Samsung domineert wereldwijde gsm-markt
Volgens het marktonderzoeksbureau Strategy Analytics heeft Samsung zowat 107 miljoen mobieltjes verscheept in het tweede kwartaal van dit jaar. In totaal groeide de markt tot 386 miljoen stuks of vier procent meer dan in het tweede kwartaal van 2012. Dat is de sterkste stijging in een jaar. Een groot deel van de groei komt van de vraag naar goedkope Android-telefoons in Azië en Zuid-Amerika, zegt Strategy Analytics.
Het wereldwijde marktaandeel van Samsung tikte met bijna een kwart aan. De Koreanen zijn nu goed voor bijna 28 procent marktaandeel. Heel wat minder goed verging het de nummer twee, Nokia. Hun marktaandeel daalde van 22,5 procent naar 15,8 procent. Apple ging van 7 procent naar 8,1 procent en ook voor LG waren er positieve cijfers: van 3,5 naar 4,6 procent.
De slechte resultaten van Nokia wijt Strategy Analytics aan de dalende vraag naar ‘dumbphones’ en Symbian-smartphones, een OS dat Nokia trouwens zo goed als achter zich heeft gelaten. Voor Apple ziet het onderzoeksbureau nog heel wat kansen als het bedrijf zijn goedkopere iPhone op de markt brengt, een toestel waarover de geruchtenmolen trouwens al op volle toeren draait.
Net vandaag maakte Samsung trouwens zijn kwartaalresultaten bekend. Hoewel de winst met ongeveer de helft steeg (naar 6,9 miljard dollar), waren er hier en daar toch gefronste wenkbrauwen. De inkomsten uit mobiele telefoons daalde immers, ondanks de introductie van Galaxy S4. De S4 is dan wel een verkoopshit, toch blijft hij onder de verwachtingen van sommige analisten presteren. Ook de marketingkosten die stegen en de toegenomen concurrentie zijn aandachtspunten voor Samsung, meent Wall Street.
De markt reageerde vrij rustig op het nieuws omdat de cijfers in lijn waren met de verwachtingen die het bedrijf eerder al bekend maakte. Zowel het Apple- als het Samsung-aandeel staan de laatste weken onder druk, omdat veel beleggers vrezen dat beide bedrijven hun verschroeiend groeitempo niet zullen kunnen handhaven.
Volgens het marktonderzoeksbureau Strategy Analytics heeft Samsung zowat 107 miljoen mobieltjes verscheept in het tweede kwartaal van dit jaar. In totaal groeide de markt tot 386 miljoen stuks of vier procent meer dan in het tweede kwartaal van 2012. Dat is de sterkste stijging in een jaar. Een groot deel van de groei komt van de vraag naar goedkope Android-telefoons in Azië en Zuid-Amerika, zegt Strategy Analytics.
Het wereldwijde marktaandeel van Samsung tikte met bijna een kwart aan. De Koreanen zijn nu goed voor bijna 28 procent marktaandeel. Heel wat minder goed verging het de nummer twee, Nokia. Hun marktaandeel daalde van 22,5 procent naar 15,8 procent. Apple ging van 7 procent naar 8,1 procent en ook voor LG waren er positieve cijfers: van 3,5 naar 4,6 procent.
De slechte resultaten van Nokia wijt Strategy Analytics aan de dalende vraag naar ‘dumbphones’ en Symbian-smartphones, een OS dat Nokia trouwens zo goed als achter zich heeft gelaten. Voor Apple ziet het onderzoeksbureau nog heel wat kansen als het bedrijf zijn goedkopere iPhone op de markt brengt, een toestel waarover de geruchtenmolen trouwens al op volle toeren draait.
Net vandaag maakte Samsung trouwens zijn kwartaalresultaten bekend. Hoewel de winst met ongeveer de helft steeg (naar 6,9 miljard dollar), waren er hier en daar toch gefronste wenkbrauwen. De inkomsten uit mobiele telefoons daalde immers, ondanks de introductie van Galaxy S4. De S4 is dan wel een verkoopshit, toch blijft hij onder de verwachtingen van sommige analisten presteren. Ook de marketingkosten die stegen en de toegenomen concurrentie zijn aandachtspunten voor Samsung, meent Wall Street.
De markt reageerde vrij rustig op het nieuws omdat de cijfers in lijn waren met de verwachtingen die het bedrijf eerder al bekend maakte. Zowel het Apple- als het Samsung-aandeel staan de laatste weken onder druk, omdat veel beleggers vrezen dat beide bedrijven hun verschroeiend groeitempo niet zullen kunnen handhaven.