Films streamen op de autostrade
Als opvolger van 3G betekent LTE vooral sneller mobiel internet. De NG Connected Car demonstreert hoe indrukwekkend dat in de praktijk moet zijn.
LTE (ook wel 4G genoemd) staat voor long term evolution. Waar je vandaag al goed kunt surfen en mailen als je onderweg bent, zal dat binnenkort kunnen met spectaculaire down- en uploadsnelheden.
Om het publiek alvast een voorsmaakje te geven van de mogelijkheden, heeft Alcatel-Lucent samen met Toyota en enkele andere partners de NG Connected Car ontwikkeld: Een Prius met vier videoschermen, een ingebouwd computersysteem en vooral: een LTE-chip.
4X streamen
De wagen is uitgerust met een volledig entertainmentsysteem gelinkt aan het internet. Zo kan je tot vier HD-films simultaan streamen. Ook muziek luisteren, internetbellen of online gamen is mogelijk. Zelfs aan de veiligheid wordt gedacht: tijdens het rijden kan het scherm van de chauffeur alleen de functies van handenvrij bellen en de gps tonen.
Een nuttigere toepassing is dat je wagen meteen kan communiceren als het misgaat. Zo is de NG Connected Car uitgerust met een systeem dat de onderdelen controleert. Bij defecten wordt niet alleen de bestuurder gewaarschuwd, maar krijgt hij meteen een lijst van plaatsen in de buurt waar hij de wagen kan laten nakijken.
Wat LTE zo interessant maakt voor wagens is de stabiliteit van de verbinding. Bij 3G of Edge verlies je bijzonder veel van de geadverteerde 7,2 Mbps zodra je in beweging bent. Iets wat nog toeneemt wanneer je op de snelweg om de paar minuten met een gsm-mast verbinding maakt. Bij LTE zou die overdracht naadloos moeten zijn. Zelfs als de auto rijdt, haal je 20 Mbps download en 5 Mbps upload, zo belooft Alcatel-Lucent.
Wanneer?
De grote vraag is wanneer wagens zoals deze hypermoderne Prius op de markt komen. Alcatel verwacht dat dit drie tot vier jaar zal zijn nadat LTE door de massa wordt opgepikt.
Het zal dus nog enkele jaren duren. In Nederland zijn de 4G-licenties nog maar net geveild, in België experimenteren de operatoren in afwachting van de veiling dit najaar. Al is dat misschien geen slechte zaak. Want de LTE-wagen zelf, nu nog een prototype, kost een kwart miljoen euro. Zonder de kosten voor mobiel internet.
Als opvolger van 3G betekent LTE vooral sneller mobiel internet. De NG Connected Car demonstreert hoe indrukwekkend dat in de praktijk moet zijn.
LTE (ook wel 4G genoemd) staat voor long term evolution. Waar je vandaag al goed kunt surfen en mailen als je onderweg bent, zal dat binnenkort kunnen met spectaculaire down- en uploadsnelheden.
Om het publiek alvast een voorsmaakje te geven van de mogelijkheden, heeft Alcatel-Lucent samen met Toyota en enkele andere partners de NG Connected Car ontwikkeld: Een Prius met vier videoschermen, een ingebouwd computersysteem en vooral: een LTE-chip.
4X streamen
De wagen is uitgerust met een volledig entertainmentsysteem gelinkt aan het internet. Zo kan je tot vier HD-films simultaan streamen. Ook muziek luisteren, internetbellen of online gamen is mogelijk. Zelfs aan de veiligheid wordt gedacht: tijdens het rijden kan het scherm van de chauffeur alleen de functies van handenvrij bellen en de gps tonen.
Een nuttigere toepassing is dat je wagen meteen kan communiceren als het misgaat. Zo is de NG Connected Car uitgerust met een systeem dat de onderdelen controleert. Bij defecten wordt niet alleen de bestuurder gewaarschuwd, maar krijgt hij meteen een lijst van plaatsen in de buurt waar hij de wagen kan laten nakijken.
Wat LTE zo interessant maakt voor wagens is de stabiliteit van de verbinding. Bij 3G of Edge verlies je bijzonder veel van de geadverteerde 7,2 Mbps zodra je in beweging bent. Iets wat nog toeneemt wanneer je op de snelweg om de paar minuten met een gsm-mast verbinding maakt. Bij LTE zou die overdracht naadloos moeten zijn. Zelfs als de auto rijdt, haal je 20 Mbps download en 5 Mbps upload, zo belooft Alcatel-Lucent.
Wanneer?
De grote vraag is wanneer wagens zoals deze hypermoderne Prius op de markt komen. Alcatel verwacht dat dit drie tot vier jaar zal zijn nadat LTE door de massa wordt opgepikt.
Het zal dus nog enkele jaren duren. In Nederland zijn de 4G-licenties nog maar net geveild, in België experimenteren de operatoren in afwachting van de veiling dit najaar. Al is dat misschien geen slechte zaak. Want de LTE-wagen zelf, nu nog een prototype, kost een kwart miljoen euro. Zonder de kosten voor mobiel internet.