Test

Dit is een popup

Mio Moov Spirit 500 Live TMC

De Spirit 500 is een van de nieuwe topmodellen bij Mio met veel snufjes aan boord, waaronder een helder 4,7 inchscherm en de bediening met één knop. Die heeft ook maar één functie: terugkeren naar het hoofdmenu.

Meestal bedien je de Spirit 500 via het soms overgevoelige aanraakscherm. Gaat er iets fout gaat, dan druk je gewoon op de knop en begin je opnieuw.

Enige nadeel: het is niet echt een drukknop, maar een sensor die zelfs de lichtste aanraking registreert.

Indeling
Het scherm is verdeeld in acht grote pictogrammen die elk een bepaalde functie hebben. ‘Zoeken’ is de plek waar de bestemming ingegeven wordt, terwijl ‘Verkeer’ een overzicht geeft van mogelijke verkeersinfarcten op je route. ‘Ontdek’, ‘Reisboek’ en ‘Vastleggen’ zijn dan weer wat cryptischer. Onder ‘Extra’ staan de snelkoppelingen naar bepaalde locaties, zoals tankstations, parkeerplaatsen en eetplekken.

Een locatie ingeven doe je eerst met de straatnaam. Is die uniek, dan word je meteen naar het juiste dorp of de juiste stad geleid. Bij een straatnaam die vaker voorkomt – ‘Stationsstraat’ bijvoorbeeld – verschijnt er een lijst van alle gemeenten waar die straat voorkomt. Je kunt niet kiezen uit een lijst, zoals wel mogelijk is op gps-toestellen die beginnen bij de gemeente.

Bij moeilijke kruispunten en verkeerswisselaars schakelt de Spirit 500 over op een scherm dat duidelijk aangeeft welk baanvak je moet nemen.

Radio-updates
Uniek aan dit toestel is Live TMC. TMC kennen we als de dienst waarmee je via een radio-ontvanger updates krijgt over de actuele verkeersinformatie, zodat je een goede al dan niet wat ruwe schets van de situatie op de hoofdwegen krijgt. In Nederland is het systeem gratis. Maar er zijn nog betere alternatieven.

In België bundelt Verkeersinformatie (VID) de informatie van politie, luisteraars en eigen netwerken en biedt die als kant-en-klare verkeersdienst aan. Normaal is dat een betaalde dienst, maar niet voor wie een Mio Spirit 500 in huis haalt. Dan krijg je namelijk een levenslang abonnement op VID en verkeersinformatie in België en Nederland.

VID brengt niet alleen de hoofdwegen, maar ook het secundaire wegennet in kaart. Nog een bonus is dat er niet alleen gewaarschuwd wordt voor vaste flitspalen, maar ook voor mobiele radarcontroles. Deze laatste dienst krijg je twaalf maanden gratis, daarna moet je een aanvullend abonnement nemen.

Het is even verleidelijk als moeilijk om TMC Live te vergelijken met de Live-diensten van TomTom. TomTom gebruikt heel andere technologieën dan Mio, maar op het einde van de rit – en liefst ook tijdens – wil je vooral snelle en accurate verkeersinformatie.

Beide toestellen lijken in elk geval opgewassen tegen de grote verkeersinfarcten die de Benelux teisteren, waarbij de TomToms meestal iets creatiever omspringen met hun alternatieve routes. Maar in de ‘waar voor je geld’-tabel is deze Mio Spirit 500 amper te verslaan.

Mio Moov Spirit 500 Live TMC
Prijs: 199 euro (juni 2010)

PRO: live verkeersinfo; lage prijs; ruim scherm.
CONTRA: aanraakgevoelige knop; steile leercurve.

De Spirit 500 is een van de nieuwe topmodellen bij Mio met veel snufjes aan boord, waaronder een helder 4,7 inchscherm en de bediening met één knop. Die heeft ook maar één functie: terugkeren naar het hoofdmenu.

Meestal bedien je de Spirit 500 via het soms overgevoelige aanraakscherm. Gaat er iets fout gaat, dan druk je gewoon op de knop en begin je opnieuw.

Enige nadeel: het is niet echt een drukknop, maar een sensor die zelfs de lichtste aanraking registreert.

Indeling
Het scherm is verdeeld in acht grote pictogrammen die elk een bepaalde functie hebben. ‘Zoeken’ is de plek waar de bestemming ingegeven wordt, terwijl ‘Verkeer’ een overzicht geeft van mogelijke verkeersinfarcten op je route. ‘Ontdek’, ‘Reisboek’ en ‘Vastleggen’ zijn dan weer wat cryptischer. Onder ‘Extra’ staan de snelkoppelingen naar bepaalde locaties, zoals tankstations, parkeerplaatsen en eetplekken.

Een locatie ingeven doe je eerst met de straatnaam. Is die uniek, dan word je meteen naar het juiste dorp of de juiste stad geleid. Bij een straatnaam die vaker voorkomt – ‘Stationsstraat’ bijvoorbeeld – verschijnt er een lijst van alle gemeenten waar die straat voorkomt. Je kunt niet kiezen uit een lijst, zoals wel mogelijk is op gps-toestellen die beginnen bij de gemeente.

Bij moeilijke kruispunten en verkeerswisselaars schakelt de Spirit 500 over op een scherm dat duidelijk aangeeft welk baanvak je moet nemen.

Radio-updates
Uniek aan dit toestel is Live TMC. TMC kennen we als de dienst waarmee je via een radio-ontvanger updates krijgt over de actuele verkeersinformatie, zodat je een goede al dan niet wat ruwe schets van de situatie op de hoofdwegen krijgt. In Nederland is het systeem gratis. Maar er zijn nog betere alternatieven.

In België bundelt Verkeersinformatie (VID) de informatie van politie, luisteraars en eigen netwerken en biedt die als kant-en-klare verkeersdienst aan. Normaal is dat een betaalde dienst, maar niet voor wie een Mio Spirit 500 in huis haalt. Dan krijg je namelijk een levenslang abonnement op VID en verkeersinformatie in België en Nederland.

VID brengt niet alleen de hoofdwegen, maar ook het secundaire wegennet in kaart. Nog een bonus is dat er niet alleen gewaarschuwd wordt voor vaste flitspalen, maar ook voor mobiele radarcontroles. Deze laatste dienst krijg je twaalf maanden gratis, daarna moet je een aanvullend abonnement nemen.

Het is even verleidelijk als moeilijk om TMC Live te vergelijken met de Live-diensten van TomTom. TomTom gebruikt heel andere technologieën dan Mio, maar op het einde van de rit – en liefst ook tijdens – wil je vooral snelle en accurate verkeersinformatie.

Beide toestellen lijken in elk geval opgewassen tegen de grote verkeersinfarcten die de Benelux teisteren, waarbij de TomToms meestal iets creatiever omspringen met hun alternatieve routes. Maar in de ‘waar voor je geld’-tabel is deze Mio Spirit 500 amper te verslaan.

Mio Moov Spirit 500 Live TMC
Prijs: 199 euro (juni 2010)

PRO: live verkeersinfo; lage prijs; ruim scherm.
CONTRA: aanraakgevoelige knop; steile leercurve.

gpslive!miomoovreviewsspirittmc

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!