Test

Dit is een popup

Google Buzz: sociaal netwerk in Gmail

Wie nog niet sociaal genoeg is, kan daar sinds vandaag iets aan doen. Google lanceert immers een nieuwe webdienst: Google Buzz.

De talloze sociale netwerken, tweets en nieuwsfeeds kunnen het erg onoverzichtelijk voor je maken. Daar wil Google iets aan doen. Met Buzz kun je makkelijk foto’s, filmpjes en interessante links delen met je contactpersonen. Het behoeft namelijk geen eigen website zoals Google Wave, maar integreert naadloos in Gmail.

Buzz maakt het ook eenvoudiger om updates in het openbaar of privé met anderen te delen. Gebruikers zijn bovendien niet langer aangewezen op meerdere tools om informatie met specifieke doelgroepen of vrienden te delen. Dankzij de integratie van Buzz met de inbox van Gmail kunnen gebruikers gemakkelijk gesprekken vinden en deze in realtime voortzetten.

[related_article id=”158901″]

Ondersteuning andere webdiensten
Naast integratie met mobiele toestellen biedt de nieuwe toepassing ondersteuning voor een ander belangrijk aspect van delen, namelijk de locatie.

De sociale dienst ondersteunt enkele bekende webdiensten: Picasa, Google Reader, YouTube, Flickr, Blogger en Twitter. In de toekomst wordt dat aanbod uitgebreid en zullen ontwikkelaars hun eigen ‘applicaties’ kunnen ontwikkelen door gebruik te maken van een eenvoudige, op feeds gebaseerde API.

Origineel?
Toch lijkt niet iedereen vol lof over het nieuwe Google-product. “Drukbezette mensen willen helemaal geen nieuw sociaal netwerk”, laat een woordvoerder van Microsoft weten. “Wat ze willen is een overzichtelijke verzameling van hun activiteiten in één plek. Hotmail werkt al sinds 2008 samen met Flickr, Facebook, Twitter en 75 andere partners.”

Verder is het maar de vraag in welke mate Google dit keer wel zal slagen in het opzetten van een sociaal netwerk. Zo waren er in het verleden bijvoorbeeld Orkut, Notebook, Dodgeball en Jaiku: Google-diensten die veelbelovend starten, niet de aandacht krijgen die ze verdienen en uiteindelijk een stille dood sterven.

Volgens co-oprichter Sergey Brin is het met Buzz echter anders. “In het verleden richtten we ons op vrienden en entertainment. Buzz zal ook de productiviteit verhogen.”

Samen met Wave heeft Buzz dus zeker potentieel om groot te worden. Maar of dat gebeurt, hangt vooral van één factor af: de gebruiker.

Gebruikers van Gmail zullen de nieuwe dienst binnen enkele weken in hun inbox zien verschijnen.

Wie nog niet sociaal genoeg is, kan daar sinds vandaag iets aan doen. Google lanceert immers een nieuwe webdienst: Google Buzz.

De talloze sociale netwerken, tweets en nieuwsfeeds kunnen het erg onoverzichtelijk voor je maken. Daar wil Google iets aan doen. Met Buzz kun je makkelijk foto’s, filmpjes en interessante links delen met je contactpersonen. Het behoeft namelijk geen eigen website zoals Google Wave, maar integreert naadloos in Gmail.

Buzz maakt het ook eenvoudiger om updates in het openbaar of privé met anderen te delen. Gebruikers zijn bovendien niet langer aangewezen op meerdere tools om informatie met specifieke doelgroepen of vrienden te delen. Dankzij de integratie van Buzz met de inbox van Gmail kunnen gebruikers gemakkelijk gesprekken vinden en deze in realtime voortzetten.

[related_article id=”158901″]

Ondersteuning andere webdiensten
Naast integratie met mobiele toestellen biedt de nieuwe toepassing ondersteuning voor een ander belangrijk aspect van delen, namelijk de locatie.

De sociale dienst ondersteunt enkele bekende webdiensten: Picasa, Google Reader, YouTube, Flickr, Blogger en Twitter. In de toekomst wordt dat aanbod uitgebreid en zullen ontwikkelaars hun eigen ‘applicaties’ kunnen ontwikkelen door gebruik te maken van een eenvoudige, op feeds gebaseerde API.

Origineel?
Toch lijkt niet iedereen vol lof over het nieuwe Google-product. “Drukbezette mensen willen helemaal geen nieuw sociaal netwerk”, laat een woordvoerder van Microsoft weten. “Wat ze willen is een overzichtelijke verzameling van hun activiteiten in één plek. Hotmail werkt al sinds 2008 samen met Flickr, Facebook, Twitter en 75 andere partners.”

Verder is het maar de vraag in welke mate Google dit keer wel zal slagen in het opzetten van een sociaal netwerk. Zo waren er in het verleden bijvoorbeeld Orkut, Notebook, Dodgeball en Jaiku: Google-diensten die veelbelovend starten, niet de aandacht krijgen die ze verdienen en uiteindelijk een stille dood sterven.

Volgens co-oprichter Sergey Brin is het met Buzz echter anders. “In het verleden richtten we ons op vrienden en entertainment. Buzz zal ook de productiviteit verhogen.”

Samen met Wave heeft Buzz dus zeker potentieel om groot te worden. Maar of dat gebeurt, hangt vooral van één factor af: de gebruiker.

Gebruikers van Gmail zullen de nieuwe dienst binnen enkele weken in hun inbox zien verschijnen.

buzzgooglenetwerknieuwssociaalwave

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!