Clubhouse: wat is het & hoe werkt het?
Ken je Clubhouse al? Het is de nieuwste revelatie van twee Amerikaanse start-upgoeroe’s. De mobiele applicatie die alleen voor iOS beschikbaar is, wil een antwoord bieden op het eenrichtingsverkeer bij podcasts. Clubhouse valt onder de categorie sociale media en is de laatste weken plots heel populair geworden. Maar wat doe je met die app op je smartphone en vooral, hoe werkt het precies?
Exclusief voor iOS
Het eerste dat opvalt bij deze mobiele app is dat ze momenteel alleen beschikbaar is voor iOS en gratis is. Het is niet duidelijk waarom de makers alleen voor het mobiele OS van Apple hebben gekozen, maar voor nu lijkt het dus redelijk exclusief te zijn. Het team werkt wel aan een versie voor Android maar gaf zelf al aan dat het traag maar gestaag wil uitbreiden. Bovendien kom je het digitale Clubhouse niet binnen, als je geen uitnodiging hebt gekregen.
Alright, maar hoe werkt het?
Het concept van Clubhouse ligt ergens tussen Twitter en podcasts. Je creërt een room, kiest een bepaald onderwerp waarover je wil spreken en geïnteresseerden kunnen automatisch deelnemen aan het gesprek. Het gaat dus inderdaad om audiochats. Geen video, geen foto’s, alleen je stem en goesting om te netwerken.
Mensen die Clubhouse gebruiken zijn meestal op de hoogte van bepaalde onderwerpen. De luisteraars willen bijleren en de cirkel is rond. Je neemt dus deel aan een gesprek over eender wel onderwerp. Stel je dus voor dat Twitter een podcast was en je snapt het idee erachter.
Oké, ik wil lid worden, wat nu?
Zoals eerder vermeld kan je alleen deelnemen met een uitnodiging. Steeds meer en meer mensen maken echter gebruik van het platform, je kan dus ook steeds eenvoudiger ‘binnen geraken’. Een businessplan dat onder andere ook werkte bij de lancering van de OnePlus One in 2014.
Je kan wel al registreren via deze pagina maar je komt dan op de wachtlijst te staan. Bovendien verwacht men dat de makers achter de app Clubhouse binnenkort voor het grote publiek gaat openstellen zonder invite. Het platform bestaat alleen als app voor iOS. Voor iPad is er geen dedicated versie, er bestaat ook (nog?) geen webversie op het moment van schrijven.
Hoe zit het met mijn privacy?
De app heeft niet meer nodig dan je telefoonnummer en je volledige naam. Het platform vraagt om eerlijk te zijn en je echte naam te gebruiken. Dat bevordert de kwaliteit en het draagvlak van de rooms en is bovendien handig om te netwerken. Verder is het mogelijk om je Twitter- en Instagramaccount te koppelen, maar je bent zeker niet verplicht. Meer dan dat is het niet.
Je hoeft je ook geen zorgen te maken dat andere gebruikers gesprekken gaan opnemen. Want van zodra je de opname-app wil starten, zal Clubhouse de toegang meteen blokkeren. Je overtreedt er immers de gebruikersvoorwaarden mee.
Wat kan ik beluisteren op Clubhouse?
Het aanbod aan onderwerpen en conversaties lijkt wel oneindig. Van mindfulness, tot marketing over technologie, COVID-19, maatschappelijke onderwerpen, dans, theater, muziek of geopolitiek. De lijst is enorm lang en over alles kan gebabbeld worden. Hoe meer onderwerpen en gebruikers je gaat volgen, hoe beter de suggesties met relevante onderwerpen zullen worden. De applicatie moet je immers nog leren kennen.
Elke conversatie gaat in een room, wie wil kan deelnemen aan de room. Afhankelijk van de regels die de beheerder heeft ingesteld kan je aan de slag. In sommige rooms moet je het woord vragen en anderen willen dan weer dat je jezelf voorstelt. De gesprekken die je voert worden niet opgeslagen, wanneer een room wordt gesloten, eindigt ook het gesprek. Zo verscheen Elon Musk eerder deze maand nog plots in een conversatie waardoor de app in één klap enorm aan populariteit won. Het concept slaat aan, dat weet ook de CEO van Facebook. Mark Zuckerberg verscheen vorige week ook plots in verschillende rooms. Ondertussen werd ook duidelijk dat zijn bedrijf aan een eigen versie ervan werkt.
Ken je Clubhouse al? Het is de nieuwste revelatie van twee Amerikaanse start-upgoeroe’s. De mobiele applicatie die alleen voor iOS beschikbaar is, wil een antwoord bieden op het eenrichtingsverkeer bij podcasts. Clubhouse valt onder de categorie sociale media en is de laatste weken plots heel populair geworden. Maar wat doe je met die app op je smartphone en vooral, hoe werkt het precies?
Exclusief voor iOS
Het eerste dat opvalt bij deze mobiele app is dat ze momenteel alleen beschikbaar is voor iOS en gratis is. Het is niet duidelijk waarom de makers alleen voor het mobiele OS van Apple hebben gekozen, maar voor nu lijkt het dus redelijk exclusief te zijn. Het team werkt wel aan een versie voor Android maar gaf zelf al aan dat het traag maar gestaag wil uitbreiden. Bovendien kom je het digitale Clubhouse niet binnen, als je geen uitnodiging hebt gekregen.
Alright, maar hoe werkt het?
Het concept van Clubhouse ligt ergens tussen Twitter en podcasts. Je creërt een room, kiest een bepaald onderwerp waarover je wil spreken en geïnteresseerden kunnen automatisch deelnemen aan het gesprek. Het gaat dus inderdaad om audiochats. Geen video, geen foto’s, alleen je stem en goesting om te netwerken.
Mensen die Clubhouse gebruiken zijn meestal op de hoogte van bepaalde onderwerpen. De luisteraars willen bijleren en de cirkel is rond. Je neemt dus deel aan een gesprek over eender wel onderwerp. Stel je dus voor dat Twitter een podcast was en je snapt het idee erachter.
Oké, ik wil lid worden, wat nu?
Zoals eerder vermeld kan je alleen deelnemen met een uitnodiging. Steeds meer en meer mensen maken echter gebruik van het platform, je kan dus ook steeds eenvoudiger ‘binnen geraken’. Een businessplan dat onder andere ook werkte bij de lancering van de OnePlus One in 2014.
Je kan wel al registreren via deze pagina maar je komt dan op de wachtlijst te staan. Bovendien verwacht men dat de makers achter de app Clubhouse binnenkort voor het grote publiek gaat openstellen zonder invite. Het platform bestaat alleen als app voor iOS. Voor iPad is er geen dedicated versie, er bestaat ook (nog?) geen webversie op het moment van schrijven.
Hoe zit het met mijn privacy?
De app heeft niet meer nodig dan je telefoonnummer en je volledige naam. Het platform vraagt om eerlijk te zijn en je echte naam te gebruiken. Dat bevordert de kwaliteit en het draagvlak van de rooms en is bovendien handig om te netwerken. Verder is het mogelijk om je Twitter- en Instagramaccount te koppelen, maar je bent zeker niet verplicht. Meer dan dat is het niet.
Je hoeft je ook geen zorgen te maken dat andere gebruikers gesprekken gaan opnemen. Want van zodra je de opname-app wil starten, zal Clubhouse de toegang meteen blokkeren. Je overtreedt er immers de gebruikersvoorwaarden mee.
Wat kan ik beluisteren op Clubhouse?
Het aanbod aan onderwerpen en conversaties lijkt wel oneindig. Van mindfulness, tot marketing over technologie, COVID-19, maatschappelijke onderwerpen, dans, theater, muziek of geopolitiek. De lijst is enorm lang en over alles kan gebabbeld worden. Hoe meer onderwerpen en gebruikers je gaat volgen, hoe beter de suggesties met relevante onderwerpen zullen worden. De applicatie moet je immers nog leren kennen.
Elke conversatie gaat in een room, wie wil kan deelnemen aan de room. Afhankelijk van de regels die de beheerder heeft ingesteld kan je aan de slag. In sommige rooms moet je het woord vragen en anderen willen dan weer dat je jezelf voorstelt. De gesprekken die je voert worden niet opgeslagen, wanneer een room wordt gesloten, eindigt ook het gesprek. Zo verscheen Elon Musk eerder deze maand nog plots in een conversatie waardoor de app in één klap enorm aan populariteit won. Het concept slaat aan, dat weet ook de CEO van Facebook. Mark Zuckerberg verscheen vorige week ook plots in verschillende rooms. Ondertussen werd ook duidelijk dat zijn bedrijf aan een eigen versie ervan werkt.