Test

Dit is een popup

Audioproducent EPOS: “Wij kunnen innovaties brengen waarmee concurrenten problemen hebben.”

EPOS interview
In juli lanceerde EPOS zich als producent van premium audio-oplossingen voor gamers en professionals. Maar hoe weet je als bedrijf wat je consument wil?

Dag Andreas en Maja, laten we eerst EPOS wat beter leren kennen. Kunnen jullie ons wat meer vertellen over de geschiedenis van EPOS en hoe deze verbonden is aan andere bekende audio producenten, zoals Sennheiser en Demant? EPOS lanceerde zich in juni als op zichzelf staand merk, wat betekent dat voor de co-branded producten?

Maja Sand-Grimnitz (Head of Global Marketing, Gaming): In 2018 kondigden Demant A/S en Sennheiser Electronic GmbH & Co. KG het einde aan van een joint-venture (met name Sennheiser Communications) tussen de twee bedrijven. De zakelijke segmenten zouden evolueren in nieuwe eenheden. Enterprise Solutions werd samen met Gaming headsets ondergebracht in een nieuw bedrijf, EPOS. EPOS maakt nu dus deel uit van Demant, een wereldleider op het vlak van hooroplossingen. EPOS levert hoogwaardige audio-oplossingen ontwikkeld voor bedrijven en gamers. Op basis van baanbrekende audiotechnologie, streven wij ernaar om het menselijk potentieel te ontketenen door geluidservaringen te perfectioneren en te zorgen voor een innovatief ontwerp en de beste prestaties van onze audio-oplossingen. 

EPOS Audio Interview

Het EPOS productportfolio bestaat uit alle producten in de GSP (headsets) en GSX (externe geluidskaarten) line-up, die nu op de markt worden gebracht onder EPOS│SENNHEISER. De komende jaren zullen er in nieuwe producten worden toegevoegd aan het portfolio onder de naam EPOS. Het gaat om producten die door hetzelfde team van ingenieurs worden ontwikkeld als dat van het bestaande portfolio. Kortom, de lancering van EPOS op zichzelf is puur een teken van onze toewijding op het vlak van gaming en onze wens om de producten die we ontwikkelen voortdurend te verbeteren. EPOS is eigendom van de Demant Group en bouwt als zodanig voort op 115 jaar innovatie op het gebied van audio, wat we zullen kunnen gebruiken om de ontwikkeling en uitbreiding van ons productportfolio te ondersteunen.

Wat voor gamer koopt EPOS? Wie is jullie ideale klant?

Maja: Bij EPOS geloven we dat audio de spelervaring pas echt compleet maakt, en we willen voor audioapparatuur zorgen waarmee de gamer kan genieten van het geluid zoals de audiodesigner van het spel dat bedoeld heeft. We hebben een diepgewortelde passie voor de auditieve ervaring, en het is deze passie die we combineren met onze toewijding aan gaming. Enkel zo kunnen we de volledige game-ervaring verbeteren en naar een hoger niveau tillen. In die zin is ons publiek de audiofiele gamer die net zo gepassioneerd is over audiotechnologie als wij, maar in bredere zin gaat het om alle gamers, zij die games puur voor het plezier spelen en op zoek zijn naar een manier om het maximale uit hun game-ervaring te halen. 

EPOS streeft er ook naar indruk te maken op professionals. Zij delen het verlangen naar high-end audio, maar de manier waarop ze naar audio-oplossingen kijken is heel verschillend. Voor welke uitdagingen zorgt dit?

Maja: EPOS levert high-end audio-oplossingen voor gamers en zakenlui en er zijn er tal van overeenkomsten in de ontwikkelde technologie – of het nu gaat om geluid, spraak of het materiaal waarmee we werken. De twee bedrijfssegmenten worden gerund door afzonderlijke productmanagement- en marketingteams om ervoor te zorgen dat we een product afleveren dat past bij de eindgebruiker van de verschillende segmenten. 

Wat komt er kijken bij het ontwerpen van een goede koptelefoon? Hoe zorg je ervoor dat hij comfortabel zit maar er ook goed uitziet? Kan je ons door de verschillende stappen van het proces loodsen?

Andreas Jessen (Senior Director, Product Management & Marketing, Gaming): Het ontwerpen van een headset begint met een concept of een bepaalde richting. Dit kan een algemeen totaalconcept zijn, want je moet natuurlijk ergens beginnen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat we een in-ear product willen ontwikkelen, of on-ear of over-ear en we stellen ons vragen over de akoestiek die we willen bereiken. 

Nadat het eerste concept is vastgesteld door het bestuderen van de inzichten die we hebben over onze consument, beginnen we met het bouwen van prototypes met 3D geprinte onderdelen. Het gebruiken van zulke onderdelen zorgt ervoor dat we het draagcomfort, de hoeken van de oorschelp, de schuiflengtes en andere comfortcomponenten kunnen testen voordat we een ontwerp vastleggen. De headset speelt dan misschien geen audio af, maar voor de mechanische look en feel zijn 3D geprinte onderdelen zeer geschikt. We testen deze prototypes vervolgens in samenwerking met mensen waarvan we in de loop der jaren een database hebben opgebouwd en waarvan we weten dat ze headsets hebben waarbij het een uitdaging kan zijn om comfortabel te zitten. Van daaruit is het een proces van testen, nieuwe 3D prints maken, opnieuw testen, nieuwe 3D prints maken en zo voort. .

Als het mechanische ontwerp van de headset zo goed als klaar is, kijken we naar de prestaties van de luidsprekers en de microfoons. Het geheime ingrediënt is natuurlijk weten wat een goede gewichtsverdeling is bij een headset, of hoe groot gemiddelde oren zijn, of hoeveel graden de hoek van het hoofd is. Het is know-how die ons in staat stelt om headsets te maken die echt comfortabel zijn. 

Wat het ontwerp betreft, proberen we altijd de vereisten voor de headset in balans te brengen met het oorspronkelijke idee uit de ontwerpfase. Soms botsen deze twee elementen en moeten we iedereen samenbrengen om een oplossing te zoeken, maar het komt zelden voor dat we het originele concept opnieuw moeten veranderen.  

Andreas Jessen EPOS
Andreas Jessen, Senior Director, Product Management & Marketing, Gaming bij EPOS.

EPOS wil de allerbeste geluidservaring leveren. Hoe zorg je ervoor dat de headsets audio van de hoogste kwaliteit produceren?

Andreas: Het begint bij het gebruiken van componenten die voldoen aan een zeer hoge standaard – we kiezen voor luidsprekers, microfoons, batterijen en chips die we gecertificeerd hebben en waarvan we weten dat ze de beste prestaties in hun categorie kunnen leveren. We zijn altijd op zoek naar nieuwe componenten die aan deze lijst kunnen worden toegevoegd, maar nemen geen risico’s met zulke componenten tenzij we er absoluut zeker van zijn dat ze de kwaliteit kunnen leveren die we willen. We nemen de ontwikkeling ook volledig in eigen handen, wat betekent dat we altijd interne mensen hebben die experts zijn in hun vakgebied. Denk bijvoorbeeld maar aan het weten wanneer het logisch is om een aluminium spreekspoel te gebruiken in plaats van een koperen, of weten hoeveel glas we precies aan plastic moeten toevoegen om een kritisch onderdeel van een headset te versterken. 

We willen allemaal headsets die er geweldig uitzien en even goed klinken, maar gamers houden ook van nieuwe en nooit eerder geziene functies. Kan je ons meer vertellen over het R&D-proces?

Andreas: We maken deel uit van de Demant groep, en dat wil zeggen dat we toegang hebben tot baanbrekende audiotechnologieën. Met de kracht van zo’n powerhouse achter ons, kunnen we gamers innovaties brengen waarmee andere bedrijven meer problemen zullen hebben. Onze surround sound-technologie is hier een goed voorbeeld van – het creëren van een competentiecentrum rond binaurale audio en head related transfer function (HRTF), kan een grote uitdaging kan zijn voor elk audiomerk, maar wij kunnen onze hele organisatie inzetten om innovaties op de markt te brengen. 

EPOS

EPOS werkt samen met verschillende esports teams en organisaties. Kan je ons meer vertellen over de waarde van deze partnerships? Zijn spelers actief betrokken bij het testen van de EPOS-producten?

Maja: We zijn altijd op zoek naar partners die net zo gepassioneerd zijn als wij en op een eigen manier kunnen vertellen wat premium audio kan doen voor je game-ervaring. Via onze esports partnerships krijgen we niet alleen de kans om dat aan gamers te vertellen, we kunnen ze ook laten zien wat EPOS oplevert. Deze samenwerkingen laten ons toe om nog grondiger te testen en te leren welke verwachtingen professionele gamers van onze producten hebben. Zo weten we exact op welke technologieën we ons moeten richten.

Wat met de alledaagse gamer? Hoe helpt hun feedback EPOS?

Andreas: We lezen altijd reviews van onze producten en elke productmanager die instaat voor gaming doorzoekt websites zoals Reddit of Amazon om inzicht in de klant te krijgen. Bij het ontwikkelen van een nieuw product moeten we natuurlijk zelf een beslissing nemen, maar we zijn altijd bereid om te leren als die inspanningen een voordeel kunnen opleveren voor de gamer. Bij de GSP 370 bijvoorbeeld, hebben we veel inspanningen geleverd om de 100 uur batterijduur te halen, maar als dat geen meerwaarde heeft voor onze gebruikers, dan moeten we natuurlijk overwegen of we onze middelen wel optimaal gebruiken en of we ons niet beter richten op de microfoon. 

Wat kunnen we nog verwachten van EPOS in 2020? We zagen de lancering van de campagne al met een indrukwekkende video van Anders Walter en er komt duidelijk meer. 

Maja: We hebben heel wat spannende dingen op de planning staan voor de komende jaren en voor de rest van 2020 zullen we ons richten op het brengen van het verhaal rond the power of audio naar de gaming community toe en we willen ons ook richten op het nog beter leren kennen van onze doelgroep, zodat we waardige toevoegingen naar hun wereld kunnen brengen.

Kunnen we naast headsets ook andere audio gerelateerde producten verwachten? 

Andreas: Bij EPOS hebben we een passie voor het creëren van producten die je spelervaring naar een hoger niveau tillen door middel van audio. We kijken naar elke manier waarop we dat kunnen doen. We zijn experts op het gebied van audio en we zijn er sterk van overtuigd dat we hierdoor het verschil kunnen maken in de markt en onze gamers echte meerwaarde kunnen bieden. 

EPOS Audio Interview

Over EPOS

EPOS is een bedrijf dat audio- en video-oplossingen ontwikkelt en apparaten verkoopt voor zakelijke professionals en de gaming community. Het in Denemarken opgerichte bedrijf heeft als basis toonaangevende en geavanceerde technologieën, en biedt hoogwaardige audio- en video-oplossingen met design, technologie en prestaties als belangrijkste graadmeters.

EPOS is opgericht om de bedrijfsonderdelen van de joint venture, bekend als Sennheiser Communications, te weten Sennheiser electronic GmbH en Co. KG en Demant A/S te laten ontwikkelen in een verschillende opzet. Naast de introductie van een nieuw portfolio met eigen merk blijft EPOS het huidige portfolio van Sennheiser Communications verkopen onder de gezamenlijke naam EPOS | SENNHEISER.

EPOS is onderdeel van de Demant Group – een wereldwijde toonaangevende bedrijvengroep op het gebied van audio- en gehoortechnologieën. In die hoedanigheid kan het bedrijf bouwen op meer dan 115 jaar ervaring op het gebied van innovatie en geluid.

Het hoofdkantoor van EPOS staat in Kopenhagen en het bedrijf is werkzaam op een internationale markt met kantoren en partners in meer dan 30 landen. 

Dag Andreas en Maja, laten we eerst EPOS wat beter leren kennen. Kunnen jullie ons wat meer vertellen over de geschiedenis van EPOS en hoe deze verbonden is aan andere bekende audio producenten, zoals Sennheiser en Demant? EPOS lanceerde zich in juni als op zichzelf staand merk, wat betekent dat voor de co-branded producten?

Maja Sand-Grimnitz (Head of Global Marketing, Gaming): In 2018 kondigden Demant A/S en Sennheiser Electronic GmbH & Co. KG het einde aan van een joint-venture (met name Sennheiser Communications) tussen de twee bedrijven. De zakelijke segmenten zouden evolueren in nieuwe eenheden. Enterprise Solutions werd samen met Gaming headsets ondergebracht in een nieuw bedrijf, EPOS. EPOS maakt nu dus deel uit van Demant, een wereldleider op het vlak van hooroplossingen. EPOS levert hoogwaardige audio-oplossingen ontwikkeld voor bedrijven en gamers. Op basis van baanbrekende audiotechnologie, streven wij ernaar om het menselijk potentieel te ontketenen door geluidservaringen te perfectioneren en te zorgen voor een innovatief ontwerp en de beste prestaties van onze audio-oplossingen. 

EPOS Audio Interview

Het EPOS productportfolio bestaat uit alle producten in de GSP (headsets) en GSX (externe geluidskaarten) line-up, die nu op de markt worden gebracht onder EPOS│SENNHEISER. De komende jaren zullen er in nieuwe producten worden toegevoegd aan het portfolio onder de naam EPOS. Het gaat om producten die door hetzelfde team van ingenieurs worden ontwikkeld als dat van het bestaande portfolio. Kortom, de lancering van EPOS op zichzelf is puur een teken van onze toewijding op het vlak van gaming en onze wens om de producten die we ontwikkelen voortdurend te verbeteren. EPOS is eigendom van de Demant Group en bouwt als zodanig voort op 115 jaar innovatie op het gebied van audio, wat we zullen kunnen gebruiken om de ontwikkeling en uitbreiding van ons productportfolio te ondersteunen.

Wat voor gamer koopt EPOS? Wie is jullie ideale klant?

Maja: Bij EPOS geloven we dat audio de spelervaring pas echt compleet maakt, en we willen voor audioapparatuur zorgen waarmee de gamer kan genieten van het geluid zoals de audiodesigner van het spel dat bedoeld heeft. We hebben een diepgewortelde passie voor de auditieve ervaring, en het is deze passie die we combineren met onze toewijding aan gaming. Enkel zo kunnen we de volledige game-ervaring verbeteren en naar een hoger niveau tillen. In die zin is ons publiek de audiofiele gamer die net zo gepassioneerd is over audiotechnologie als wij, maar in bredere zin gaat het om alle gamers, zij die games puur voor het plezier spelen en op zoek zijn naar een manier om het maximale uit hun game-ervaring te halen. 

EPOS streeft er ook naar indruk te maken op professionals. Zij delen het verlangen naar high-end audio, maar de manier waarop ze naar audio-oplossingen kijken is heel verschillend. Voor welke uitdagingen zorgt dit?

Maja: EPOS levert high-end audio-oplossingen voor gamers en zakenlui en er zijn er tal van overeenkomsten in de ontwikkelde technologie – of het nu gaat om geluid, spraak of het materiaal waarmee we werken. De twee bedrijfssegmenten worden gerund door afzonderlijke productmanagement- en marketingteams om ervoor te zorgen dat we een product afleveren dat past bij de eindgebruiker van de verschillende segmenten. 

Wat komt er kijken bij het ontwerpen van een goede koptelefoon? Hoe zorg je ervoor dat hij comfortabel zit maar er ook goed uitziet? Kan je ons door de verschillende stappen van het proces loodsen?

Andreas Jessen (Senior Director, Product Management & Marketing, Gaming): Het ontwerpen van een headset begint met een concept of een bepaalde richting. Dit kan een algemeen totaalconcept zijn, want je moet natuurlijk ergens beginnen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat we een in-ear product willen ontwikkelen, of on-ear of over-ear en we stellen ons vragen over de akoestiek die we willen bereiken. 

Nadat het eerste concept is vastgesteld door het bestuderen van de inzichten die we hebben over onze consument, beginnen we met het bouwen van prototypes met 3D geprinte onderdelen. Het gebruiken van zulke onderdelen zorgt ervoor dat we het draagcomfort, de hoeken van de oorschelp, de schuiflengtes en andere comfortcomponenten kunnen testen voordat we een ontwerp vastleggen. De headset speelt dan misschien geen audio af, maar voor de mechanische look en feel zijn 3D geprinte onderdelen zeer geschikt. We testen deze prototypes vervolgens in samenwerking met mensen waarvan we in de loop der jaren een database hebben opgebouwd en waarvan we weten dat ze headsets hebben waarbij het een uitdaging kan zijn om comfortabel te zitten. Van daaruit is het een proces van testen, nieuwe 3D prints maken, opnieuw testen, nieuwe 3D prints maken en zo voort. .

Als het mechanische ontwerp van de headset zo goed als klaar is, kijken we naar de prestaties van de luidsprekers en de microfoons. Het geheime ingrediënt is natuurlijk weten wat een goede gewichtsverdeling is bij een headset, of hoe groot gemiddelde oren zijn, of hoeveel graden de hoek van het hoofd is. Het is know-how die ons in staat stelt om headsets te maken die echt comfortabel zijn. 

Wat het ontwerp betreft, proberen we altijd de vereisten voor de headset in balans te brengen met het oorspronkelijke idee uit de ontwerpfase. Soms botsen deze twee elementen en moeten we iedereen samenbrengen om een oplossing te zoeken, maar het komt zelden voor dat we het originele concept opnieuw moeten veranderen.  

Andreas Jessen EPOS
Andreas Jessen, Senior Director, Product Management & Marketing, Gaming bij EPOS.

EPOS wil de allerbeste geluidservaring leveren. Hoe zorg je ervoor dat de headsets audio van de hoogste kwaliteit produceren?

Andreas: Het begint bij het gebruiken van componenten die voldoen aan een zeer hoge standaard – we kiezen voor luidsprekers, microfoons, batterijen en chips die we gecertificeerd hebben en waarvan we weten dat ze de beste prestaties in hun categorie kunnen leveren. We zijn altijd op zoek naar nieuwe componenten die aan deze lijst kunnen worden toegevoegd, maar nemen geen risico’s met zulke componenten tenzij we er absoluut zeker van zijn dat ze de kwaliteit kunnen leveren die we willen. We nemen de ontwikkeling ook volledig in eigen handen, wat betekent dat we altijd interne mensen hebben die experts zijn in hun vakgebied. Denk bijvoorbeeld maar aan het weten wanneer het logisch is om een aluminium spreekspoel te gebruiken in plaats van een koperen, of weten hoeveel glas we precies aan plastic moeten toevoegen om een kritisch onderdeel van een headset te versterken. 

We willen allemaal headsets die er geweldig uitzien en even goed klinken, maar gamers houden ook van nieuwe en nooit eerder geziene functies. Kan je ons meer vertellen over het R&D-proces?

Andreas: We maken deel uit van de Demant groep, en dat wil zeggen dat we toegang hebben tot baanbrekende audiotechnologieën. Met de kracht van zo’n powerhouse achter ons, kunnen we gamers innovaties brengen waarmee andere bedrijven meer problemen zullen hebben. Onze surround sound-technologie is hier een goed voorbeeld van – het creëren van een competentiecentrum rond binaurale audio en head related transfer function (HRTF), kan een grote uitdaging kan zijn voor elk audiomerk, maar wij kunnen onze hele organisatie inzetten om innovaties op de markt te brengen. 

EPOS

EPOS werkt samen met verschillende esports teams en organisaties. Kan je ons meer vertellen over de waarde van deze partnerships? Zijn spelers actief betrokken bij het testen van de EPOS-producten?

Maja: We zijn altijd op zoek naar partners die net zo gepassioneerd zijn als wij en op een eigen manier kunnen vertellen wat premium audio kan doen voor je game-ervaring. Via onze esports partnerships krijgen we niet alleen de kans om dat aan gamers te vertellen, we kunnen ze ook laten zien wat EPOS oplevert. Deze samenwerkingen laten ons toe om nog grondiger te testen en te leren welke verwachtingen professionele gamers van onze producten hebben. Zo weten we exact op welke technologieën we ons moeten richten.

Wat met de alledaagse gamer? Hoe helpt hun feedback EPOS?

Andreas: We lezen altijd reviews van onze producten en elke productmanager die instaat voor gaming doorzoekt websites zoals Reddit of Amazon om inzicht in de klant te krijgen. Bij het ontwikkelen van een nieuw product moeten we natuurlijk zelf een beslissing nemen, maar we zijn altijd bereid om te leren als die inspanningen een voordeel kunnen opleveren voor de gamer. Bij de GSP 370 bijvoorbeeld, hebben we veel inspanningen geleverd om de 100 uur batterijduur te halen, maar als dat geen meerwaarde heeft voor onze gebruikers, dan moeten we natuurlijk overwegen of we onze middelen wel optimaal gebruiken en of we ons niet beter richten op de microfoon. 

Wat kunnen we nog verwachten van EPOS in 2020? We zagen de lancering van de campagne al met een indrukwekkende video van Anders Walter en er komt duidelijk meer. 

Maja: We hebben heel wat spannende dingen op de planning staan voor de komende jaren en voor de rest van 2020 zullen we ons richten op het brengen van het verhaal rond the power of audio naar de gaming community toe en we willen ons ook richten op het nog beter leren kennen van onze doelgroep, zodat we waardige toevoegingen naar hun wereld kunnen brengen.

Kunnen we naast headsets ook andere audio gerelateerde producten verwachten? 

Andreas: Bij EPOS hebben we een passie voor het creëren van producten die je spelervaring naar een hoger niveau tillen door middel van audio. We kijken naar elke manier waarop we dat kunnen doen. We zijn experts op het gebied van audio en we zijn er sterk van overtuigd dat we hierdoor het verschil kunnen maken in de markt en onze gamers echte meerwaarde kunnen bieden. 

EPOS Audio Interview

Over EPOS

EPOS is een bedrijf dat audio- en video-oplossingen ontwikkelt en apparaten verkoopt voor zakelijke professionals en de gaming community. Het in Denemarken opgerichte bedrijf heeft als basis toonaangevende en geavanceerde technologieën, en biedt hoogwaardige audio- en video-oplossingen met design, technologie en prestaties als belangrijkste graadmeters.

EPOS is opgericht om de bedrijfsonderdelen van de joint venture, bekend als Sennheiser Communications, te weten Sennheiser electronic GmbH en Co. KG en Demant A/S te laten ontwikkelen in een verschillende opzet. Naast de introductie van een nieuw portfolio met eigen merk blijft EPOS het huidige portfolio van Sennheiser Communications verkopen onder de gezamenlijke naam EPOS | SENNHEISER.

EPOS is onderdeel van de Demant Group – een wereldwijde toonaangevende bedrijvengroep op het gebied van audio- en gehoortechnologieën. In die hoedanigheid kan het bedrijf bouwen op meer dan 115 jaar ervaring op het gebied van innovatie en geluid.

Het hoofdkantoor van EPOS staat in Kopenhagen en het bedrijf is werkzaam op een internationale markt met kantoren en partners in meer dan 30 landen. 

eposgamingsliderzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!