Test

Dit is een popup

Adobe stopt met Flash voor iPhone

Adobe besteedt niet langer aandacht aan Flash voor de iPhone. Het bedrijf is niet te spreken over de aangepaste regels van Apple en vindt het interessanter om zich verder te focussen op Google Android.

Deze koerswijziging staat te lezen in een blogpost van Mike Chambers, Adobes productmanager voor Flash. Hoewel de tekst zeer beleefd blijft, kun je eruit opmaken dat de ergernis groot is.

“Hoewel het erop lijkt dat Apple zijn voorwaarden selectief toepast, denken we dat Apple ze zeker zal hanteren voor toepassingen die gemaakt zijn met Flash CS5. Ontwikkelaars moeten zich erop voorbereiden dat Apple beslist om bestaande toepassingen die gemaakt zijn met Flash CS5 uit de iTunes Store te halen.”

[related_article id=”158662″]

Geen schending gebruiksvoorwaarden
Chambers benadrukt dat Flash CS5, waarmee je Flashtoepassingen tot iPhone-applicaties kunt omvormen, nooit in strijd is geweest met de gebruiksvoorwaarden van Apple. Pas vlak voor het verschijnen van CS5, maanden na de aankondiging van de nieuwe functie, besloot Apple de regels te veranderen.

“Als je wilt ontwikkelen voor de iPhone, dan moet je er bewust van zijn dat Apple je ontwikkeling kan weigeren of verbieden op elk moment en om elke reden.” Hierbij verwijst hij naar een applicatie van de satirische cartoonist Mark Fiore. Deze werd plots verboden, al sprak Apple van een “vergissing” toen Fiore vorige week een Pulitzerprijs won.

De mogelijkheid om Flash naar iPhonecode om te zetten blijft wel aanwezig in CS5, aangezien het softwarepakket intussen vrij te koop is. Al zegt Adobe dat het niet langer gaat investeren in de functies ervan.

Viva Android
Verder in zijn blog heeft Chambers veel lof voor Android, dat stilaan aan populariteit wint en waarop Flash wel is toegestaan. Zo haalt hij aan dat sommige iPhone-ontwikkelaars hun Flashtoepassing nu voor Android maken.

“Ik denk dat het gesloten systeem dat Apple wil creëren slecht is voor de industrie, ontwikkelaars en uiteindelijk de consumenten. En dat is iets wat ik niet actief wil promoten.”

Adobe besteedt niet langer aandacht aan Flash voor de iPhone. Het bedrijf is niet te spreken over de aangepaste regels van Apple en vindt het interessanter om zich verder te focussen op Google Android.

Deze koerswijziging staat te lezen in een blogpost van Mike Chambers, Adobes productmanager voor Flash. Hoewel de tekst zeer beleefd blijft, kun je eruit opmaken dat de ergernis groot is.

“Hoewel het erop lijkt dat Apple zijn voorwaarden selectief toepast, denken we dat Apple ze zeker zal hanteren voor toepassingen die gemaakt zijn met Flash CS5. Ontwikkelaars moeten zich erop voorbereiden dat Apple beslist om bestaande toepassingen die gemaakt zijn met Flash CS5 uit de iTunes Store te halen.”

[related_article id=”158662″]

Geen schending gebruiksvoorwaarden
Chambers benadrukt dat Flash CS5, waarmee je Flashtoepassingen tot iPhone-applicaties kunt omvormen, nooit in strijd is geweest met de gebruiksvoorwaarden van Apple. Pas vlak voor het verschijnen van CS5, maanden na de aankondiging van de nieuwe functie, besloot Apple de regels te veranderen.

“Als je wilt ontwikkelen voor de iPhone, dan moet je er bewust van zijn dat Apple je ontwikkeling kan weigeren of verbieden op elk moment en om elke reden.” Hierbij verwijst hij naar een applicatie van de satirische cartoonist Mark Fiore. Deze werd plots verboden, al sprak Apple van een “vergissing” toen Fiore vorige week een Pulitzerprijs won.

De mogelijkheid om Flash naar iPhonecode om te zetten blijft wel aanwezig in CS5, aangezien het softwarepakket intussen vrij te koop is. Al zegt Adobe dat het niet langer gaat investeren in de functies ervan.

Viva Android
Verder in zijn blog heeft Chambers veel lof voor Android, dat stilaan aan populariteit wint en waarop Flash wel is toegestaan. Zo haalt hij aan dat sommige iPhone-ontwikkelaars hun Flashtoepassing nu voor Android maken.

“Ik denk dat het gesloten systeem dat Apple wil creëren slecht is voor de industrie, ontwikkelaars en uiteindelijk de consumenten. En dat is iets wat ik niet actief wil promoten.”

adobeAndroidchambersiphonenieuwssoftwarestrategisch

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!