Meer Google-dollars naar politieke lobby
In de VS alleen al heeft Google het afgelopen jaar meer dan vier miljoen dollar uitgegeven aan lobbywerk. Dat is een stevige uitbreiding ten opzichte van vorig jaar. Microsoft beperkt datzelfde budget, maar geeft nog altijd meer uit dan de zoekgigant.
4.030.000 dollar, ofwel 2,86 miljoen euro. Dat heeft Google in 2009 uitgegeven aan lobbywerk in Washington DC. Dat is een stevige stijging ten opzichte van de 2.840.000 dollar in 2008 en de 1.520.000 dollar uit 2007.
Microsoft toont dan weer een andere trend. Waar het in 2007 nog negen miljoen dollar uitgaf, zakte dit in 2008 lichtjes naar 8,9 miljoen. Afgelopen jaar bleef daar echter maar 6,72 miljoen van over.
[related_article id=”161452″]
De cijfers van Google en Microsoft zijn openbaar dankzij de Lobbying Disclosure Act-database. Al bevatten ze enkel gegevens voor Washington DC. Wat beide bedrijven uitgeven in andere staten of in de rest van de wereld hoort hier dus niet bij.
Met lobbyisten proberen bedrijven druk uit te oefenen op overheden en regulators. Zo kunnen ze zaken als nieuwe belastingwetten, privacyregels of handelsovereenkomsten proberen te versnellen of net tegen te houden.
In de VS alleen al heeft Google het afgelopen jaar meer dan vier miljoen dollar uitgegeven aan lobbywerk. Dat is een stevige uitbreiding ten opzichte van vorig jaar. Microsoft beperkt datzelfde budget, maar geeft nog altijd meer uit dan de zoekgigant.
4.030.000 dollar, ofwel 2,86 miljoen euro. Dat heeft Google in 2009 uitgegeven aan lobbywerk in Washington DC. Dat is een stevige stijging ten opzichte van de 2.840.000 dollar in 2008 en de 1.520.000 dollar uit 2007.
Microsoft toont dan weer een andere trend. Waar het in 2007 nog negen miljoen dollar uitgaf, zakte dit in 2008 lichtjes naar 8,9 miljoen. Afgelopen jaar bleef daar echter maar 6,72 miljoen van over.
[related_article id=”161452″]
De cijfers van Google en Microsoft zijn openbaar dankzij de Lobbying Disclosure Act-database. Al bevatten ze enkel gegevens voor Washington DC. Wat beide bedrijven uitgeven in andere staten of in de rest van de wereld hoort hier dus niet bij.
Met lobbyisten proberen bedrijven druk uit te oefenen op overheden en regulators. Zo kunnen ze zaken als nieuwe belastingwetten, privacyregels of handelsovereenkomsten proberen te versnellen of net tegen te houden.