NMBS start met digitaal abonnement
De openbaarvervoersmaatschappij NMBS gaat in de eerste helft van dit jaar tweeduizend klanten uitrusten met een digitaal abonnement dat contactloos kan afgelezen worden. Het gaat om een proefproject met Mobib, technologie die de Brusselse maatschappij MIVB al gebruikt.
De tweeduizend proefkonijnen zullen geselecteerd worden uit klanten die een gecombineerd abonnement hebben voor NMBS en MIVB. De Brusselse vervoersmaatschappij gebruikt Mobib immers al een tijdje. Door voor dezelfde technologie te kiezen, zet de NMBS een eerste stap in de richting van één vervoersbewijs voor het Belgische openbaar vervoer, vertelt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts
Machinaal uitlezen
De treinbegeleiders van de NMBS zullen de digitale abonnementen kunnen aflezen met de zakcomputer die ze bij zich hebben. Deze is uitgerust met een lezer die de informatie van de treinkaarten contactloos kan raadplegen. Het toestel vertelt de treinbegeleider dan of het abonnement geldig is of niet.
Binnenkort zullen alle MIVB-klanten trouwens zo’n Mobib-kaart moeten hebben, om elektronische poortjes aan de metrostations open te krijgen. Klanten die niet in het proefproject zitten, moeten twee abonnementen meedragen: het klassieke geplastificeerde NMBS-abonnement en de Mobib-kaart die eruitziet als een bankkaart.
Na de zomer wordt het project uitgebreid. Dan kan in principe iedereen een digitaal abonnement van de NMBS verkrijgen.
Extra kaart
Opvallend is dat er gekozen wordt voor een nieuwe, aparte kaart en niet voor een koppeling met de Belgische elektronische identiteitskaart. Deze laatste is immers niet geschikt als treinabonnement, wegens het soort chip dat erop zit. Om de eID-chip af te lezen, moet de kaart in een kaartlezer worden ingebracht. Dat is omslachtig. Zeker in de spits, wanneer de meeste passagiers met een abonnement reizen, is het eenvoudiger om het abonnement contactloos uit te lezen.
De Mobib-kaart betekent wel dar er weer een nieuwe ‘bankkaart’ in de portefeuille bijkomt. Maar als alles goed gaat, is die kaart wel meteen het vervoersbewijs voor MIVB, NMBS en misschien later ook De Lijn en TEC.
De openbaarvervoersmaatschappij NMBS gaat in de eerste helft van dit jaar tweeduizend klanten uitrusten met een digitaal abonnement dat contactloos kan afgelezen worden. Het gaat om een proefproject met Mobib, technologie die de Brusselse maatschappij MIVB al gebruikt.
De tweeduizend proefkonijnen zullen geselecteerd worden uit klanten die een gecombineerd abonnement hebben voor NMBS en MIVB. De Brusselse vervoersmaatschappij gebruikt Mobib immers al een tijdje. Door voor dezelfde technologie te kiezen, zet de NMBS een eerste stap in de richting van één vervoersbewijs voor het Belgische openbaar vervoer, vertelt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts
Machinaal uitlezen
De treinbegeleiders van de NMBS zullen de digitale abonnementen kunnen aflezen met de zakcomputer die ze bij zich hebben. Deze is uitgerust met een lezer die de informatie van de treinkaarten contactloos kan raadplegen. Het toestel vertelt de treinbegeleider dan of het abonnement geldig is of niet.
Binnenkort zullen alle MIVB-klanten trouwens zo’n Mobib-kaart moeten hebben, om elektronische poortjes aan de metrostations open te krijgen. Klanten die niet in het proefproject zitten, moeten twee abonnementen meedragen: het klassieke geplastificeerde NMBS-abonnement en de Mobib-kaart die eruitziet als een bankkaart.
Na de zomer wordt het project uitgebreid. Dan kan in principe iedereen een digitaal abonnement van de NMBS verkrijgen.
Extra kaart
Opvallend is dat er gekozen wordt voor een nieuwe, aparte kaart en niet voor een koppeling met de Belgische elektronische identiteitskaart. Deze laatste is immers niet geschikt als treinabonnement, wegens het soort chip dat erop zit. Om de eID-chip af te lezen, moet de kaart in een kaartlezer worden ingebracht. Dat is omslachtig. Zeker in de spits, wanneer de meeste passagiers met een abonnement reizen, is het eenvoudiger om het abonnement contactloos uit te lezen.
De Mobib-kaart betekent wel dar er weer een nieuwe ‘bankkaart’ in de portefeuille bijkomt. Maar als alles goed gaat, is die kaart wel meteen het vervoersbewijs voor MIVB, NMBS en misschien later ook De Lijn en TEC.