Test

Dit is een popup

Apple staat vanaf 2024 externe appwinkels toe

Apple App Store
Appwinkels van derde partijen zijn momenteel nog exclusief aan Android-telefoons. Apple brengt daar volgens Bloomberg vanaf 2024 verandering in op iOS en iPadOS.

De ommezwaai van Apple volgt op de komst van Europese wetgeving die een gelijk speelveld voor onder meer app-ontwikkelaars moet creëren. Bloomberg stelt dat Apple vanaf 2024 externe appwinkels toe zal staan. Verder kunnen gebruikers vanaf dat punt applicaties op iOS en iPadOS installeren die niet in appwinkels staan. Ongeweten is hoe dit installatieproces exact in zijn werk zal gaan.

Wel is geweten dat Apple door dit proces kan zwaaien naar zijn App Store-commissie. De appwinkels die vanaf 2024 op iOS en iPadOS worden toegestaan mogen namelijk hun eigen betaalsysteem gebruiken. Dat opent deuren voor ontwikkelaars die voorheen geen betalende diensten op Apples platformen wilde uitbrengen wegens de hoge kosten. Epic Games vertrok zelfs geheel van het platform wegens zijn afkeer tegen de ‘Apple taks’. Intussen besloot Twitter recent nog de Blue-abonnementstarieven voor iOS-gebruikers te verhogen naar 11 dollar; de verhoging bekostigt de App Store-commissie.

Bronnen van Bloomberg stellen dat de beleidswijziging momenteel enkel gepland staat voor de EU. Voor gebruikers in andere landen blijft de App Store voorlopig de enige appwinkel op iOS en iPadOS. Wel opent het project “deuren voor andere landen die soortgelijke wetgeving invoeren”, aldus de bronnen.

Digital Markets Act

Apple voert de wijzigingen door na het ingaan van de Digital Markets Act. Die wetgeving werd op 1 november bekrachtigd. Binnen de wetgeving wordt de macht van zogenoemde gatekeepers – grote bedrijven met veel macht – streng gereguleerd. Zo moeten bedrijven meer data delen over hoe gebruikersgegevens verwerkt worden en moeten platformen onderling met elkaar samenwerken. Ook is in de DMA een clausule voorzien over het misbruiken van de machtspositie.

Exact op dat vlak wringt het nu voor Apple. Samen met Google is de techgigant een monopolist voor de appwinkel-markt. Het bedrijf staat bovendien geen directe concurrentie toe en belemmert op die manier de digitale gebruikservaring van Europeanen. Intussen lijkt Apple er alles aan te doen om die monopolypositie vast te houden, ook terwijl het wenst te voldoen aan de DMA.

Volgens bronnen van Bloomberg wil het namelijk apps controleren voordat deze op iOS of iPadOS geïnstalleerd worden. Apple wil daarmee de beveiliging van zijn platform garanderen. Die controle zou ontwikkelaars mogelijk geld kosten. Om hoeveel geld het zou gaan per app is niet bekend.

Boeteclausule in DMA

Voldoet Apple niet aan de Digital Markets Act, dan mag het op flinke boetes rekenen. Bij de eerste inbreuk gaat het om een boete van 10 procent van de wereldwijde omzet. Houden de overtredingen aan, dan loopt dit op naar 20 procent van de jaaromzet. Met een jaaromzet van 400 miljard dollar in het fiscale jaar van 2022 kunnen overtredingen boetes tot 80 miljard dollar opleveren.

De ommezwaai van Apple volgt op de komst van Europese wetgeving die een gelijk speelveld voor onder meer app-ontwikkelaars moet creëren. Bloomberg stelt dat Apple vanaf 2024 externe appwinkels toe zal staan. Verder kunnen gebruikers vanaf dat punt applicaties op iOS en iPadOS installeren die niet in appwinkels staan. Ongeweten is hoe dit installatieproces exact in zijn werk zal gaan.

Wel is geweten dat Apple door dit proces kan zwaaien naar zijn App Store-commissie. De appwinkels die vanaf 2024 op iOS en iPadOS worden toegestaan mogen namelijk hun eigen betaalsysteem gebruiken. Dat opent deuren voor ontwikkelaars die voorheen geen betalende diensten op Apples platformen wilde uitbrengen wegens de hoge kosten. Epic Games vertrok zelfs geheel van het platform wegens zijn afkeer tegen de ‘Apple taks’. Intussen besloot Twitter recent nog de Blue-abonnementstarieven voor iOS-gebruikers te verhogen naar 11 dollar; de verhoging bekostigt de App Store-commissie.

Bronnen van Bloomberg stellen dat de beleidswijziging momenteel enkel gepland staat voor de EU. Voor gebruikers in andere landen blijft de App Store voorlopig de enige appwinkel op iOS en iPadOS. Wel opent het project “deuren voor andere landen die soortgelijke wetgeving invoeren”, aldus de bronnen.

Digital Markets Act

Apple voert de wijzigingen door na het ingaan van de Digital Markets Act. Die wetgeving werd op 1 november bekrachtigd. Binnen de wetgeving wordt de macht van zogenoemde gatekeepers – grote bedrijven met veel macht – streng gereguleerd. Zo moeten bedrijven meer data delen over hoe gebruikersgegevens verwerkt worden en moeten platformen onderling met elkaar samenwerken. Ook is in de DMA een clausule voorzien over het misbruiken van de machtspositie.

Exact op dat vlak wringt het nu voor Apple. Samen met Google is de techgigant een monopolist voor de appwinkel-markt. Het bedrijf staat bovendien geen directe concurrentie toe en belemmert op die manier de digitale gebruikservaring van Europeanen. Intussen lijkt Apple er alles aan te doen om die monopolypositie vast te houden, ook terwijl het wenst te voldoen aan de DMA.

Volgens bronnen van Bloomberg wil het namelijk apps controleren voordat deze op iOS of iPadOS geïnstalleerd worden. Apple wil daarmee de beveiliging van zijn platform garanderen. Die controle zou ontwikkelaars mogelijk geld kosten. Om hoeveel geld het zou gaan per app is niet bekend.

Boeteclausule in DMA

Voldoet Apple niet aan de Digital Markets Act, dan mag het op flinke boetes rekenen. Bij de eerste inbreuk gaat het om een boete van 10 procent van de wereldwijde omzet. Houden de overtredingen aan, dan loopt dit op naar 20 procent van de jaaromzet. Met een jaaromzet van 400 miljard dollar in het fiscale jaar van 2022 kunnen overtredingen boetes tot 80 miljard dollar opleveren.

appledmaiosiPadOSmobiel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!