Microsoft haalt goede foto uit slecht filmpje
Onderzoekers van Microsoft hebben een methode bedacht om uit vage of schokkerige filmpjes toch een heldere foto te componeren.
De techniek werd getoond door onderzoeker Neel Joshi op Microsofts TechFair. Daarbij gebruikte hij korte videoclips en foto’s in burst-modus om heldere foto’s of panorama’s te maken.
In een van de voorbeelden werd onderstaand YouTube-filmpje van een berg in de mist gebruikt om een vrij heldere foto uit te halen. Het tweede filmpje gaat nog een stuk verder. Hier zien we hobbelige, met de hand gefilmde beelden van het gebouw, waaruit later een foto wordt gecomponeerd die het hele gebouw scherp toont.
[related_article id=”161452″]
Zo ziet de foto op basis van het filmpje eruit.
Een filmpje van dertig seconden met dertig frames per seconde bevat negenhonderd stilstaande beelden. Toch waren er maar tachtig nodig om de panoramafoto te maken. “Het heeft maar tien procent van alle data nodig, al is het waarschijnlijk wel de beste tien procent”, zegt Joshi.
De techniek houdt in dat de bewegende delen worden verwijderd en het statische deel (de berg of het gebouw) overeind wordt gelaten. De redenering is dat bepaalde beelden in het filmpje de wazige of donkere plekken kunnen opvullen. Elk frame kan een stuk bevatten dat scherper is dan in andere frames.
Zo ziet de panoramafoto van bovenstaand filmpje er uit.
Onderzoekers van Microsoft hebben een methode bedacht om uit vage of schokkerige filmpjes toch een heldere foto te componeren.
De techniek werd getoond door onderzoeker Neel Joshi op Microsofts TechFair. Daarbij gebruikte hij korte videoclips en foto’s in burst-modus om heldere foto’s of panorama’s te maken.
In een van de voorbeelden werd onderstaand YouTube-filmpje van een berg in de mist gebruikt om een vrij heldere foto uit te halen. Het tweede filmpje gaat nog een stuk verder. Hier zien we hobbelige, met de hand gefilmde beelden van het gebouw, waaruit later een foto wordt gecomponeerd die het hele gebouw scherp toont.
[related_article id=”161452″]
Zo ziet de foto op basis van het filmpje eruit.
Een filmpje van dertig seconden met dertig frames per seconde bevat negenhonderd stilstaande beelden. Toch waren er maar tachtig nodig om de panoramafoto te maken. “Het heeft maar tien procent van alle data nodig, al is het waarschijnlijk wel de beste tien procent”, zegt Joshi.
De techniek houdt in dat de bewegende delen worden verwijderd en het statische deel (de berg of het gebouw) overeind wordt gelaten. De redenering is dat bepaalde beelden in het filmpje de wazige of donkere plekken kunnen opvullen. Elk frame kan een stuk bevatten dat scherper is dan in andere frames.
Zo ziet de panoramafoto van bovenstaand filmpje er uit.