Toch meer agressie door geweldgames
Een Amerikaans onderzoek legt verband tussen gewelddadige games en meer agressiviteit. De link staat los van leeftijd, geslacht of cultuur.
De studie werd geleid door Craig Anderson, psychologieprofessor van de universiteit van Iowa (VS). Hij en zijn zevenkoppig team hebben daarbij geen nieuw onderzoek gedaan, maar wel 130 bestaande rapporten geanalyseerd.
“We kunnen nu met uiterste zekerheid zeggen dat ongeacht de onderzoeksmethode, die experimenteel, corrationeel of langetermijns is, en ongeacht de onderzochte culturen (oosters en westers), je dezelfde effecten krijgt”, schrijft Anderson.
Blootstelling aan gewelddadige games vergroot volgens het rapport de kans op agressief gedrag, zowel op korte als lange termijn. Het zorgt ook voor agressieve gedachten en minder sociaal gedrag.
Geen bendevorming
Anderson zegt ondubbelzinnig dat gewelddadige videogames voor agressiviteit zorgen, maar durft daarbij wel te nuanceren. “Dit zijn geen grote effecten, niet in de orde van het al dan niet lid worden van een bende. Maar ze zijn ook niet triviaal in omvang."
Zelf ziet hij het vooral als een risicofactor die ouders makkelijker in de hand kunnen houden. Dit ten opzichte van andere agressiviteitsfactoren zoals armoede of iemands genetische code.
Veiliger gebruik
Volgens Anderson is het nu tijd om te kijken naar hoe ouders een gezonde omgeving voor hun kinderen kunnen scheppen in de huidige maatschappij. Zelf roept hij niet op tot een totale verbanning. Wel moeten ouders de controle houden over wat er wordt gespeeld. Ook zegt hij dat uitleggen waarom bepaalde games niet kunnen beter is dan ze botweg verbieden.
“Niet meer geweld”
Intussen verwijst gaminglobby Gamepolitics naar een paper van de universiteit van Texas. Hierin beweren twee onderzoekers dat de studie van Anderson veel ongepubliceerde en ongerelateerde onderzoeken bevat.
Ook zeggen de Texaanse onderzoekers dat Anderson een belangrijk feit negeert. Zo zijn gewelddadige videogames alleen maar populairder geworden wereldwijd. Dat terwijl de criminaliteits- en geweldcijfers in de meeste geïndustrialiseerde landen gezakt zijn tot het niveau van de jaren zestig.
Een Amerikaans onderzoek legt verband tussen gewelddadige games en meer agressiviteit. De link staat los van leeftijd, geslacht of cultuur.
De studie werd geleid door Craig Anderson, psychologieprofessor van de universiteit van Iowa (VS). Hij en zijn zevenkoppig team hebben daarbij geen nieuw onderzoek gedaan, maar wel 130 bestaande rapporten geanalyseerd.
“We kunnen nu met uiterste zekerheid zeggen dat ongeacht de onderzoeksmethode, die experimenteel, corrationeel of langetermijns is, en ongeacht de onderzochte culturen (oosters en westers), je dezelfde effecten krijgt”, schrijft Anderson.
Blootstelling aan gewelddadige games vergroot volgens het rapport de kans op agressief gedrag, zowel op korte als lange termijn. Het zorgt ook voor agressieve gedachten en minder sociaal gedrag.
Geen bendevorming
Anderson zegt ondubbelzinnig dat gewelddadige videogames voor agressiviteit zorgen, maar durft daarbij wel te nuanceren. “Dit zijn geen grote effecten, niet in de orde van het al dan niet lid worden van een bende. Maar ze zijn ook niet triviaal in omvang."
Zelf ziet hij het vooral als een risicofactor die ouders makkelijker in de hand kunnen houden. Dit ten opzichte van andere agressiviteitsfactoren zoals armoede of iemands genetische code.
Veiliger gebruik
Volgens Anderson is het nu tijd om te kijken naar hoe ouders een gezonde omgeving voor hun kinderen kunnen scheppen in de huidige maatschappij. Zelf roept hij niet op tot een totale verbanning. Wel moeten ouders de controle houden over wat er wordt gespeeld. Ook zegt hij dat uitleggen waarom bepaalde games niet kunnen beter is dan ze botweg verbieden.
“Niet meer geweld”
Intussen verwijst gaminglobby Gamepolitics naar een paper van de universiteit van Texas. Hierin beweren twee onderzoekers dat de studie van Anderson veel ongepubliceerde en ongerelateerde onderzoeken bevat.
Ook zeggen de Texaanse onderzoekers dat Anderson een belangrijk feit negeert. Zo zijn gewelddadige videogames alleen maar populairder geworden wereldwijd. Dat terwijl de criminaliteits- en geweldcijfers in de meeste geïndustrialiseerde landen gezakt zijn tot het niveau van de jaren zestig.