Kwartaalwinst HTC zakt 91 procent
HTC heeft de laatste kwartaalcijfers van 2012 bekendgemaakt, en die zien er niet bepaald goed uit voor de Taiwanese fabrikant.
De kwartaalwinst voor het vierde kwartaal van 2012 bedroeg 34 miljoen dollar, dat is een daling van maar liefst 91 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het is voor HTC het slechtste resultaat sinds 2004, en illustreert de moeilijke positie waar het bedrijf zich in bevindt.
[related_article id=”161563″]
De bekendmaking van de cijfers komt kort nadat CEO Peter Chou had verzekerd dat 2013 een beter jaar zal worden voor de telefoonbouwer, en de teleurstellende omzet van 2012 vooral te wijten was aan gebrekkige marketing.
Toen Android in zijn kinderschoenen stond, was HTC de populairste speler op de markt, maar die positie is over de jaren heen verschoven naar concurrent Samsung. Grote spelers als Samsung en Apple beschikken nu eenmaal over een veel groter marketingbudget, waardoor HTC maar moeilijk kan volgen.
In 2011 begonnen de eerste scheuren te tonen, toen de laatste kwartaalcijfers voor de eerste keer teleurstelden. Sindsdien is de kwartaalwinst steeds blijven dalen. HTC heeft geprobeerd dit tegen te gaan door nauwer samen te werken met operatoren en ook Microsoft, maar die inspanningen hebben weinig opgeleverd.
HTC zit wel nog niet in even slechte papieren als bijvoorbeeld LG en Nokia. Beide bedrijven blijven verliezen boeken, net zoals verschillende andere telefoonbouwers. Het blijft afwachten of 2013 HTC inderdaad gunstiger gezind is.
HTC heeft de laatste kwartaalcijfers van 2012 bekendgemaakt, en die zien er niet bepaald goed uit voor de Taiwanese fabrikant.
De kwartaalwinst voor het vierde kwartaal van 2012 bedroeg 34 miljoen dollar, dat is een daling van maar liefst 91 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het is voor HTC het slechtste resultaat sinds 2004, en illustreert de moeilijke positie waar het bedrijf zich in bevindt.
[related_article id=”161563″]
De bekendmaking van de cijfers komt kort nadat CEO Peter Chou had verzekerd dat 2013 een beter jaar zal worden voor de telefoonbouwer, en de teleurstellende omzet van 2012 vooral te wijten was aan gebrekkige marketing.
Toen Android in zijn kinderschoenen stond, was HTC de populairste speler op de markt, maar die positie is over de jaren heen verschoven naar concurrent Samsung. Grote spelers als Samsung en Apple beschikken nu eenmaal over een veel groter marketingbudget, waardoor HTC maar moeilijk kan volgen.
In 2011 begonnen de eerste scheuren te tonen, toen de laatste kwartaalcijfers voor de eerste keer teleurstelden. Sindsdien is de kwartaalwinst steeds blijven dalen. HTC heeft geprobeerd dit tegen te gaan door nauwer samen te werken met operatoren en ook Microsoft, maar die inspanningen hebben weinig opgeleverd.
HTC zit wel nog niet in even slechte papieren als bijvoorbeeld LG en Nokia. Beide bedrijven blijven verliezen boeken, net zoals verschillende andere telefoonbouwers. Het blijft afwachten of 2013 HTC inderdaad gunstiger gezind is.