Internetbankieren bij ING wordt onveiliger
Klanten van ING hoeven vanaf maart niet meer naar een postkantoor om nieuwe inloggegevens aan te vragen. Straks kan dat eenvoudig via een sms’je. Critici trekken de veiligheid van deze methode in twijfel.
Een sms volstaat om een nieuw wachtwoord te ontvangen voor online bankieren bij ING. Om een gebruikersnaam op te vragen heb je slechts een pasnummer en geboortedatum nodig. Hierdoor is wachten op een afhaalbericht om daarmee bij de bank de gegevens op te halen na 15 maart niet meer nodig. ING wil het op die manier gemakkelijker maken voor de klant.
Onrust
De klant is er daarentegen niet erg mee gediend, want hij betwijfelt of het nog wel zo veilig is. Zich legitimeren in een kantoor is niet nodig en gegevens als een rekening-, pasnummer, geboortedatum en mobiel nummer hou je vaak bij elkaar. Iemand met onzuivere bedoelingen heeft dus genoeg aan je portemonnee, mobieltje en het sturen van één sms om toegang te krijgen tot je online bankieromgeving. Dit maakt de consument kwetsbaarder.
Telefoon en portemonnee apart bewaren is het devies. Ook een visitekaartje waar je mobiele nummer op staat, moet uit je portefeuille verdwijnen.
In een reactie aan Tweakers laat ING-woordvoerder Monique Bouwmeester weten dat "het zeer onwaarschijnlijk" is dat er fraude wordt gepleegd. Enige doelstelling van het bedrijf is het maken van "een goede afweging tussen klantvriendelijkheid en beveiliging".
Voor Belgische klanten van ING is deze procedure niet van toepassing.
Klanten van ING hoeven vanaf maart niet meer naar een postkantoor om nieuwe inloggegevens aan te vragen. Straks kan dat eenvoudig via een sms’je. Critici trekken de veiligheid van deze methode in twijfel.
Een sms volstaat om een nieuw wachtwoord te ontvangen voor online bankieren bij ING. Om een gebruikersnaam op te vragen heb je slechts een pasnummer en geboortedatum nodig. Hierdoor is wachten op een afhaalbericht om daarmee bij de bank de gegevens op te halen na 15 maart niet meer nodig. ING wil het op die manier gemakkelijker maken voor de klant.
Onrust
De klant is er daarentegen niet erg mee gediend, want hij betwijfelt of het nog wel zo veilig is. Zich legitimeren in een kantoor is niet nodig en gegevens als een rekening-, pasnummer, geboortedatum en mobiel nummer hou je vaak bij elkaar. Iemand met onzuivere bedoelingen heeft dus genoeg aan je portemonnee, mobieltje en het sturen van één sms om toegang te krijgen tot je online bankieromgeving. Dit maakt de consument kwetsbaarder.
Telefoon en portemonnee apart bewaren is het devies. Ook een visitekaartje waar je mobiele nummer op staat, moet uit je portefeuille verdwijnen.
In een reactie aan Tweakers laat ING-woordvoerder Monique Bouwmeester weten dat "het zeer onwaarschijnlijk" is dat er fraude wordt gepleegd. Enige doelstelling van het bedrijf is het maken van "een goede afweging tussen klantvriendelijkheid en beveiliging".
Voor Belgische klanten van ING is deze procedure niet van toepassing.