Test

Dit is een popup

Groot privacylek in Google Buzz

Buzz, de jongste sociale dienst van Google, bevat een enorm privacylek. Dat beweert Nicholas Carlson van Silicon Alley Insider.

Wanneer je Buzz voor de eerste keer opent, koppelt het automatisch volgers en mensen die je volgt aan je profiel. Doorgaans zijn dat de mensen met wie je het vaakst e-mailt of chat, zegt een woordvoerder van Google.

Tot zover geen probleem. Waar Carlson het echter moeilijker mee heeft, is dat die contactpersonen standaard zichtbaar zijn voor iedereen die je profiel bezoekt. Met andere woorden: als je de standaardinstellingen niet aanpast tijdens het aanmaken van je profiel, kan iedereen je profiel bezoeken en kijken met wie je vaak e-mailt of chat.

[related_article id=”158578″]

Een profiel aanmaken in Google Buzz

Wanneer je een eerste bericht post in Buzz, verschijnt een dialoogvenster met de boodschap dat je een profiel dient aan te maken. Er staat ook in kleine grijze letters dat je naam, je foto, je volgers en de mensen die jij volgt zichtbaar zijn. Er staat echter niet bij dat deze lijst wordt bevolkt door mensen met wie je geregeld contact hebt.

Liever opt-in dan opt-out
Maar zelfs als het er stond, zouden weinig mensen de tekst lezen voor ze op ‘bewaar en ga door’ klikken. Daarom zouden webapplicaties beter de opt-inmethode hanteren dan opt-out, in verband met het delen van informatie. Vraag maar aan Facebook en hun Beacon.

“Het punt is”, zegt Carlson, “dat Google het beter op voorhand vraagt. ‘Wil je de mensen volgen die we je voorstellen? Deze lijst zal openbaar gemaakt worden, mensen kunnen zien met wie je vaak e-mailt of chat.’ Het zou niet mogelijk mogen zijn om door te gaan met Buzz zonder dat de gebruiker op ‘ok, publiceer deze lijst’ klikt.”

“Ik kan zo twee scenario’s bedenken: stel dat een vrouw erachter komt dat haar man erg vaak met een oude vlam communiceert. Of een bedrijfsleider, die ziet dat een medewerker met de concurrentie e-mailt.”

Volgens een Google-woordvoerder loopt het echter zo’n vaart niet. De lijst is standaard zichtbaar voor het publiek zodat je makkelijk nieuwe contacten kan zoeken. Dat is een goeie zaak voor Google, dat Buzz zo snel mogelijk populair wil maken. Het is ook bedoeld als hulpmiddel voor gebruikers en voor diegenen die geen probleem zien in contactpersonen openbaar maken. Voor de rest van de gebruikers is het een ramp.

Probleem gaat dieper
Het probleem gaat echter dieper met Buzz: het is gebaseerd op e-mail, wat een heel andere internetapplicatie is dan een sociaal netwerk. Het goede nieuws voor Google is dat dit makkelijk op te lossen is: ofwel schakelt het auto-volgen uit, ofwel maakt het de lijsten zo snel mogelijk privé.

Wie het probleem toch nu al wil aanpassen, kan in de lijst van personen die hij volgt op ‘volgen opheffen’ klikken. Of je scrolt naar de onderkant van de pagina en klikt op ‘Buzz uitschakelen’.

Update 16u50 – Ondertussen kun je in je Google-profiel instellen of je de lijst publiek wil maken of niet, door in het tabje ‘over mij’ het selectievakje uit te vinken.

Een profiel aanmaken in Google Buzz

Buzz, de jongste sociale dienst van Google, bevat een enorm privacylek. Dat beweert Nicholas Carlson van Silicon Alley Insider.

Wanneer je Buzz voor de eerste keer opent, koppelt het automatisch volgers en mensen die je volgt aan je profiel. Doorgaans zijn dat de mensen met wie je het vaakst e-mailt of chat, zegt een woordvoerder van Google.

Tot zover geen probleem. Waar Carlson het echter moeilijker mee heeft, is dat die contactpersonen standaard zichtbaar zijn voor iedereen die je profiel bezoekt. Met andere woorden: als je de standaardinstellingen niet aanpast tijdens het aanmaken van je profiel, kan iedereen je profiel bezoeken en kijken met wie je vaak e-mailt of chat.

[related_article id=”158578″]

Een profiel aanmaken in Google Buzz

Wanneer je een eerste bericht post in Buzz, verschijnt een dialoogvenster met de boodschap dat je een profiel dient aan te maken. Er staat ook in kleine grijze letters dat je naam, je foto, je volgers en de mensen die jij volgt zichtbaar zijn. Er staat echter niet bij dat deze lijst wordt bevolkt door mensen met wie je geregeld contact hebt.

Liever opt-in dan opt-out
Maar zelfs als het er stond, zouden weinig mensen de tekst lezen voor ze op ‘bewaar en ga door’ klikken. Daarom zouden webapplicaties beter de opt-inmethode hanteren dan opt-out, in verband met het delen van informatie. Vraag maar aan Facebook en hun Beacon.

“Het punt is”, zegt Carlson, “dat Google het beter op voorhand vraagt. ‘Wil je de mensen volgen die we je voorstellen? Deze lijst zal openbaar gemaakt worden, mensen kunnen zien met wie je vaak e-mailt of chat.’ Het zou niet mogelijk mogen zijn om door te gaan met Buzz zonder dat de gebruiker op ‘ok, publiceer deze lijst’ klikt.”

“Ik kan zo twee scenario’s bedenken: stel dat een vrouw erachter komt dat haar man erg vaak met een oude vlam communiceert. Of een bedrijfsleider, die ziet dat een medewerker met de concurrentie e-mailt.”

Volgens een Google-woordvoerder loopt het echter zo’n vaart niet. De lijst is standaard zichtbaar voor het publiek zodat je makkelijk nieuwe contacten kan zoeken. Dat is een goeie zaak voor Google, dat Buzz zo snel mogelijk populair wil maken. Het is ook bedoeld als hulpmiddel voor gebruikers en voor diegenen die geen probleem zien in contactpersonen openbaar maken. Voor de rest van de gebruikers is het een ramp.

Probleem gaat dieper
Het probleem gaat echter dieper met Buzz: het is gebaseerd op e-mail, wat een heel andere internetapplicatie is dan een sociaal netwerk. Het goede nieuws voor Google is dat dit makkelijk op te lossen is: ofwel schakelt het auto-volgen uit, ofwel maakt het de lijsten zo snel mogelijk privé.

Wie het probleem toch nu al wil aanpassen, kan in de lijst van personen die hij volgt op ‘volgen opheffen’ klikken. Of je scrolt naar de onderkant van de pagina en klikt op ‘Buzz uitschakelen’.

Update 16u50 – Ondertussen kun je in je Google-profiel instellen of je de lijst publiek wil maken of niet, door in het tabje ‘over mij’ het selectievakje uit te vinken.

Een profiel aanmaken in Google Buzz

buzzgoogleleknieuwsprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!