Fortisrekeningen in het rood door computerfout
In België zijn bij ongeveer 200.000 klanten van de bank BNP Paribas Fortis betalingen meerdere keren van hun rekening afgehaald. De verkeerde transacties zijn snel gecorrigeerd.
Alle geldafhalingen en betalingen die afgelopen zaterdag tussen 14.00 en 16.00 uur zijn gedaan met de dienst Bancontact zijn donderdagochtend voor een tweede keer van de rekeningen afgeschreven.
"Normaal gaan de uitgaven en afhalingen onmiddellijk van de rekening van de klant. Uit veiligheid wordt van deze transacties een kopie gemaakt die enkele dagen later wordt vernietigd. Maar deze keer bleef de kopie om een onbekende reden in het computersysteem zitten." Dat zegt Hilde Junius, woordvoerder van BNP Paribas Fortis.
"Donderdagochtend heeft een medewerker de kopie opnieuw geactiveerd, waardoor de bedragen van zaterdag nogmaals van de rekeningen werden gehaald. Een spijtige combinatie van een technisch mankement en een menselijke fout."
Volgens de woordvoerder hebben veel klanten niets gemerkt. "De fout werd gemaakt om 7.54 uur en was om vijf over twaalf hersteld. De klant zal hierover ook geen spoor meer terugvinden in de bankafschriften. Het was natuurlijk wel vervelend voor de mensen die donderdagochtend niet konden betalen omdat hun rekening abusievelijk in het rood stond."
Fortis verontschuldigt zich bij de gedupeerde klanten voor het ongemak.
In België zijn bij ongeveer 200.000 klanten van de bank BNP Paribas Fortis betalingen meerdere keren van hun rekening afgehaald. De verkeerde transacties zijn snel gecorrigeerd.
Alle geldafhalingen en betalingen die afgelopen zaterdag tussen 14.00 en 16.00 uur zijn gedaan met de dienst Bancontact zijn donderdagochtend voor een tweede keer van de rekeningen afgeschreven.
"Normaal gaan de uitgaven en afhalingen onmiddellijk van de rekening van de klant. Uit veiligheid wordt van deze transacties een kopie gemaakt die enkele dagen later wordt vernietigd. Maar deze keer bleef de kopie om een onbekende reden in het computersysteem zitten." Dat zegt Hilde Junius, woordvoerder van BNP Paribas Fortis.
"Donderdagochtend heeft een medewerker de kopie opnieuw geactiveerd, waardoor de bedragen van zaterdag nogmaals van de rekeningen werden gehaald. Een spijtige combinatie van een technisch mankement en een menselijke fout."
Volgens de woordvoerder hebben veel klanten niets gemerkt. "De fout werd gemaakt om 7.54 uur en was om vijf over twaalf hersteld. De klant zal hierover ook geen spoor meer terugvinden in de bankafschriften. Het was natuurlijk wel vervelend voor de mensen die donderdagochtend niet konden betalen omdat hun rekening abusievelijk in het rood stond."
Fortis verontschuldigt zich bij de gedupeerde klanten voor het ongemak.