Test

Dit is een popup

Exclusief: review iPhone 5

poco x4 pro
Image Credit: Xiaomi/Poco
Voordelen
Flexibele smartphone
Nog steeds trendsettend
Gegarandeerd succesvol
Nadelen
Prijzig
Geen NFC
Aanbevolen prijs:
Waar te koop?
De iPhone 5 wordt gegarandeerd een verkoopsucces, ondanks zijn forse prijskaartje.

Na iedere Olympische Spelen sluit de voorzitter van het IOC het evenement af met: “This were the beste games ever”. Apple claimt op vergelijkbare wijze dat elke nieuwe iPhone de beste tot dan toe is. Is dat ook met de iPhone 5 het geval?

Zoals gebruikelijk wordt een iPhone-introductie voorafgegaan met een grote reeks geruchten,  na de introductie volgt er een ontgoocheling. "Is dit het nu?", weerklinkt het dan in de media. En dan op de eerste verkoopdag worden alle records weer gebroken. En ook nu, terwijl de telefoon gemiddeld 100 euro duurder is, zal het niet anders zijn. Hordes fans verzamelen zich voor de winkels in de hoop hun moeizaam verdiende spaarcenten te mogen inleveren voor een kostbaar kleinood.

Unboxing met veel nieuwtjes

Unboxing met veel nieuwtjes

In de doos treffen we naast wat papierwerk, de nieuwe telefoon, een nieuwe headset, een nieuw type kabel en de lader aan. Alleen het laatste is een oude bekende. Aan "innovatie" dus geen gebrek.

Al bij de eerste aanraking valt op dat het gewicht van het toestel dramatisch is afgenomen. Hoewel er geen plastic maar echte mooie duurzame materialen zoals glas en metaal gebruikt zijn, is het gewicht flink omlaag gebracht tot 112 gram, een verlaging met 20 procent. De dikte is met 18 procent gedaald en ondanks het grotere scherm is het volume ook nog eens afgenomen, en wel met 12 procent.

Dat valt direct op en voelt nog goed aan ook. Het extra grote scherm – we hebben het nu over een telefoon met een echt 4 inch 16:9 scherm – zorgt dat de telefoon iets langer (circa 8,6 mm) geworden is. Hij ligt perfect in de hand, dat is een feit. Waarom zijn andere toestellen tegenwoordig toch zo dik zou je haast zeggen.

Kortom; hoewel Apple veel meer in het apparaat gestopt heeft is het aanzien of uiterlijk er niet echt veel anders op geworden.

De extra rij iconen die nu op het scherm past speelt in op de wens steeds meer apps overzichtelijk te kunnen installeren. Behalve deze extra rij iconen is de gebruikersinterface niet bijgewerkt.

Je kunt zeggen: "Wat goed is hoeft geen verbetering". Van de andere kant is stilstand ook een beetje achteruitgang. Er is best ruimte voor wat extra eye candy, maar toch is dat niet gebeurd.

Zetten we alle features op een rij en vergelijken we met de concurrentie, dan is de iPhone 5 niet de dunste, is het niet het toestel met het grootste scherm, en is het ook niet de smartphone met de meeste features. En toch is het een geboren winnaar. Waarom, dat zal altijd een raadsel blijven dat alleen het marketingteam in Cupertino snapt.

De headset heeft een geheel nieuwe vormgeving gekregen maar behoudt dezelfde functionaliteit. Een opbergdoosje is meegeleverd, dus geen knopen meer in de kabel. De grootste verrassing zit hem in de kabel.

Een geheel nieuwe connector markeert het einde van een succes van tien jaar en maakt veel accessoires per direct bijna onbruikbaar. Al zal iedereen het er over eens kunnen worden dat de nieuwe connector (Lightning) veel meer potentieel heeft én beter is, het zal de echte Apple-fan die reeds investeerde in accessoires zoals speakerdocks beslist veel pijn doen. Los verkrijgbare omzetters zullen niet in alle gevallen de oplossing leveren.


Navigatie is geen succes

Navigatie is geen succes

Een belangrijke strategische wending is de bekoelde relatie met Google. YouTube is verdwenen en Google Maps maakt plaats voor een Apple-app op basis van TomTom software.

De app zelf zit goed in elkaar en heeft voldoende potentieel, maar aan de serverkant moet nog veel gebeuren. De navigatieervaring is nog niet op orde, de kaarten zijn voor verbetering vatbaar en een StreetView-equivalent ontbreekt.

Op zichzelf best vreemd dat er nog zo veel problemen zijn, want de TomTom-kaarten zijn in principe van hoge kwaliteit. Dat bewijzen talloze in-carsystemen, zoals bij Renault, en de losse TomTom-toestellen.


Vakantiegangers kunnen nog maar beter even een andere navigatie-applicatie op hun toestel zetten, al was het alleen maar voor de offline kaarten. Daarmee weet je zeker dat je de bestemming bereikt en blijven ook tijdens roaming de kosten beheersbaar.

Maar er zijn twee kanttekeningen: Google zal zelf zeker een versie van Google Maps naar de iPhone brengen (dat is ook met YouTube al gebeurd) en Apple zal zijn applicatie beslist verder uitbouwen en op orde krijgen. Een kwestie van tijd dus.

Na het verwijderen van de YouTube-app was Google er als de kippen bij om een eigen app beschikbaar te stellen. Die ziet er goed uit en niemand zal de actie van Apple als een gemis ervaren. Zal dat ook zo zijn voor bij Kaarten-app? Aanvankelijk misschien wél.

Cloud

Cloud

Het woord cloud is hot in de IT-wereld maar zal ook Apple-gebruikers niet onberoerd laten. Apple is fanatiek bezig om via zijn gratis iCloud-dienst de iPhone, iPad en Mac met elkaar te laten communiceren. Dat lukt wonderbaarlijk goed.

De contacten en kalender lopen helemaal synchroon, maar ook aantekeningen, herinnereingen en ja, zelfs de pagina’s die in de browser geopend zijn worden met elkaar gedeeld. Je kan dus bijvoorbeeld op de iPhone een webpagina bekijken en achteraf op een Mac in Safari meteen op de laatste pagina oppikken

Ook steeds meer app-developers integreren iCloud-synchronisatie in hun toepassingen. Uniek is nog steeds de fotodeel-functie (PhotoStream) die ook nu weer extra uitgebreid is met mogelijkheden om hele fotoalbums met vrienden te delen. Een troef is ook de mogelijkheid om backups te nemen naar iCloud, waardoor het instellen van een nieuwe iPhone een fluitje van een cent is.

Extra storage is bij iCloud misschien wat duur, maar Google Drive, SkyDrive, DropBox en Box staan klaar om voor data een concurrerende oplossing te bieden.

Deze online storage is een goed alternatief voor insteekkaarten die extra geheugen moeten introduceren. De iPhone kan dat niet, die komt enkel in drie vaste formaten (16, 32 en 64 Gbyte). De cloudstorage zorgt voor de extra opslagruimte. De snelle WiFi en 3G-verbindingen doen de rest.

Nieuwe hardware

Nieuwe hardware

De CPU in de iPhone 5 is flink opgepoetst. De rekenkracht is opgevoerd door het gebruik van de nieuwe, zelfontwikkelde dual-core A6 ARM-processor met een klokfrequentie van 1,02 GHz.

Daarmee is de iPhone weer terug te vinden in de frontlinie van de krachtigste smartphones. Onafhankelijke benchmarks maken dat duidelijk, de iPhone 5 is meer dan twee en een half keer zo snel als de 4S en geeft ook andere high-end toestellen het nakijken.


Wat echter veel belangrijker is dat ondanks de geringere afmetingen, de accucapaciteit weer verbeterd is. Apple claimt tot 10 procent meer stand-by tijd. Dat is bij andere toptoestellen helaas wel eens flink anders. De echte stand-by tijd ligt in elk geval op meerdere dagen, Apple claimt 225 uur.

De grote rekenkracht geeft ruimte aan een veel betere gebruikservaring onder andere door het sneller openen van apps. Maar ook bewerkingen, bijvoorbeeld van de foto’s, gaat heel veel soepeler.

Pasjes in een mapje

Pasjes in een mapje

Een feature dat een beetje uit de kijker valt, maar voor de toekomst heel wat potentieel heeft is PassBook. In deze app kunnen allemaal digitale equivalenten bewaard worden van alle pasjes en tickets die nu de portemonnee vullen.

Het is een nieuwe eigenschap die even de tijd nodig heeft om op gang te komen. Als eenmaal de markt het potentieel van deze functie gevonden heeft, dan zullen loyalty cards, boarding cards en tal van ander plastic kaartjes hun weg vinden naar deze digitale buidel. In België heeft alvast Kinepolis besloten om bioscooptickets naar Passbook te sturen.

Omdat de functie gebruik maakt van alle locatiefuncties die het toestel rijk is, kunnen de kaarten automatisch op de voorgrond komen als dat relevant is.

Op Zaventem of Schiphol duikt bijvoorbeeld de boarding card op, bij de McDonalds of benzinepomp een klantenkaart en in een bibliotheek de lidmaatschapskaart. Zo gaat de theorie.

Het is jammer dat er geen NFC geïntegreerd is, het zoveelste bewijs dat de mannen in Cupertino hun eigen ideeën hebben. Zij zien veel meer in Bluetooth 4.0 dan NFC en hebben deze hardware dan ook simpelweg even achterwege gelaten. Niet de eerste keer in de geschiedenis van deze fabrikant. Ook het einde van de floppy disk en de optische drive zijn zo aangekondigd. De markt is gewaarschuwd.

Conclusie

Conclusie

Het hoeft geen betoog dat Apple met de iPhone 5 weer alle records gaat breken. Weerbarstig als men is, maakt men ook nu weer eigenzinnige keuzes. Geen NFC en een nieuwe kleine nano-SIM. Die laatste moet je aanvragen bij je operator.

De ondersteuning voor LTE is aanwezig in de iPhone 5, maar voorlopig niet relevant omdat we geen compatibele netwerken in België of Nederland hebben. Als het wél beschikbaar is – sommige operators mikken op volgend jaar – staat LTE voor een mobiel internetverbinding die stukken sneller is dan wat je nu kent via 3G. 

Bij de iPhone 5 staat de LTE- functie staat echter voorlopig uit en heeft het voor lokale gebruikers nog even geen relevantie. De krachtige 3G-ondersteuning is echter meer dan voldoende om een perfecte gebruikerservaring te garanderen.

Feit is dat de nieuwe iPhone een stevig prijskaartje blijft dragen: de goedkoopste 16-GB uitvoering zal (wellicht, we hebben nog geen bevestiging voor ons land) 679 euro kosten, de 32-GB uitvoering 789 euro en de iPhone 5 met 64 GB een niet te versmaden 899 euro.

Na iedere Olympische Spelen sluit de voorzitter van het IOC het evenement af met: “This were the beste games ever”. Apple claimt op vergelijkbare wijze dat elke nieuwe iPhone de beste tot dan toe is. Is dat ook met de iPhone 5 het geval?

Zoals gebruikelijk wordt een iPhone-introductie voorafgegaan met een grote reeks geruchten,  na de introductie volgt er een ontgoocheling. "Is dit het nu?", weerklinkt het dan in de media. En dan op de eerste verkoopdag worden alle records weer gebroken. En ook nu, terwijl de telefoon gemiddeld 100 euro duurder is, zal het niet anders zijn. Hordes fans verzamelen zich voor de winkels in de hoop hun moeizaam verdiende spaarcenten te mogen inleveren voor een kostbaar kleinood.

Unboxing met veel nieuwtjes

Unboxing met veel nieuwtjes

In de doos treffen we naast wat papierwerk, de nieuwe telefoon, een nieuwe headset, een nieuw type kabel en de lader aan. Alleen het laatste is een oude bekende. Aan "innovatie" dus geen gebrek.

Al bij de eerste aanraking valt op dat het gewicht van het toestel dramatisch is afgenomen. Hoewel er geen plastic maar echte mooie duurzame materialen zoals glas en metaal gebruikt zijn, is het gewicht flink omlaag gebracht tot 112 gram, een verlaging met 20 procent. De dikte is met 18 procent gedaald en ondanks het grotere scherm is het volume ook nog eens afgenomen, en wel met 12 procent.

Dat valt direct op en voelt nog goed aan ook. Het extra grote scherm – we hebben het nu over een telefoon met een echt 4 inch 16:9 scherm – zorgt dat de telefoon iets langer (circa 8,6 mm) geworden is. Hij ligt perfect in de hand, dat is een feit. Waarom zijn andere toestellen tegenwoordig toch zo dik zou je haast zeggen.

Kortom; hoewel Apple veel meer in het apparaat gestopt heeft is het aanzien of uiterlijk er niet echt veel anders op geworden.

De extra rij iconen die nu op het scherm past speelt in op de wens steeds meer apps overzichtelijk te kunnen installeren. Behalve deze extra rij iconen is de gebruikersinterface niet bijgewerkt.

Je kunt zeggen: "Wat goed is hoeft geen verbetering". Van de andere kant is stilstand ook een beetje achteruitgang. Er is best ruimte voor wat extra eye candy, maar toch is dat niet gebeurd.

Zetten we alle features op een rij en vergelijken we met de concurrentie, dan is de iPhone 5 niet de dunste, is het niet het toestel met het grootste scherm, en is het ook niet de smartphone met de meeste features. En toch is het een geboren winnaar. Waarom, dat zal altijd een raadsel blijven dat alleen het marketingteam in Cupertino snapt.

De headset heeft een geheel nieuwe vormgeving gekregen maar behoudt dezelfde functionaliteit. Een opbergdoosje is meegeleverd, dus geen knopen meer in de kabel. De grootste verrassing zit hem in de kabel.

Een geheel nieuwe connector markeert het einde van een succes van tien jaar en maakt veel accessoires per direct bijna onbruikbaar. Al zal iedereen het er over eens kunnen worden dat de nieuwe connector (Lightning) veel meer potentieel heeft én beter is, het zal de echte Apple-fan die reeds investeerde in accessoires zoals speakerdocks beslist veel pijn doen. Los verkrijgbare omzetters zullen niet in alle gevallen de oplossing leveren.


Navigatie is geen succes

Navigatie is geen succes

Een belangrijke strategische wending is de bekoelde relatie met Google. YouTube is verdwenen en Google Maps maakt plaats voor een Apple-app op basis van TomTom software.

De app zelf zit goed in elkaar en heeft voldoende potentieel, maar aan de serverkant moet nog veel gebeuren. De navigatieervaring is nog niet op orde, de kaarten zijn voor verbetering vatbaar en een StreetView-equivalent ontbreekt.

Op zichzelf best vreemd dat er nog zo veel problemen zijn, want de TomTom-kaarten zijn in principe van hoge kwaliteit. Dat bewijzen talloze in-carsystemen, zoals bij Renault, en de losse TomTom-toestellen.


Vakantiegangers kunnen nog maar beter even een andere navigatie-applicatie op hun toestel zetten, al was het alleen maar voor de offline kaarten. Daarmee weet je zeker dat je de bestemming bereikt en blijven ook tijdens roaming de kosten beheersbaar.

Maar er zijn twee kanttekeningen: Google zal zelf zeker een versie van Google Maps naar de iPhone brengen (dat is ook met YouTube al gebeurd) en Apple zal zijn applicatie beslist verder uitbouwen en op orde krijgen. Een kwestie van tijd dus.

Na het verwijderen van de YouTube-app was Google er als de kippen bij om een eigen app beschikbaar te stellen. Die ziet er goed uit en niemand zal de actie van Apple als een gemis ervaren. Zal dat ook zo zijn voor bij Kaarten-app? Aanvankelijk misschien wél.

Cloud

Cloud

Het woord cloud is hot in de IT-wereld maar zal ook Apple-gebruikers niet onberoerd laten. Apple is fanatiek bezig om via zijn gratis iCloud-dienst de iPhone, iPad en Mac met elkaar te laten communiceren. Dat lukt wonderbaarlijk goed.

De contacten en kalender lopen helemaal synchroon, maar ook aantekeningen, herinnereingen en ja, zelfs de pagina’s die in de browser geopend zijn worden met elkaar gedeeld. Je kan dus bijvoorbeeld op de iPhone een webpagina bekijken en achteraf op een Mac in Safari meteen op de laatste pagina oppikken

Ook steeds meer app-developers integreren iCloud-synchronisatie in hun toepassingen. Uniek is nog steeds de fotodeel-functie (PhotoStream) die ook nu weer extra uitgebreid is met mogelijkheden om hele fotoalbums met vrienden te delen. Een troef is ook de mogelijkheid om backups te nemen naar iCloud, waardoor het instellen van een nieuwe iPhone een fluitje van een cent is.

Extra storage is bij iCloud misschien wat duur, maar Google Drive, SkyDrive, DropBox en Box staan klaar om voor data een concurrerende oplossing te bieden.

Deze online storage is een goed alternatief voor insteekkaarten die extra geheugen moeten introduceren. De iPhone kan dat niet, die komt enkel in drie vaste formaten (16, 32 en 64 Gbyte). De cloudstorage zorgt voor de extra opslagruimte. De snelle WiFi en 3G-verbindingen doen de rest.

Nieuwe hardware

Nieuwe hardware

De CPU in de iPhone 5 is flink opgepoetst. De rekenkracht is opgevoerd door het gebruik van de nieuwe, zelfontwikkelde dual-core A6 ARM-processor met een klokfrequentie van 1,02 GHz.

Daarmee is de iPhone weer terug te vinden in de frontlinie van de krachtigste smartphones. Onafhankelijke benchmarks maken dat duidelijk, de iPhone 5 is meer dan twee en een half keer zo snel als de 4S en geeft ook andere high-end toestellen het nakijken.


Wat echter veel belangrijker is dat ondanks de geringere afmetingen, de accucapaciteit weer verbeterd is. Apple claimt tot 10 procent meer stand-by tijd. Dat is bij andere toptoestellen helaas wel eens flink anders. De echte stand-by tijd ligt in elk geval op meerdere dagen, Apple claimt 225 uur.

De grote rekenkracht geeft ruimte aan een veel betere gebruikservaring onder andere door het sneller openen van apps. Maar ook bewerkingen, bijvoorbeeld van de foto’s, gaat heel veel soepeler.

Pasjes in een mapje

Pasjes in een mapje

Een feature dat een beetje uit de kijker valt, maar voor de toekomst heel wat potentieel heeft is PassBook. In deze app kunnen allemaal digitale equivalenten bewaard worden van alle pasjes en tickets die nu de portemonnee vullen.

Het is een nieuwe eigenschap die even de tijd nodig heeft om op gang te komen. Als eenmaal de markt het potentieel van deze functie gevonden heeft, dan zullen loyalty cards, boarding cards en tal van ander plastic kaartjes hun weg vinden naar deze digitale buidel. In België heeft alvast Kinepolis besloten om bioscooptickets naar Passbook te sturen.

Omdat de functie gebruik maakt van alle locatiefuncties die het toestel rijk is, kunnen de kaarten automatisch op de voorgrond komen als dat relevant is.

Op Zaventem of Schiphol duikt bijvoorbeeld de boarding card op, bij de McDonalds of benzinepomp een klantenkaart en in een bibliotheek de lidmaatschapskaart. Zo gaat de theorie.

Het is jammer dat er geen NFC geïntegreerd is, het zoveelste bewijs dat de mannen in Cupertino hun eigen ideeën hebben. Zij zien veel meer in Bluetooth 4.0 dan NFC en hebben deze hardware dan ook simpelweg even achterwege gelaten. Niet de eerste keer in de geschiedenis van deze fabrikant. Ook het einde van de floppy disk en de optische drive zijn zo aangekondigd. De markt is gewaarschuwd.

Conclusie

Conclusie

Het hoeft geen betoog dat Apple met de iPhone 5 weer alle records gaat breken. Weerbarstig als men is, maakt men ook nu weer eigenzinnige keuzes. Geen NFC en een nieuwe kleine nano-SIM. Die laatste moet je aanvragen bij je operator.

De ondersteuning voor LTE is aanwezig in de iPhone 5, maar voorlopig niet relevant omdat we geen compatibele netwerken in België of Nederland hebben. Als het wél beschikbaar is – sommige operators mikken op volgend jaar – staat LTE voor een mobiel internetverbinding die stukken sneller is dan wat je nu kent via 3G. 

Bij de iPhone 5 staat de LTE- functie staat echter voorlopig uit en heeft het voor lokale gebruikers nog even geen relevantie. De krachtige 3G-ondersteuning is echter meer dan voldoende om een perfecte gebruikerservaring te garanderen.

Feit is dat de nieuwe iPhone een stevig prijskaartje blijft dragen: de goedkoopste 16-GB uitvoering zal (wellicht, we hebben nog geen bevestiging voor ons land) 679 euro kosten, de 32-GB uitvoering 789 euro en de iPhone 5 met 64 GB een niet te versmaden 899 euro.

appleios 6iphoneiphone 5mobielreviewssmartphone

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!