Wie betaalt invoering ov-chipkaart?
De vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat debatteert deze week over de invoering van de ov-chipkaart. Demissionair minister Camiel Eurlings heeft hier alvast wat opheldering over gevraagd.
Er is nog veel onduidelijk over de invoering. Bijvoorbeeld wie wat betaalt, of een reis duurder wordt voor de klant en wanneer de technische omschakeling tussen de oude en nieuwe beveiligingsstandaard plaatsvindt. Dit blijkt uit de antwoorden van de Tweede Kamer op de vragen van Eurlings.
Duidelijk is dat de invoer van de nieuwe kaarten met de verbeterde beveiligingchip (de vorige standaard werd gekraakt) in november begint. Omdat een kaart vijf jaar geldig is, is het wachten totdat elke reiziger een nieuwe heeft, en hoelang dat duurt is onzeker. Tot dan blijft de oude standaard werken, tenzij een eerdere aanval een acute transitie vereist.
Tot dusver wat vaststaat. Hoeveel de verbeterde beveiligingsstandaard kost, is onduidelijk. Wie dat en de invoer gaat betalen, is evenmin helder.
Of een rit duurder zal zijn voor de reiziger? Eurlings denkt van niet omdat de vervoerders er ook niet meer aan zullen verdienen. De invoer is ‘opbrengstneutraal’. Webwereld vraagt zich echter af of dit beleid standhoudt in een regio waar minder mensen gebruikmaken van het openbaar vervoer.
Strippenkaart afgeschaft in Amsterdam
Dinsdag meldde Eurlings dat vanaf 3 juni de strippenkaart in de stadsregio Amsterdam wordt afgeschaft. Vanaf dan is alleen de ov-chipkaart geldig in de metro, tram en bus. In Rotterdam is ‘strippen’ al sinds 11 februari niet meer in gebruik.
De vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat debatteert deze week over de invoering van de ov-chipkaart. Demissionair minister Camiel Eurlings heeft hier alvast wat opheldering over gevraagd.
Er is nog veel onduidelijk over de invoering. Bijvoorbeeld wie wat betaalt, of een reis duurder wordt voor de klant en wanneer de technische omschakeling tussen de oude en nieuwe beveiligingsstandaard plaatsvindt. Dit blijkt uit de antwoorden van de Tweede Kamer op de vragen van Eurlings.
Duidelijk is dat de invoer van de nieuwe kaarten met de verbeterde beveiligingchip (de vorige standaard werd gekraakt) in november begint. Omdat een kaart vijf jaar geldig is, is het wachten totdat elke reiziger een nieuwe heeft, en hoelang dat duurt is onzeker. Tot dan blijft de oude standaard werken, tenzij een eerdere aanval een acute transitie vereist.
Tot dusver wat vaststaat. Hoeveel de verbeterde beveiligingsstandaard kost, is onduidelijk. Wie dat en de invoer gaat betalen, is evenmin helder.
Of een rit duurder zal zijn voor de reiziger? Eurlings denkt van niet omdat de vervoerders er ook niet meer aan zullen verdienen. De invoer is ‘opbrengstneutraal’. Webwereld vraagt zich echter af of dit beleid standhoudt in een regio waar minder mensen gebruikmaken van het openbaar vervoer.
Strippenkaart afgeschaft in Amsterdam
Dinsdag meldde Eurlings dat vanaf 3 juni de strippenkaart in de stadsregio Amsterdam wordt afgeschaft. Vanaf dan is alleen de ov-chipkaart geldig in de metro, tram en bus. In Rotterdam is ‘strippen’ al sinds 11 februari niet meer in gebruik.