Koreaanse bus laadt op via de weg
Zuid-Korea heeft een protoype van een elektrische bus die al rijdend oplaadt op de weg. Via magneetstrips in de weg krijgt het voertuig stroom zonder bedrading.
De strips worden volgens nieuwsdienst Reuters een paar centimeter onder het asfalt geplaatst en geven de stroom via een magnetische verbinding door. De bus zelf gebruikt een sensor en slorpt de energie op zodra hij over de strips rijdt.
De ontwikkeling is afkomstig van het Korea Advanced Institute of Science and Technology. Deze universiteit heeft momenteel vier prototypes die op de campus worden gebruikt. Omdat de bussen onderweg worden opgeladen, is er minder behoefte aan batterijen in het voertuig zelf.
Micro-opladingen
Wat het systeem bruikbaar maakt, is dat er telkens micro-opladingen plaatsvinden. Omdat er geen constante verbinding hoeft te zijn, volstaat het om de magneetstroken op plaatsen te installeren waar het verkeer vaak stilstaat of vertraagt.
Het systeem zou volstrekt veilig zijn voor mensen of andere elektrische toestellen in de omgeving. Maar aan al die innovatie hangt wel een stevige prijs. Eén kilometer weg met de magneetstrips ingebouwd kost namelijk 400 miljoen won, ofwel 260.000 euro.
Zuid-Korea heeft een protoype van een elektrische bus die al rijdend oplaadt op de weg. Via magneetstrips in de weg krijgt het voertuig stroom zonder bedrading.
De strips worden volgens nieuwsdienst Reuters een paar centimeter onder het asfalt geplaatst en geven de stroom via een magnetische verbinding door. De bus zelf gebruikt een sensor en slorpt de energie op zodra hij over de strips rijdt.
De ontwikkeling is afkomstig van het Korea Advanced Institute of Science and Technology. Deze universiteit heeft momenteel vier prototypes die op de campus worden gebruikt. Omdat de bussen onderweg worden opgeladen, is er minder behoefte aan batterijen in het voertuig zelf.
Micro-opladingen
Wat het systeem bruikbaar maakt, is dat er telkens micro-opladingen plaatsvinden. Omdat er geen constante verbinding hoeft te zijn, volstaat het om de magneetstroken op plaatsen te installeren waar het verkeer vaak stilstaat of vertraagt.
Het systeem zou volstrekt veilig zijn voor mensen of andere elektrische toestellen in de omgeving. Maar aan al die innovatie hangt wel een stevige prijs. Eén kilometer weg met de magneetstrips ingebouwd kost namelijk 400 miljoen won, ofwel 260.000 euro.