Test

Dit is een popup

Analyse, Nieuws

Nothing lanceert Phone (1) met Nothing OS: maken ze een kans?

Nothing is klaar om de concurrentie met Apple aan te gaan. Dat zullen ze doen met de Phone (1) en hun eigen Nothing OS-ecosysteem.

“De technologie van vandaag is niet meer spannend.” Met deze profetische woorden opende Carl Pei zijn keynote waar reikhalzend naar werd uitgekeken. Het gedurfde statement, dat als een sneer naar de smartphonereuzen bedoeld was, zette de missie van Nothing meteen in de verf. De jongste speler in de consumententechnologiemarkt wil naar eigen zeggen anders zijn dan de rest en mensen weer enthousiast maken voor technologie. Die missie zal vanaf dit jaar vorm krijgen met de Phone (1) en het eigen ecosysteem.

Phone (1) zal dus de eerste smartphone zijn die de nieuwste speler op de smartphonemarkt lanceert. Wie gehoopt had om meer te weten te komen over het toestel, kwam lichtjes bedrogen uit. Carl Pei loste namelijk weinig tot niets over de specificaties, buiten dan dat Qualcomm hun leverancier is voor chips. Ook weten we nog niet of de Phone (1) een volwaardig vlaggenschip moet worden, of dat Carl Pei het OnePlus-recept van de ‘flagshipkiller’ nog eens zal  proberen overdoen. Het toestel zal ergens in de zomer van 2022 lanceren. Wellicht worden tegen de lanceringsdatum meer details vrijgegeven.

Nothing OS: een open ecosysteem

De aankondiging van Phone (1) was dan ook niet de hoofdboodschap die Carl Pei ons wilde vertellen. Nothing wil namelijk meer zijn dan een smartphonefabrikant. Het doel van het bedrijf is om een eigen ecosysteem te bouwen waar alle soorten devices naadloos met elkaar kunnen samenwerken: Nothing OS. Het besturingssysteem zal in de basis een rauwe versie van Android zijn waar Nothing dan zijn eigen unieke designtaal op loslaat. Het besturingssysteem staat garant voor drie jaar OS-updates en vier jaar beveiligingsupdates voor smartphone; dat is zeker niet slecht.

Vanaf april wil Nothing de deuren van het ecosysteem openzetten voor externe partijen, nog voor ze zelf hun eerste smartphone gelanceerd hebben dus. Het ecosysteem moet dan ook veel verder reiken dan smartphones: Carl Pei wil een open alternatief voor het Apple-ecosysteem bieden. In die droom werkt een Android-smartphone perfect samen met Apple’s Airpods, iets wat we ons vandaag de dag gewoon niet kunnen voorstellen. Benieuwd of Nothing dit ook daadwerkelijk zal kunnen realiseren.

Maakt Carl Pei een kans op de smartphonemarkt?

Dat blijft voorlopig nog een onzekere weddenschap. Nothing is dan wel een beetje uit de schaduw getreden, maar Carl Pei heeft toch vooral gebakken lucht verkocht. Sceptici zullen na vandaag allerminst overtuigd zijn van zijn slaagkansen. Maar onderschat ze zeker niet: Pei is geen losgeslagen visionair zonder plan. Nothing kan rekenen op een sterke basis. Het bedrijf haalde tijdens het geboortejaar al meer dan 140 miljoen dollar op bij investeerders en heeft partnerships met Google, Samsung, Sony en Qualcomm op zak. Bovendien heeft het bedrijf met de ear (1)-oortjes er al een eerste commercieel succes opzitten. Sinds de lancering in mei 2021 verkocht Nothing al meer dan 400.000 paar earbuds.

Carl Pei wist niet te overtuigen met de keynote.

Het toont dat Nothing nu al kan rekenen op een loyale community; dat bewezen ze toen een crowdfunding-actie binnen de minuut 1,5 miljoen dollar binnenbracht. Carl Pei weet ook dat je door een beetje mysterieus te blijven de hype rond je merk snel opbouwt: het werkte ooit ook voor OnePlus. We schrijven Nothing bij voorbaat dus nog niet af. Via een nieuwe crowdfunding hoopt Pei 10 miljoen dollar extra kapitaal binnen te rijven. Meer informatie zal het bedrijf op zijn website communiceren. Maar vertrouwen kan snel breken, zeker op de consumentenmarkt. De Phone (1) en Nothing OS zullen dus een schot in de roos moeten zijn.

Hoe schat jij de kansen van Nothing in en zou je overwegen om de Phone (1) te kopen? Laat van je horen in de reacties. Hieronder kan je de keynote herbekijken om zelf je oordeel te vellen.

“De technologie van vandaag is niet meer spannend.” Met deze profetische woorden opende Carl Pei zijn keynote waar reikhalzend naar werd uitgekeken. Het gedurfde statement, dat als een sneer naar de smartphonereuzen bedoeld was, zette de missie van Nothing meteen in de verf. De jongste speler in de consumententechnologiemarkt wil naar eigen zeggen anders zijn dan de rest en mensen weer enthousiast maken voor technologie. Die missie zal vanaf dit jaar vorm krijgen met de Phone (1) en het eigen ecosysteem.

Phone (1) zal dus de eerste smartphone zijn die de nieuwste speler op de smartphonemarkt lanceert. Wie gehoopt had om meer te weten te komen over het toestel, kwam lichtjes bedrogen uit. Carl Pei loste namelijk weinig tot niets over de specificaties, buiten dan dat Qualcomm hun leverancier is voor chips. Ook weten we nog niet of de Phone (1) een volwaardig vlaggenschip moet worden, of dat Carl Pei het OnePlus-recept van de ‘flagshipkiller’ nog eens zal  proberen overdoen. Het toestel zal ergens in de zomer van 2022 lanceren. Wellicht worden tegen de lanceringsdatum meer details vrijgegeven.

Nothing OS: een open ecosysteem

De aankondiging van Phone (1) was dan ook niet de hoofdboodschap die Carl Pei ons wilde vertellen. Nothing wil namelijk meer zijn dan een smartphonefabrikant. Het doel van het bedrijf is om een eigen ecosysteem te bouwen waar alle soorten devices naadloos met elkaar kunnen samenwerken: Nothing OS. Het besturingssysteem zal in de basis een rauwe versie van Android zijn waar Nothing dan zijn eigen unieke designtaal op loslaat. Het besturingssysteem staat garant voor drie jaar OS-updates en vier jaar beveiligingsupdates voor smartphone; dat is zeker niet slecht.

Vanaf april wil Nothing de deuren van het ecosysteem openzetten voor externe partijen, nog voor ze zelf hun eerste smartphone gelanceerd hebben dus. Het ecosysteem moet dan ook veel verder reiken dan smartphones: Carl Pei wil een open alternatief voor het Apple-ecosysteem bieden. In die droom werkt een Android-smartphone perfect samen met Apple’s Airpods, iets wat we ons vandaag de dag gewoon niet kunnen voorstellen. Benieuwd of Nothing dit ook daadwerkelijk zal kunnen realiseren.

Maakt Carl Pei een kans op de smartphonemarkt?

Dat blijft voorlopig nog een onzekere weddenschap. Nothing is dan wel een beetje uit de schaduw getreden, maar Carl Pei heeft toch vooral gebakken lucht verkocht. Sceptici zullen na vandaag allerminst overtuigd zijn van zijn slaagkansen. Maar onderschat ze zeker niet: Pei is geen losgeslagen visionair zonder plan. Nothing kan rekenen op een sterke basis. Het bedrijf haalde tijdens het geboortejaar al meer dan 140 miljoen dollar op bij investeerders en heeft partnerships met Google, Samsung, Sony en Qualcomm op zak. Bovendien heeft het bedrijf met de ear (1)-oortjes er al een eerste commercieel succes opzitten. Sinds de lancering in mei 2021 verkocht Nothing al meer dan 400.000 paar earbuds.

Carl Pei wist niet te overtuigen met de keynote.

Het toont dat Nothing nu al kan rekenen op een loyale community; dat bewezen ze toen een crowdfunding-actie binnen de minuut 1,5 miljoen dollar binnenbracht. Carl Pei weet ook dat je door een beetje mysterieus te blijven de hype rond je merk snel opbouwt: het werkte ooit ook voor OnePlus. We schrijven Nothing bij voorbaat dus nog niet af. Via een nieuwe crowdfunding hoopt Pei 10 miljoen dollar extra kapitaal binnen te rijven. Meer informatie zal het bedrijf op zijn website communiceren. Maar vertrouwen kan snel breken, zeker op de consumentenmarkt. De Phone (1) en Nothing OS zullen dus een schot in de roos moeten zijn.

Hoe schat jij de kansen van Nothing in en zou je overwegen om de Phone (1) te kopen? Laat van je horen in de reacties. Hieronder kan je de keynote herbekijken om zelf je oordeel te vellen.

analyseCarl PeimobielNothingslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!