Facebook patenteert nieuwsfeed
Facebook heeft een goedkeuring voor een patent op zijn nieuwsfeed. De patentering kan gevolgen hebben voor andere sociale netwerken die een soortgelijke gepersonaliseerde nieuwslijst hebben.
Het gaat volgens Allfacebook.com over een patent dat “dynamisch een nieuwsfeed voorziet over een gebruiker of een sociaal netwerk.” Al denkt de site dat Facebook er vooral andere sociale netwerken mee wil aanklagen. Intussen hebben de meeste soortgelijke sites immers een vergelijkbare nieuwslijst.
De patentaanvraag dateert al van 2006, lang voor andere sociale netwerken een nieuwsfeed hadden. Het gaat om een brede interpretatie, bijvoorbeeld om het genereren van nieuwsitems, het toevoegen van links, die slechts voor een beperkt publiek zichtbaar maken (bijvoorbeeld je vrienden) en het geven van een volgorde van die items (zie foto).
Die zeer statische omschrijving is overigens al lang van kracht. Zo kan je zelf kiezen om je statusupdate publiek of privé te maken, of zelfs specifiek voor enkele vrienden leesbaar te maken. Ook worden populaire links, of updates van vrienden waar je veel (online) contact hebt meestal prominenter getoond.
Facebook heeft een goedkeuring voor een patent op zijn nieuwsfeed. De patentering kan gevolgen hebben voor andere sociale netwerken die een soortgelijke gepersonaliseerde nieuwslijst hebben.
Het gaat volgens Allfacebook.com over een patent dat “dynamisch een nieuwsfeed voorziet over een gebruiker of een sociaal netwerk.” Al denkt de site dat Facebook er vooral andere sociale netwerken mee wil aanklagen. Intussen hebben de meeste soortgelijke sites immers een vergelijkbare nieuwslijst.
De patentaanvraag dateert al van 2006, lang voor andere sociale netwerken een nieuwsfeed hadden. Het gaat om een brede interpretatie, bijvoorbeeld om het genereren van nieuwsitems, het toevoegen van links, die slechts voor een beperkt publiek zichtbaar maken (bijvoorbeeld je vrienden) en het geven van een volgorde van die items (zie foto).
Die zeer statische omschrijving is overigens al lang van kracht. Zo kan je zelf kiezen om je statusupdate publiek of privé te maken, of zelfs specifiek voor enkele vrienden leesbaar te maken. Ook worden populaire links, of updates van vrienden waar je veel (online) contact hebt meestal prominenter getoond.