Tesla levert recordaantal auto’s in 2022
Tesla opende maandag alvast zijn boekje over de wagenverkopen in 2022. Daaruit blijkt dat het de voorbije twaalf maanden 1.313.851 Tesla’s afleverde aan klanten. Er werden net iets meer wagens geproduceerd: 1.369.611 stuks om precies te zijn. Hoewel Tesla daarmee meer dan 50.000 Tesla’s onverkocht in voorraad liet staan is dat volgens Martin Viecha, Head of Investors Relations bij Tesla, een bewuste keuze. “Een geleidelijk afleverpatroon vereist meer voertuigen ‘in transit’, waardoor er dus sprake is van meer productie dan leveringen,” aldus Viecha.
Tesla Model 3 en Model Y
Het gros van de elektrische wagens die werden afgeleverd betreft Model 3’s en Model Y’s, met 1,25 miljoen exemplaren. De Model S en Model X zijn duidelijk minder populair met 66.705 leveringen – overigens geen verrassing; in 2021 werden slechts 24.964 exemplaren van deze modellen geleverd aan klanten. Hoewel de stijging zeker hoopvol is, is Tesla’s succes in 2022 met name te danken aan de Model 3 en Y.
Op dat succes valt nog wel het een en ander af te dwingen. De Amerikaanse autofabrikant wilde in 2022 50 procent meer wagens afleveren dan in 2021. Hiervoor had Tesla afgelopen jaar ongeveer 1,4 miljoen voertuigen aan klanten moeten leveren. Met 1,3 miljoen leveringen komt het dichtbij; het is bovendien een record voor het bedrijf van Elon Musk. Nog niet eerder leverde de fabrikant meer dan één miljoen auto’s af in een jaar.
Productieverdeling over regio’s
Tesla’s verhoogde productie heeft niet enkel te maken met efficiëntieslagen in leveringen. Tesla is naar eigen zeggen ook bezig met het gelijkmatig verdelen van productie over regio’s. Hierdoor zou het aantal niet-afgeleverde voertuigen in het vierde kwartaal zijn gestegen. Een andere reden voor het niet kunnen afleveren van geproduceerde voertuigen, is de vastgelopen logistiek. Tesla stelt de geproduceerde voertuigen steeds langer bij productielocaties te moeten laten staan om de kosten van transport te drukken; het bedrijf wacht daarmee op goedkopere transportcapaciteit.
In hoeverre deze toename in niet-afgeleverde voertuigen de financiële cijfers beïnvloedt, is niet bekend. Tesla publiceert eind januari naar eigen zeggen zijn jaaroverzicht en de resultaten voor het vierde kwartaal.
Tesla opende maandag alvast zijn boekje over de wagenverkopen in 2022. Daaruit blijkt dat het de voorbije twaalf maanden 1.313.851 Tesla’s afleverde aan klanten. Er werden net iets meer wagens geproduceerd: 1.369.611 stuks om precies te zijn. Hoewel Tesla daarmee meer dan 50.000 Tesla’s onverkocht in voorraad liet staan is dat volgens Martin Viecha, Head of Investors Relations bij Tesla, een bewuste keuze. “Een geleidelijk afleverpatroon vereist meer voertuigen ‘in transit’, waardoor er dus sprake is van meer productie dan leveringen,” aldus Viecha.
Tesla Model 3 en Model Y
Het gros van de elektrische wagens die werden afgeleverd betreft Model 3’s en Model Y’s, met 1,25 miljoen exemplaren. De Model S en Model X zijn duidelijk minder populair met 66.705 leveringen – overigens geen verrassing; in 2021 werden slechts 24.964 exemplaren van deze modellen geleverd aan klanten. Hoewel de stijging zeker hoopvol is, is Tesla’s succes in 2022 met name te danken aan de Model 3 en Y.
Op dat succes valt nog wel het een en ander af te dwingen. De Amerikaanse autofabrikant wilde in 2022 50 procent meer wagens afleveren dan in 2021. Hiervoor had Tesla afgelopen jaar ongeveer 1,4 miljoen voertuigen aan klanten moeten leveren. Met 1,3 miljoen leveringen komt het dichtbij; het is bovendien een record voor het bedrijf van Elon Musk. Nog niet eerder leverde de fabrikant meer dan één miljoen auto’s af in een jaar.
Productieverdeling over regio’s
Tesla’s verhoogde productie heeft niet enkel te maken met efficiëntieslagen in leveringen. Tesla is naar eigen zeggen ook bezig met het gelijkmatig verdelen van productie over regio’s. Hierdoor zou het aantal niet-afgeleverde voertuigen in het vierde kwartaal zijn gestegen. Een andere reden voor het niet kunnen afleveren van geproduceerde voertuigen, is de vastgelopen logistiek. Tesla stelt de geproduceerde voertuigen steeds langer bij productielocaties te moeten laten staan om de kosten van transport te drukken; het bedrijf wacht daarmee op goedkopere transportcapaciteit.
In hoeverre deze toename in niet-afgeleverde voertuigen de financiële cijfers beïnvloedt, is niet bekend. Tesla publiceert eind januari naar eigen zeggen zijn jaaroverzicht en de resultaten voor het vierde kwartaal.