Apple lanceert reclameplatform iAd
Apple heeft zijn eigen platform voor mobiele reclame aangekondigd. Ontwikkelaars kunnen dankzij iAd hun applicaties voor de iPhone en iPad gratis aanbieden en inkomsten genereren uit de advertentieruimte.
Het grote voordeel ten opzichte van de huidige mobiele-advertentieplatforms is volgens Apple-goeroe Steve Jobs dat iAd een applicatie in een applicatie is. Hierdoor zou de stap om een advertentie te openen kleiner moeten zijn.
AdMob
De meeste huidige mobiele-advertentiediensten zoals AdMob, dat mogelijk door concurrent Google wordt overgenomen, openen immers een nieuwe webpagina in de browser. In het geval van de iPhone wordt de applicatie waarin de advertentie werd geopend automatisch gesloten.
[related_article id=”158256″]
iAd speelt hierop in door een schermvullend venster over de applicatie te schuiven. Dat is trouwens makkelijk te sluiten met het kruisje dat altijd linksboven in beeld blijft.
Interactief
Een andere troef is dat iAd reclamemensen toegang geeft tot de hardware van de iPhone en de iPad, waarop de reclamedienst met de introductie van OS 4.0 vanaf deze zomer beschikbaar zal zijn. Hierdoor zijn interactieve multimediale reclameboodschappen mogelijk. Denk aan video’s maar ook kleine spelletjes met een reclameboodschap.
De advertenties zullen door Apple verkocht en gehost worden. In ruil ontvangt het 40% van de opbrengst. Er blijft dus 60% over voor de ontwikkelaar die ervoor kiest reclame in zijn applicatie aan te bieden in plaats van deze betaald te maken.
Concurrentie
Apple ontvangt met iAd dus ook advertentie-inkomsten, terwijl het voorheen zijn boterham moest verdienen met de opbrengst van de applicatieontwikkeling en de App Store. Dat is een belangrijke drijfveer voor de Californische ontwikkelaar, net als de concurrentie aangaan met Google in de mobiele-advertentiesector.
Apple heeft zijn eigen platform voor mobiele reclame aangekondigd. Ontwikkelaars kunnen dankzij iAd hun applicaties voor de iPhone en iPad gratis aanbieden en inkomsten genereren uit de advertentieruimte.
Het grote voordeel ten opzichte van de huidige mobiele-advertentieplatforms is volgens Apple-goeroe Steve Jobs dat iAd een applicatie in een applicatie is. Hierdoor zou de stap om een advertentie te openen kleiner moeten zijn.
AdMob
De meeste huidige mobiele-advertentiediensten zoals AdMob, dat mogelijk door concurrent Google wordt overgenomen, openen immers een nieuwe webpagina in de browser. In het geval van de iPhone wordt de applicatie waarin de advertentie werd geopend automatisch gesloten.
[related_article id=”158256″]
iAd speelt hierop in door een schermvullend venster over de applicatie te schuiven. Dat is trouwens makkelijk te sluiten met het kruisje dat altijd linksboven in beeld blijft.
Interactief
Een andere troef is dat iAd reclamemensen toegang geeft tot de hardware van de iPhone en de iPad, waarop de reclamedienst met de introductie van OS 4.0 vanaf deze zomer beschikbaar zal zijn. Hierdoor zijn interactieve multimediale reclameboodschappen mogelijk. Denk aan video’s maar ook kleine spelletjes met een reclameboodschap.
De advertenties zullen door Apple verkocht en gehost worden. In ruil ontvangt het 40% van de opbrengst. Er blijft dus 60% over voor de ontwikkelaar die ervoor kiest reclame in zijn applicatie aan te bieden in plaats van deze betaald te maken.
Concurrentie
Apple ontvangt met iAd dus ook advertentie-inkomsten, terwijl het voorheen zijn boterham moest verdienen met de opbrengst van de applicatieontwikkeling en de App Store. Dat is een belangrijke drijfveer voor de Californische ontwikkelaar, net als de concurrentie aangaan met Google in de mobiele-advertentiesector.