Test

Dit is een popup

YouTube dit jaar winstgevend

De videodienst YouTube, die ruim drie jaar geleden voor 1,65 miljard dollar werd overgenomen door Google, zal dit jaar voor het eerst winstgevend zijn. Dat heeft analist Doug Anmuth van de Barclays Bank berekend.

YouTube zal in 2010 zo’n 700 miljoen dollar aan inkomsten genereren. Dat is 55% meer dan vorig jaar.

De videosite slaagt erin wekelijks geld te verdienen aan ongeveer een miljard filmpjes. Ook de advertenties op de homepage zijn in trek. Wie prominent op de voorpagina wil adverteren, betaalt daarvoor 175.000 dollar per dag (120.000 euro). Voor kleinere advertenties op de homepage betaal je vanaf 50.000 dollar per dag (34.000 euro).

[related_article id=”158901″]

Hoewel de omzet uit display-advertenties van Google erg beperkt blijft in vergelijking met die van hun zoekadvertenties, voorspelt Anmuth dat deze tak dit jaar 1,1 à 1,3 miljard dollar aan inkomsten zal genereren. Dat is goed voor een kleine vijf procent van de totale inkomsten die Google verwacht voor dit jaar.

Speculatief
De voorspelling van Barclays Bank is overigens speculatief, want Google geeft geen aparte cijfers vrij voor zijn videosite.

Toch is het interessant, want de videosite zou vorig jaar, volgens berekeningen van Credit Suisse, nog 470 miljoen dollar verloren hebben. Naast opslag, computerkracht en bandbreedte betaalt Google namelijk handenvol geld aan rechten voor videomateriaal van bronnen als Sony en CBS. Hierdoor zag het moederbedrijf dankzij YouTube dagelijks 1,2 miljoen dollar in rook opgaan.

De videodienst YouTube, die ruim drie jaar geleden voor 1,65 miljard dollar werd overgenomen door Google, zal dit jaar voor het eerst winstgevend zijn. Dat heeft analist Doug Anmuth van de Barclays Bank berekend.

YouTube zal in 2010 zo’n 700 miljoen dollar aan inkomsten genereren. Dat is 55% meer dan vorig jaar.

De videosite slaagt erin wekelijks geld te verdienen aan ongeveer een miljard filmpjes. Ook de advertenties op de homepage zijn in trek. Wie prominent op de voorpagina wil adverteren, betaalt daarvoor 175.000 dollar per dag (120.000 euro). Voor kleinere advertenties op de homepage betaal je vanaf 50.000 dollar per dag (34.000 euro).

[related_article id=”158901″]

Hoewel de omzet uit display-advertenties van Google erg beperkt blijft in vergelijking met die van hun zoekadvertenties, voorspelt Anmuth dat deze tak dit jaar 1,1 à 1,3 miljard dollar aan inkomsten zal genereren. Dat is goed voor een kleine vijf procent van de totale inkomsten die Google verwacht voor dit jaar.

Speculatief
De voorspelling van Barclays Bank is overigens speculatief, want Google geeft geen aparte cijfers vrij voor zijn videosite.

Toch is het interessant, want de videosite zou vorig jaar, volgens berekeningen van Credit Suisse, nog 470 miljoen dollar verloren hebben. Naast opslag, computerkracht en bandbreedte betaalt Google namelijk handenvol geld aan rechten voor videomateriaal van bronnen als Sony en CBS. Hierdoor zag het moederbedrijf dankzij YouTube dagelijks 1,2 miljoen dollar in rook opgaan.

2010googlenieuwswinstyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!