E-lezer kruipt vooruit in Nederland
Nederlanders lopen niet echt warm voor e-lezers. Sinds de lancering, acht maanden geleden, zijn er vijftigduizend exemplaren verkocht.
Uit cijfers van marktonderzoeker GfK blijkt dat de Nederlandse consument niet meteen plat gaat voor de e-lezer, maar het apparaat wordt wel steeds populairder. Tijdens de eerste vier maanden van het jaar zijn honderdduizend digitale boeken verkocht. Volgens de onderzoeker worden er per apparaat gemiddeld vier drukwerken gedownload. Niet bijster veel.
Bloei
Maar GfK constateert wel een steeds grotere consumentenvraag naar digitale distributie én digitale content. “Internetten via smartphone of laptop bloeit als nooit tevoren”, meent Maikel Verhaaren, manager entertainment. “Een belangrijke voorwaarde voor verdere groei van de e-boekmarkt is dat er snel voldoende content beschikbaar wordt gemaakt door uitgevers.”
[related_article id=”152275″]
iPad wordt impuls voor omzet
Het statistiekenbureau verwacht dat de komst van de iPad en andere soortgelijke webbooks een belangrijke katalysator zullen zijn van omzetgroei in e-boeken. GfK denkt dat er eind 2010 tweemaal zoveel webbooks verkocht zullen zijn als e-readers. Naar schatting zullen er ongeveer 250.000 consumenten bereid zijn om dit jaar zo’n apparaat aan te schaffen.
De gemiddelde prijs van een e-boek is 11 euro. Een gedrukt exemplaar is gemiddeld twee euro duurder. Voor een e-lezer betaalde de consument in de eerste maanden van dit jaar gemiddeld 250 euro.
Nederlanders lopen niet echt warm voor e-lezers. Sinds de lancering, acht maanden geleden, zijn er vijftigduizend exemplaren verkocht.
Uit cijfers van marktonderzoeker GfK blijkt dat de Nederlandse consument niet meteen plat gaat voor de e-lezer, maar het apparaat wordt wel steeds populairder. Tijdens de eerste vier maanden van het jaar zijn honderdduizend digitale boeken verkocht. Volgens de onderzoeker worden er per apparaat gemiddeld vier drukwerken gedownload. Niet bijster veel.
Bloei
Maar GfK constateert wel een steeds grotere consumentenvraag naar digitale distributie én digitale content. “Internetten via smartphone of laptop bloeit als nooit tevoren”, meent Maikel Verhaaren, manager entertainment. “Een belangrijke voorwaarde voor verdere groei van de e-boekmarkt is dat er snel voldoende content beschikbaar wordt gemaakt door uitgevers.”
[related_article id=”152275″]
iPad wordt impuls voor omzet
Het statistiekenbureau verwacht dat de komst van de iPad en andere soortgelijke webbooks een belangrijke katalysator zullen zijn van omzetgroei in e-boeken. GfK denkt dat er eind 2010 tweemaal zoveel webbooks verkocht zullen zijn als e-readers. Naar schatting zullen er ongeveer 250.000 consumenten bereid zijn om dit jaar zo’n apparaat aan te schaffen.
De gemiddelde prijs van een e-boek is 11 euro. Een gedrukt exemplaar is gemiddeld twee euro duurder. Voor een e-lezer betaalde de consument in de eerste maanden van dit jaar gemiddeld 250 euro.