Huawei brengt 6,1 inch smartphone naar Benelux
Huawei is bij ons niet meteen de bekendste merknaam, maar de Chinese telecomgigant wil nu ook Europa veroveren. En niet met budgetmodellen, maar highend smartphones die de strijd met Samsung en Apple aankunnen. Er zijn ook plannen om een volledige tabletlijn met 7- en 10-inch schermen bij ons te introduceren.
Ambitie hebben ze genoeg bij Huawei, blijkt uit de uitleg van directeur Robbert de Graaf: “We willen voor smartphones nummer drie worden in 2015, zowel wereldwijd als in België”.
[related_article id=”161563″]
Nu worden Chinese merken vaak geassocieerd met ‘goedkoop’ en ‘budgetmodellen’, maar van dat stigma wil Huawei – achter de schermen een van de grootste leveranciers van 3G-netwerkapparatuur ter wereld – af.
Om haar positie te verstevigen wil het bedrijf leider worden in het aanbod aan toestellen die 4G ondersteunen. Daarnaast zullen alle toestellen die vanaf het tweede kwartaal van 2013 verschijnen, en over een prijskaartje boven 300 euro beschikken, voorzien worden van een 13 megapixelcamera.
6,1 inch voor 449 euro
Er wordt dus hoger in de markt gemikt, maar wel met concurrentiële prijzen. Prijzen voor de smartphones beginnen vanaf 150 euro. Op het Belgische event in het Atomium viel de Ascend Mate te bewonderen, een Android-smartphone met een 6,1 inch scherm.
Zo’n "phablet" moet de strijd aangaan met vlaggenschepen als de Galaxy Note 2 van Samsung. De introductie van het reusachtig apparaat is gepland voor april, met een zeer scherpe prijs van 449 euro. De Note 2 kost honderd euro meer.
Links de Galaxy Note 2, rechts de Ascend Mate
Volgens Huawei kan zo’n prijsverschil, omdat het Chinese bedrijf veel intern ontwikkeld en fabriceert. Onder andere de quadcore-processors worden binnenshuis gemaakt, wat volgens de Graaf nog bijkomende pluspunten levert. Zo zou Hauwei zijn toestellen veel zuiniger kunnen maken dan de concurrentie, zodat ze op een batterijlading langer meegaan dan verwacht.
Afgaande op een korte kennismaking met de Mate vertaalt dat prijsverschil zich niet in een trager toestel of een minderwaardig scherm. Ook de afwerking is niet bepaald van een laag niveau, al oogden de telefoons die wij kort zagen qua bouwkwaliteit niet op de hoogte van een Apple of Nokia, bijvoorbeeld.
Drie jaar garantie
Andere nieuwe toestellen omvatten een Ascend W1, een Windows Phone 8-telefoon van circa 200 euro die in maart op de markt komt. Het Chinese merk wil een aantal troeven uitspelen.
Zo heeft een toestel een garantie van drie jaar en wordt het hersteld binnen drie dagen, zo niet dan krijg je een nieuw toestel. Om in aanmerking te komen voor deze garantie kan je je toestel vanaf maart registreren op www.huawei-smartservice.be.
Daarnaast geeft Huawei ook drie jaar gratis bescherming van data. Als je je toestel verliest kan je Huawei hiervan op de hoogte stellen, en wordt je toestel vanop afstand gereset, zonder meerkost.
Huawei wilt dus veel en lijkt toch wat troeven te hebben. Het is echter niet evident om de beoogde doorbraak te forceren, want de smartphonemarkt wordt gedomineerd door Samsung en Apple. De rest vecht voor de kruimels, en er zijn heel wat merken – Sony, Nokia en HTC, om maar enkele namen te noemen – die azen op de derde plaats.
Huawei is bij ons niet meteen de bekendste merknaam, maar de Chinese telecomgigant wil nu ook Europa veroveren. En niet met budgetmodellen, maar highend smartphones die de strijd met Samsung en Apple aankunnen. Er zijn ook plannen om een volledige tabletlijn met 7- en 10-inch schermen bij ons te introduceren.
Ambitie hebben ze genoeg bij Huawei, blijkt uit de uitleg van directeur Robbert de Graaf: “We willen voor smartphones nummer drie worden in 2015, zowel wereldwijd als in België”.
[related_article id=”161563″]
Nu worden Chinese merken vaak geassocieerd met ‘goedkoop’ en ‘budgetmodellen’, maar van dat stigma wil Huawei – achter de schermen een van de grootste leveranciers van 3G-netwerkapparatuur ter wereld – af.
Om haar positie te verstevigen wil het bedrijf leider worden in het aanbod aan toestellen die 4G ondersteunen. Daarnaast zullen alle toestellen die vanaf het tweede kwartaal van 2013 verschijnen, en over een prijskaartje boven 300 euro beschikken, voorzien worden van een 13 megapixelcamera.
6,1 inch voor 449 euro
Er wordt dus hoger in de markt gemikt, maar wel met concurrentiële prijzen. Prijzen voor de smartphones beginnen vanaf 150 euro. Op het Belgische event in het Atomium viel de Ascend Mate te bewonderen, een Android-smartphone met een 6,1 inch scherm.
Zo’n "phablet" moet de strijd aangaan met vlaggenschepen als de Galaxy Note 2 van Samsung. De introductie van het reusachtig apparaat is gepland voor april, met een zeer scherpe prijs van 449 euro. De Note 2 kost honderd euro meer.
Links de Galaxy Note 2, rechts de Ascend Mate
Volgens Huawei kan zo’n prijsverschil, omdat het Chinese bedrijf veel intern ontwikkeld en fabriceert. Onder andere de quadcore-processors worden binnenshuis gemaakt, wat volgens de Graaf nog bijkomende pluspunten levert. Zo zou Hauwei zijn toestellen veel zuiniger kunnen maken dan de concurrentie, zodat ze op een batterijlading langer meegaan dan verwacht.
Afgaande op een korte kennismaking met de Mate vertaalt dat prijsverschil zich niet in een trager toestel of een minderwaardig scherm. Ook de afwerking is niet bepaald van een laag niveau, al oogden de telefoons die wij kort zagen qua bouwkwaliteit niet op de hoogte van een Apple of Nokia, bijvoorbeeld.
Drie jaar garantie
Andere nieuwe toestellen omvatten een Ascend W1, een Windows Phone 8-telefoon van circa 200 euro die in maart op de markt komt. Het Chinese merk wil een aantal troeven uitspelen.
Zo heeft een toestel een garantie van drie jaar en wordt het hersteld binnen drie dagen, zo niet dan krijg je een nieuw toestel. Om in aanmerking te komen voor deze garantie kan je je toestel vanaf maart registreren op www.huawei-smartservice.be.
Daarnaast geeft Huawei ook drie jaar gratis bescherming van data. Als je je toestel verliest kan je Huawei hiervan op de hoogte stellen, en wordt je toestel vanop afstand gereset, zonder meerkost.
Huawei wilt dus veel en lijkt toch wat troeven te hebben. Het is echter niet evident om de beoogde doorbraak te forceren, want de smartphonemarkt wordt gedomineerd door Samsung en Apple. De rest vecht voor de kruimels, en er zijn heel wat merken – Sony, Nokia en HTC, om maar enkele namen te noemen – die azen op de derde plaats.