Test

Dit is een popup

Verbod op populaire sms-diensten dreigt

De Consumentenbond heeft het helemaal gehad met "alle kwalijke praktijken rondom betaalde sms-diensten". T-Mobile en Vodafone, tegen wie de bond een kort geding heeft aangespannen, waarschuwen voor een algemeen verbod.

De komende maanden zal de Consumentenbond krachtig optreden tegen sms-diensten. De organisatie wil een verbod om de "sms-terreur" te stoppen.

De bond doelt hiermee op de sluwe aanbiedingen op onder meer muziekzenders, waar jongeren maar al te vaak intrappen. Ze verwachten één berichtje, maar krijgen vervolgens een batterij aan ongevraagde sms’jes.

Onterecht incasseren
Voor jongeren heeft dit soms een torenhoge schuld tot gevolg. Ze ontvangten namelijk facturen, die providers zoals T-Mobile en Vodafone vervolgens incasseren. Om die reden pakt de bond hén aan. De actie begon gisteren met een kort geding.

"Het kort geding van 18 januari is een principezaak over het factureringssysteem. De Consumentenbond daagt T-Mobile en Vodafone, maar in feite is het een aanklacht tegen de hele telefoniesector. Te vaak is sprake van het onterecht incasseren van geld bij consumenten: door de telecombedrijven wordt geld in rekening gebracht voor ongevraagd ontvangen sms-berichten", aldus de Consumentenbond. 

Providers willen rectificatie
Volgens Vodafone en T-Mobile is het toekennen van de eis een klantonvriendelijke maatregel. Een algemeen verbod betekent immers ook dat het niet meer mogelijk is om je te abonneren op weerdiensten en filemeldingen via sms.

Daarnaast zijn de telecomaanbieders het niet eens met de klachten van de Consumentenbond. Ze eisen zelfs een rectificatie. Ze pikken het niet dat ze in het persbericht van de bond in verband worden gebracht met de "sms-terreur".

Misleidende reclamecampaganes
Naast de sms-diensten op zich gaat de Consumentenbond misleidende reclamecampagnes daaromtrent aanpakken. Er zou eveneens wetgeving moeten komen die de belangen van de consument beter beschermt.

De voorzieningenrechter doet op 2 februari uitspraak.

De Consumentenbond heeft het helemaal gehad met "alle kwalijke praktijken rondom betaalde sms-diensten". T-Mobile en Vodafone, tegen wie de bond een kort geding heeft aangespannen, waarschuwen voor een algemeen verbod.

De komende maanden zal de Consumentenbond krachtig optreden tegen sms-diensten. De organisatie wil een verbod om de "sms-terreur" te stoppen.

De bond doelt hiermee op de sluwe aanbiedingen op onder meer muziekzenders, waar jongeren maar al te vaak intrappen. Ze verwachten één berichtje, maar krijgen vervolgens een batterij aan ongevraagde sms’jes.

Onterecht incasseren
Voor jongeren heeft dit soms een torenhoge schuld tot gevolg. Ze ontvangten namelijk facturen, die providers zoals T-Mobile en Vodafone vervolgens incasseren. Om die reden pakt de bond hén aan. De actie begon gisteren met een kort geding.

"Het kort geding van 18 januari is een principezaak over het factureringssysteem. De Consumentenbond daagt T-Mobile en Vodafone, maar in feite is het een aanklacht tegen de hele telefoniesector. Te vaak is sprake van het onterecht incasseren van geld bij consumenten: door de telecombedrijven wordt geld in rekening gebracht voor ongevraagd ontvangen sms-berichten", aldus de Consumentenbond. 

Providers willen rectificatie
Volgens Vodafone en T-Mobile is het toekennen van de eis een klantonvriendelijke maatregel. Een algemeen verbod betekent immers ook dat het niet meer mogelijk is om je te abonneren op weerdiensten en filemeldingen via sms.

Daarnaast zijn de telecomaanbieders het niet eens met de klachten van de Consumentenbond. Ze eisen zelfs een rectificatie. Ze pikken het niet dat ze in het persbericht van de bond in verband worden gebracht met de "sms-terreur".

Misleidende reclamecampaganes
Naast de sms-diensten op zich gaat de Consumentenbond misleidende reclamecampagnes daaromtrent aanpakken. Er zou eveneens wetgeving moeten komen die de belangen van de consument beter beschermt.

De voorzieningenrechter doet op 2 februari uitspraak.

consumentenbonddienstennieuwstelecom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!