Test

Dit is een popup

Nieuws

Digitale dienstverlening gemeenten is zwak

De ontwikkeling van de digitale diensverlening bij gemeenten staat stil. Dit concluderen de onderzoekers van Ernst en Young.

Jaarlijks analyseert het adviesbureau de interactieve diensten en producten van Nederlandse gemeenten. Het beste digitale loket van Nederland blijkt voor de tweede keer op rij dat van Den Haag te zijn.

Het is het beste omdat het "een duidelijke groei toont in de interactiviteit van de aangeboden diensten en de werking van de zoekmachine".

Burgers en ondernemers uit deze gemeente kunnen de meeste diensten volledig digitaal afnemen. Die toename in interactiviteit blijft Den Haag doorzetten.

Deze vooruitgang is echter een uitzondering. “Waar wij in de jaren 2006 tot en met 2009 een duidelijke vooruitgang constateerden van de volwassenheid van digitale dienstverlening, blijkt dit in 2010 minimaal”, zegt Guill van den Boom van Ernst & Young.

Uit de lucht
“Verdere ontwikkeling van interactieve digitale dienstverlening lijkt stil te staan. Bij een aantal diensten constateren wij zelfs een afname in digitale volwassenheid. Diensten die voorheen via het digitale loket beschikbaar waren, zoals het doorgeven van een verhuizing, worden door een aantal gemeenten niet meer aangeboden”, aldus Van den Boom.

Veel pagina’s zijn niet meer toegankelijk zonder DigiD. De onderzoekers vermoeden dat dit gebruikers afschrikt. Andere mogelijke oorzaken zijn het sluiten van het loket voor onderhoud en geen e-formulieren meer aanbieden.

Daarnaast ondervinden de analisten dat de zoekmachines bijzonder slecht werken. Zo blijken ze niet goed om te kunnen gaan met taalfouten.

Top 5
Den Haag wordt gevolgd door Rotterdam. De derde plaats wordt gedeeld door Amstelveen en Zwolle. Op de vierde plaats staan Dordrecht en Nijkerk. Enschede, Gilze en Rijen, Helmond en Oost Gelre sluiten de top vijf af.
 

De ontwikkeling van de digitale diensverlening bij gemeenten staat stil. Dit concluderen de onderzoekers van Ernst en Young.

Jaarlijks analyseert het adviesbureau de interactieve diensten en producten van Nederlandse gemeenten. Het beste digitale loket van Nederland blijkt voor de tweede keer op rij dat van Den Haag te zijn.

Het is het beste omdat het "een duidelijke groei toont in de interactiviteit van de aangeboden diensten en de werking van de zoekmachine".

Burgers en ondernemers uit deze gemeente kunnen de meeste diensten volledig digitaal afnemen. Die toename in interactiviteit blijft Den Haag doorzetten.

Deze vooruitgang is echter een uitzondering. “Waar wij in de jaren 2006 tot en met 2009 een duidelijke vooruitgang constateerden van de volwassenheid van digitale dienstverlening, blijkt dit in 2010 minimaal”, zegt Guill van den Boom van Ernst & Young.

Uit de lucht
“Verdere ontwikkeling van interactieve digitale dienstverlening lijkt stil te staan. Bij een aantal diensten constateren wij zelfs een afname in digitale volwassenheid. Diensten die voorheen via het digitale loket beschikbaar waren, zoals het doorgeven van een verhuizing, worden door een aantal gemeenten niet meer aangeboden”, aldus Van den Boom.

Veel pagina’s zijn niet meer toegankelijk zonder DigiD. De onderzoekers vermoeden dat dit gebruikers afschrikt. Andere mogelijke oorzaken zijn het sluiten van het loket voor onderhoud en geen e-formulieren meer aanbieden.

Daarnaast ondervinden de analisten dat de zoekmachines bijzonder slecht werken. Zo blijken ze niet goed om te kunnen gaan met taalfouten.

Top 5
Den Haag wordt gevolgd door Rotterdam. De derde plaats wordt gedeeld door Amstelveen en Zwolle. Op de vierde plaats staan Dordrecht en Nijkerk. Enschede, Gilze en Rijen, Helmond en Oost Gelre sluiten de top vijf af.
 

gemeentenloketmaatschappijnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!