één persoon vervoert, kostte duizenden euro’s. Dat was voor veel gegadigden te veel.
Het ongeluk van Heselden is ook vervelend voor het bedrijf achter het toestel, omdat het vervoermiddel wel eens de reputatie had om niet honderd procent veilig te zijn. Vier jaar geleden nog riep de producent alle verkochte modellen terug wegens een softwarefout.
Door een plotse omkering van de rijrichting konden bestuurders van hun Segway vallen.