Gamemaker EA vraagt geld voor demo’s
Spellenboer Electronic Arts stelt grotere demo’s van zijn spellen beschikbaar tegen betaling. Fans kunnen zo langer en eerder spelen dan met een gewone demo. De ontwikkelaar kan de feedback gebruiken om het spel tot in de puntjes af te werken.
Dead Space
De spellenindustrie-analist Michael Pachter wist dit nieuws te ontfutselen tijdens een investeerdersvergadering van EA, ’s werelds tweede grootste spelontwikkelaar. Nick Earl, algemeen directeur van Visceral Games (dat het spel Dead Space uitbracht voor EA) zette daar het nieuwe plan uiteen.
“Deze premium downloadable content (PDLC) zal voor 10 à 15 dollar aangeboden worden via Xbox live en PlayStation Network. De gameplay zal drie à vier uur lang zijn, zoals in de demo van Battlefield 1943 uit 2009 bijvoorbeeld. Later volgt dan de release van het volledige spel voor de normale prijs”, aldus Earl.
Eerste levels
Pachter geeft nog meer uitleg in een e-mail aan de website Gamasutra. “EA gelooft dat PDLC niet alleen minder kost om te ontwikkelen - het zijn doorgaans de eerste levels van een spel - maar dat dankzij de feedback van de spelers en pers nog belangrijke wijzigingen in het eindproduct aangebracht kunnen worden. Dit lijkt me een geniale strategie”, aldus Pachter.
EA dreigt met deze beslissing weer bakken kritiek over zich heen te krijgen vanuit de gamesindustrie. De gigant wordt verweten conservatief te werk te gaan en zijn werknemers uit te buiten.
De lancering van PDLC betekent niet dat de traditionele gratis demo’s verdwijnen.
Spellenboer Electronic Arts stelt grotere demo’s van zijn spellen beschikbaar tegen betaling. Fans kunnen zo langer en eerder spelen dan met een gewone demo. De ontwikkelaar kan de feedback gebruiken om het spel tot in de puntjes af te werken.
Dead Space
De spellenindustrie-analist Michael Pachter wist dit nieuws te ontfutselen tijdens een investeerdersvergadering van EA, ’s werelds tweede grootste spelontwikkelaar. Nick Earl, algemeen directeur van Visceral Games (dat het spel Dead Space uitbracht voor EA) zette daar het nieuwe plan uiteen.
“Deze premium downloadable content (PDLC) zal voor 10 à 15 dollar aangeboden worden via Xbox live en PlayStation Network. De gameplay zal drie à vier uur lang zijn, zoals in de demo van Battlefield 1943 uit 2009 bijvoorbeeld. Later volgt dan de release van het volledige spel voor de normale prijs”, aldus Earl.
Eerste levels
Pachter geeft nog meer uitleg in een e-mail aan de website Gamasutra. “EA gelooft dat PDLC niet alleen minder kost om te ontwikkelen - het zijn doorgaans de eerste levels van een spel - maar dat dankzij de feedback van de spelers en pers nog belangrijke wijzigingen in het eindproduct aangebracht kunnen worden. Dit lijkt me een geniale strategie”, aldus Pachter.
EA dreigt met deze beslissing weer bakken kritiek over zich heen te krijgen vanuit de gamesindustrie. De gigant wordt verweten conservatief te werk te gaan en zijn werknemers uit te buiten.
De lancering van PDLC betekent niet dat de traditionele gratis demo’s verdwijnen.