Test

Dit is een popup

Een op drie Facebookers vertrouwt Facebook niet

Een op de drie Belgen op Facebook heeft geen vertrouwen in het bedrijf achter de sociaalnetwerksite. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau InSites Consulting.

Slechts 28 procent van de Belgische Facebookgebruikers heeft vertrouwen in het bedrijf Facebook, terwijl 34 procent er geen vertrouwen in heeft.

Opvallend is dat de Belgische consumenten meer vertrouwen hebben in netwerksites die gericht zijn naar de professionele markt, zoals LinkedIn. Meer dan 40 procent van de ondervraagden heeft vertrouwen in LinkedIn en 23 procent niet.

[related_article id=”158578″]

Netlog, de Belgische sociaalnetwerksite die vooral gericht is op jongeren, scoort nog lager: 44 procent vertrouwt het bedrijf niet, en slechts 21 procent wel.

“Deze bedrijven versturen veel informatie over privacybeleid, maar meestal is het onduidelijk voor de consument hoe het nu precies zit”, zegt Steven Van Belleghem van InSites Consulting.

Bewuster informatie online plaatsen
Gebruikers zijn zich meer en meer bewust van de informatie die ze op netwerksites plaatsen. 81 procent geeft aan dat ze twee keer nadenken voor ze iets publiceren en 79 procent is selectiever geworden in het kiezen van ‘vrienden’. 74 procent denkt goed na welke foto’s al dan niet online te plaatsen.

Toch geeft 87 procent aan dat hun online identiteit sterk overeenkomt met hun offline identiteit. 13 procent van de consumenten geeft echter toe dat ze online een ander persona spelen dan ze echt zijn. Daarnaast toont het onderzoek aan dat sociale media voor 23 procent een medium zijn waarin ze gemakkelijker hun emoties kunnen uiten dan in het echte leven.

Consument volwassen
“Ons onderzoek toont duidelijk aan dat consumenten volwassen aan het worden zijn over het gebruik van sociale media. Men kan er zichzelf zijn, maar doet dit op een bewuste manier. Meer en meer zullen er een soort van online etiquetteregels ontwikkeld worden door de consumenten zelf”, aldus Van Belleghem.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij 2.800 internetgebruikers in veertien landen.

Een op de drie Belgen op Facebook heeft geen vertrouwen in het bedrijf achter de sociaalnetwerksite. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau InSites Consulting.

Slechts 28 procent van de Belgische Facebookgebruikers heeft vertrouwen in het bedrijf Facebook, terwijl 34 procent er geen vertrouwen in heeft.

Opvallend is dat de Belgische consumenten meer vertrouwen hebben in netwerksites die gericht zijn naar de professionele markt, zoals LinkedIn. Meer dan 40 procent van de ondervraagden heeft vertrouwen in LinkedIn en 23 procent niet.

[related_article id=”158578″]

Netlog, de Belgische sociaalnetwerksite die vooral gericht is op jongeren, scoort nog lager: 44 procent vertrouwt het bedrijf niet, en slechts 21 procent wel.

“Deze bedrijven versturen veel informatie over privacybeleid, maar meestal is het onduidelijk voor de consument hoe het nu precies zit”, zegt Steven Van Belleghem van InSites Consulting.

Bewuster informatie online plaatsen
Gebruikers zijn zich meer en meer bewust van de informatie die ze op netwerksites plaatsen. 81 procent geeft aan dat ze twee keer nadenken voor ze iets publiceren en 79 procent is selectiever geworden in het kiezen van ‘vrienden’. 74 procent denkt goed na welke foto’s al dan niet online te plaatsen.

Toch geeft 87 procent aan dat hun online identiteit sterk overeenkomt met hun offline identiteit. 13 procent van de consumenten geeft echter toe dat ze online een ander persona spelen dan ze echt zijn. Daarnaast toont het onderzoek aan dat sociale media voor 23 procent een medium zijn waarin ze gemakkelijker hun emoties kunnen uiten dan in het echte leven.

Consument volwassen
“Ons onderzoek toont duidelijk aan dat consumenten volwassen aan het worden zijn over het gebruik van sociale media. Men kan er zichzelf zijn, maar doet dit op een bewuste manier. Meer en meer zullen er een soort van online etiquetteregels ontwikkeld worden door de consumenten zelf”, aldus Van Belleghem.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij 2.800 internetgebruikers in veertien landen.

insitesmaatschappijnieuwsprivacyvertrouwen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!