Technologie voor rekeningrijden is klaar
Een consortium heeft gisteren in Brussel de technologie gepresenteerd die gebruikt kan worden voor intelligente verkeerstoepassingen zoals rekeningrijden en een automatische noodoproep bij een ongeval (e-call).
In het consortium zitten IBM, NXP, Mobistar, Touring, Volvo, Transport & Mobility Leuven en Magicview.
NXP heeft een chip ontwikkeld die plaatsbepaling en draadloze communicatie combineert. De chip ontvangt de signalen van de gps-satellieten en bepaalt de plaats waar een wagen zich bevindt. Met een gsm-verbinding kunnen gegevens doorgestuurd worden naar een server.
In het geval van rekeningrijden (of de slimme kilometerheffing) kan op basis daarvan het tarief voor een bepaald traject op een bepaald tijdstip berekend worden. Rekeningrijden zou op termijn de verkeersbelasting vervangen.
Werkbare oplossing
Het consortium claimt dat zijn systeem werkbaar is in dit complexe land. De verschillende verkeersopties van Vlaanderen, Brussel en Wallonië zouden geïntegreerd kunnen worden, zodat de bestuurder geen drie maar slechts één factuur zou krijgen voor een rit Antwerpen-Brussel-Namen.
Bij e-call gaat er een oproep naar een dispatching, die snel de hulpdiensten kan uitsturen naar de exacte plaats. Touring zou die dispatching verzorgen.
De technologie maakt ook andere toepassingen mogelijk, zoals zoeken en reserveren van parkeerplaatsen, diefstaltracering of verzekeringen per kilometer.
Proef in Leuven
NXP en IBM hebben een proefproject rekeningrijden lopen in Eindhoven. Iets vergelijkbaars wil het consortium in Leuven opzetten. De stad heeft er vijftigduizend euro voor opzij gezet en er hebben zich al spontaan kandidaat-proefrijders aangediend.
Het consortium diende voor het Leuvense experiment een aanvraag voor steun in bij de Vlaamse overheid (IWT), maar de beslissing werd al twee keer uitgesteld. Het gaat om een miljoen euro. Het consortium hoopt dat de overheid eindelijk over de brug komt. Touring zal zijn leden raadplegen over het rekeningrijden en vraagt zelfs een referendum.
Een consortium heeft gisteren in Brussel de technologie gepresenteerd die gebruikt kan worden voor intelligente verkeerstoepassingen zoals rekeningrijden en een automatische noodoproep bij een ongeval (e-call).
In het consortium zitten IBM, NXP, Mobistar, Touring, Volvo, Transport & Mobility Leuven en Magicview.
NXP heeft een chip ontwikkeld die plaatsbepaling en draadloze communicatie combineert. De chip ontvangt de signalen van de gps-satellieten en bepaalt de plaats waar een wagen zich bevindt. Met een gsm-verbinding kunnen gegevens doorgestuurd worden naar een server.
In het geval van rekeningrijden (of de slimme kilometerheffing) kan op basis daarvan het tarief voor een bepaald traject op een bepaald tijdstip berekend worden. Rekeningrijden zou op termijn de verkeersbelasting vervangen.
Werkbare oplossing
Het consortium claimt dat zijn systeem werkbaar is in dit complexe land. De verschillende verkeersopties van Vlaanderen, Brussel en Wallonië zouden geïntegreerd kunnen worden, zodat de bestuurder geen drie maar slechts één factuur zou krijgen voor een rit Antwerpen-Brussel-Namen.
Bij e-call gaat er een oproep naar een dispatching, die snel de hulpdiensten kan uitsturen naar de exacte plaats. Touring zou die dispatching verzorgen.
De technologie maakt ook andere toepassingen mogelijk, zoals zoeken en reserveren van parkeerplaatsen, diefstaltracering of verzekeringen per kilometer.
Proef in Leuven
NXP en IBM hebben een proefproject rekeningrijden lopen in Eindhoven. Iets vergelijkbaars wil het consortium in Leuven opzetten. De stad heeft er vijftigduizend euro voor opzij gezet en er hebben zich al spontaan kandidaat-proefrijders aangediend.
Het consortium diende voor het Leuvense experiment een aanvraag voor steun in bij de Vlaamse overheid (IWT), maar de beslissing werd al twee keer uitgesteld. Het gaat om een miljoen euro. Het consortium hoopt dat de overheid eindelijk over de brug komt. Touring zal zijn leden raadplegen over het rekeningrijden en vraagt zelfs een referendum.