Test

Dit is een popup

Miljoenenboete voor Tesla na misleiding over actieradius

Tesla
Tesla misleidt volgens de Zuid-Koreaanse markttoezichthouder consumenten met de actieradius van zijn elektrische wagens. Het bedrijf informeert zijn klanten onvoldoende over de range in de winter.

De overtreding werd vastgesteld door de Zuid-Koreaanse Fair Trade Commission, die toezicht houdt op onder meer marketingclaims. Volgens de commissie geeft Tesla onvoldoende inzicht in de impact van niet-ideale omstandigheden voor elektrische auto’s zoals winterse temperaturen. Tesla meldt op zijn website dat de Model 3 Long Range een actieradius van 446,1 kilometer heeft, maar stelt daarbij niet onder welke omstandigheden dit bereik behaald kan worden. Hoewel de claim klopt bij zomerse temperaturen van 20 tot 30 graden Celcius, loopt het bereik daaronder rap terug.

Dat effect wordt nog versterkt door reizen die met name in stedelijke gebieden worden gevoerd. De Tesla Model 3 Long Range haalt bij lagere temperaturen en ritten in de binnenstad een veel lagere – volgens de Fair Trade Commission 49,5 procent lagere – actieradius.

Het bedrijf informeert klanten daarmee onvoldoende over de werkelijke afstand die zij met hun wagen kunnen afleggen. Consumenten zouden verleid kunnen worden om een Tesla te kopen, terwijl de wagen achteraf niet voldoet aan hun vereisten.

Laadsnelheden zijn misleidend

Naast ‘misleidende claims’ over het rijbereik, maakt de Fair Trade Commission ook aanstalten tegen Tesla’s uitspraken over zijn Supercharger-netwerk. De autofabrikant schrijft dat een Tesla Model 3 Long Range op een kwartier aan de lader zo’n 247 kilometer aan range terugwint. Hoewel dat met ideale omstandigheden van de laadpaal, buitentemperatuur en accu mogelijk is, zal dit in reguliere omstandigheden anders uitpakken. Misleidend, zo acht de markttoezichthouder.

Misleidend zijn ten slotte ook Tesla’s claims over brandstofbesparingen. Het bedrijf zou consumenten inpakken met grootse besparingscijfers op de aanschaf van benzine of diesel, maar laat gemakshalve achterwege dat stroom ook geld kost. Op basis van de drie gebundelde misleidende claims kwam de commissie tot de veroordeling van de fabrikant. Tesla krijgt een boete van 2,852 miljard Koreaanse won opgelegd, omgerekend 2,1 miljoen euro.

De overtreding werd vastgesteld door de Zuid-Koreaanse Fair Trade Commission, die toezicht houdt op onder meer marketingclaims. Volgens de commissie geeft Tesla onvoldoende inzicht in de impact van niet-ideale omstandigheden voor elektrische auto’s zoals winterse temperaturen. Tesla meldt op zijn website dat de Model 3 Long Range een actieradius van 446,1 kilometer heeft, maar stelt daarbij niet onder welke omstandigheden dit bereik behaald kan worden. Hoewel de claim klopt bij zomerse temperaturen van 20 tot 30 graden Celcius, loopt het bereik daaronder rap terug.

Dat effect wordt nog versterkt door reizen die met name in stedelijke gebieden worden gevoerd. De Tesla Model 3 Long Range haalt bij lagere temperaturen en ritten in de binnenstad een veel lagere – volgens de Fair Trade Commission 49,5 procent lagere – actieradius.

Het bedrijf informeert klanten daarmee onvoldoende over de werkelijke afstand die zij met hun wagen kunnen afleggen. Consumenten zouden verleid kunnen worden om een Tesla te kopen, terwijl de wagen achteraf niet voldoet aan hun vereisten.

Laadsnelheden zijn misleidend

Naast ‘misleidende claims’ over het rijbereik, maakt de Fair Trade Commission ook aanstalten tegen Tesla’s uitspraken over zijn Supercharger-netwerk. De autofabrikant schrijft dat een Tesla Model 3 Long Range op een kwartier aan de lader zo’n 247 kilometer aan range terugwint. Hoewel dat met ideale omstandigheden van de laadpaal, buitentemperatuur en accu mogelijk is, zal dit in reguliere omstandigheden anders uitpakken. Misleidend, zo acht de markttoezichthouder.

Misleidend zijn ten slotte ook Tesla’s claims over brandstofbesparingen. Het bedrijf zou consumenten inpakken met grootse besparingscijfers op de aanschaf van benzine of diesel, maar laat gemakshalve achterwege dat stroom ook geld kost. Op basis van de drie gebundelde misleidende claims kwam de commissie tot de veroordeling van de fabrikant. Tesla krijgt een boete van 2,852 miljard Koreaanse won opgelegd, omgerekend 2,1 miljoen euro.

Connected Carslidertesla

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!