Test

Dit is een popup

BIPT beboet Belgacom

Belgacom krijgt een boete van 800.000 euro. Het telecombedrijf heeft zijn internetklanten volgens het BIPT onvoldoende ingelicht toen het in februari een prijsstijging doorvoerde.

Telecomregulator BIPT legt de boete op naar aanleiding van de prijsstijging die Belgacom op 5 februari 2010 aankondigde. Daarbij werd niet duidelijk gecommuniceerd dat klanten hun abonnement kosteloos konden opzeggen.

“Belgacom heeft de belangen van de finale gebruikers geschonden door hen onvolledige of foutieve informatie te geven over hun rechten met betrekking tot kosteloze opzegging in het geval van tariefverhogingen", verklaart Luc Hindryckx, de voorzitter van de Raad van het BIPT.

In februari werden de abonnementen Internet Light en Internet Go omgevormd tot Internet Comfort en Internet Favorite. Daarbij steeg de prijs respectievelijk met 0,95 euro en 1,15 euro per maand.

Kosteloos opzeggen
Die aanpassing ging gepaard met hogere snelheden en volumes, maar toen Belgacom zijn klanten inlichtte, werden ze slechts deels geïnformeerd over het kosteloos opzeggen van hun contract.

Volgens het BIPT heeft de operator zijn klanten per mail en per brief geïnformeerd. Maar slechts een deel van de klanten die per brief werden geïnformeerd kreeg te horen dat ze kosteloos konden opstappen. Bovendien vermeldde Belgacom dat klanten na de eerste nieuwe factuur konden opzeggen, terwijl dit eigenlijk al onmiddellijk kon.

Het BIPT, dat afgelopen jaar een nieuw bestuur kreeg, zegt dat het een duidelijk signaal wil geven waarbij er sancties volgen bij inbreuken. Dat was in het verleden niet altijd het geval.

Belgacom krijgt een boete van 800.000 euro. Het telecombedrijf heeft zijn internetklanten volgens het BIPT onvoldoende ingelicht toen het in februari een prijsstijging doorvoerde.

Telecomregulator BIPT legt de boete op naar aanleiding van de prijsstijging die Belgacom op 5 februari 2010 aankondigde. Daarbij werd niet duidelijk gecommuniceerd dat klanten hun abonnement kosteloos konden opzeggen.

“Belgacom heeft de belangen van de finale gebruikers geschonden door hen onvolledige of foutieve informatie te geven over hun rechten met betrekking tot kosteloze opzegging in het geval van tariefverhogingen", verklaart Luc Hindryckx, de voorzitter van de Raad van het BIPT.

In februari werden de abonnementen Internet Light en Internet Go omgevormd tot Internet Comfort en Internet Favorite. Daarbij steeg de prijs respectievelijk met 0,95 euro en 1,15 euro per maand.

Kosteloos opzeggen
Die aanpassing ging gepaard met hogere snelheden en volumes, maar toen Belgacom zijn klanten inlichtte, werden ze slechts deels geïnformeerd over het kosteloos opzeggen van hun contract.

Volgens het BIPT heeft de operator zijn klanten per mail en per brief geïnformeerd. Maar slechts een deel van de klanten die per brief werden geïnformeerd kreeg te horen dat ze kosteloos konden opstappen. Bovendien vermeldde Belgacom dat klanten na de eerste nieuwe factuur konden opzeggen, terwijl dit eigenlijk al onmiddellijk kon.

Het BIPT, dat afgelopen jaar een nieuw bestuur kreeg, zegt dat het een duidelijk signaal wil geven waarbij er sancties volgen bij inbreuken. Dat was in het verleden niet altijd het geval.

belgacombiptboetefinancieelnieuwsprijsstijgingtelecom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!