Test

Dit is een popup

Hitachi verdubbelt levensduur batterijen

Elektronicafabrikant Hitachi heeft een prototype ontwikkeld van een oplaadbare lithium-ionbatterij met een levensduur van tien jaar. Dat is twee keer zo lang als bij de huidige generatie.

Hoewel lithium-ionbatterijen (li-ion) momenteel in vrijwel alle draagbare consumentenproducten worden gebruikt, wil Hitachi zijn technologie eerst inzetten voor de productie van industriële batterijen voor elektrische wagens en windmolens.

Die toepassing was voorheen minder aantrekkelijk door de relatief hoge kostprijs en de levensduur van minder dan vijf jaar. De industrie kiest daardoor eerder voor loodzuurbatterijen die al sinds een tijdje tien jaar meegaan.

Li-ionbatterijen daarentegen hebben een vermogensdichtheid die viermaal zo groot is als bij loodzuurbatterijen. Het gebruikte materiaal in het prototype zou ook goedkoper zijn dan dat van de traditionele batterijen.

Zuurbestendig materiaal
De Japanse fabrikant kwam tot deze levensduurverdubbeling dankzij de ontwikkeling van een nieuwe stof. Die vervangt het dure metaal kobalt in de positieve elektrode van de batterij.

Dit materiaal, op basis van mangaan, is namelijk beter bestand tegen de zuren in een batterij. Samen met de verminderde vorming van kristallen verlengt dit de levensduur van een li-ionbatterij aanzienlijk, beweert de Japanse fabrikant.

Het prototype is ontwikkeld in samenwerking met de ontwikkelingsafdeling ‘Nieuwe Energie en Industriële Technologie’ van de Japanse overheid. Wanneer de batterij in productie gaat, is nog niet bekend.

Elektronicafabrikant Hitachi heeft een prototype ontwikkeld van een oplaadbare lithium-ionbatterij met een levensduur van tien jaar. Dat is twee keer zo lang als bij de huidige generatie.

Hoewel lithium-ionbatterijen (li-ion) momenteel in vrijwel alle draagbare consumentenproducten worden gebruikt, wil Hitachi zijn technologie eerst inzetten voor de productie van industriële batterijen voor elektrische wagens en windmolens.

Die toepassing was voorheen minder aantrekkelijk door de relatief hoge kostprijs en de levensduur van minder dan vijf jaar. De industrie kiest daardoor eerder voor loodzuurbatterijen die al sinds een tijdje tien jaar meegaan.

Li-ionbatterijen daarentegen hebben een vermogensdichtheid die viermaal zo groot is als bij loodzuurbatterijen. Het gebruikte materiaal in het prototype zou ook goedkoper zijn dan dat van de traditionele batterijen.

Zuurbestendig materiaal
De Japanse fabrikant kwam tot deze levensduurverdubbeling dankzij de ontwikkeling van een nieuwe stof. Die vervangt het dure metaal kobalt in de positieve elektrode van de batterij.

Dit materiaal, op basis van mangaan, is namelijk beter bestand tegen de zuren in een batterij. Samen met de verminderde vorming van kristallen verlengt dit de levensduur van een li-ionbatterij aanzienlijk, beweert de Japanse fabrikant.

Het prototype is ontwikkeld in samenwerking met de ontwikkelingsafdeling ‘Nieuwe Energie en Industriële Technologie’ van de Japanse overheid. Wanneer de batterij in productie gaat, is nog niet bekend.

batterijhitachili-ionnieuwstoekomst

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!