EDPB legt Meta’s gepersonaliseerde reclame aan banden
Dat sociale media hun geld verdienen aan reclame, is al lang geen geheim meer. Bovendien: hoe gerichter die reclame, hoe meer geld er mee te verdienen valt. Het Europese Comité voor gegevensbescherming (EDPB) stelt nu dat die gepersonaliseerde reclame niet verplicht mag zijn. Dat maakt dat Meta, moederbedrijf achter Facebook, in de fout gaat. Daardoor zijn gebruikers nu verplicht om gepersonaliseerde reclame op Facebook te aanvaarden.
Hoe streng de EDPB precies is over Meta’s reclamepraktijken, is momenteel nog niet geweten. Verschillende bronnen zeggen echter dat er binnenkort een verbod volgt op verplicht gepersonaliseerde reclame. Je kan er dan nog altijd voor kiezen om toch reclame op maat te krijgen, alleen mag Meta die keuze niet opleggen. Vandaag is het wel al mogelijk om je data van andere apps uit Facebooks handen te houden, zodat ze die niet kunnen gebruiken om reclame aan te bevelen.
Als het verbod er komt, zal dat een grote schok zijn voor Meta. Steeds minder mensen willen gepersonaliseerde reclame, wat ervoor kan zorgen dat er minder op de reclameberichten geklikt wordt. Enkel de dure reclamecampagnes zullen dan nog opbrengen, waardoor kleinere reclamecampagnes geen geld meer in het laatje brengen. Toen Apple gebruikers de optie gaf om datatracking uit te schakelen, zei het bedrijf al dat dit zo’n 10 miljard dollar aan reclame-inkomsten zou mislopen. Een negatieve beslissing van de EDPB zou nog een grotere impact kunnen hebben. Die beslissing zou namelijk voor alle gebruikers gelden, ongeacht via welke weg zij Facebook bezoeken.
Een beslissing van de EDPB zou Meta nog niet onmiddellijk tot verandering dwingen. De EDPB zal daarvoor de Ierse privacywaakhond moeten aansturen, aangezien het Europese hoofdkwartier van Meta daar gevestigd is.
Of het allemaal zo’n vaart loopt, zal blijken als de beslissing van de EDPB helemaal rond is. Meta houdt natuurlijk vol dat er niets mis is met hoe zij nu reclame aanbieden en dat de EDPB daar niet veel aan zal veranderen. Voor Meta is het voorlopig dus afwachten of zij gepersonaliseerde reclame als een garantie mogen beschouwen of niet.
Dat sociale media hun geld verdienen aan reclame, is al lang geen geheim meer. Bovendien: hoe gerichter die reclame, hoe meer geld er mee te verdienen valt. Het Europese Comité voor gegevensbescherming (EDPB) stelt nu dat die gepersonaliseerde reclame niet verplicht mag zijn. Dat maakt dat Meta, moederbedrijf achter Facebook, in de fout gaat. Daardoor zijn gebruikers nu verplicht om gepersonaliseerde reclame op Facebook te aanvaarden.
Hoe streng de EDPB precies is over Meta’s reclamepraktijken, is momenteel nog niet geweten. Verschillende bronnen zeggen echter dat er binnenkort een verbod volgt op verplicht gepersonaliseerde reclame. Je kan er dan nog altijd voor kiezen om toch reclame op maat te krijgen, alleen mag Meta die keuze niet opleggen. Vandaag is het wel al mogelijk om je data van andere apps uit Facebooks handen te houden, zodat ze die niet kunnen gebruiken om reclame aan te bevelen.
Als het verbod er komt, zal dat een grote schok zijn voor Meta. Steeds minder mensen willen gepersonaliseerde reclame, wat ervoor kan zorgen dat er minder op de reclameberichten geklikt wordt. Enkel de dure reclamecampagnes zullen dan nog opbrengen, waardoor kleinere reclamecampagnes geen geld meer in het laatje brengen. Toen Apple gebruikers de optie gaf om datatracking uit te schakelen, zei het bedrijf al dat dit zo’n 10 miljard dollar aan reclame-inkomsten zou mislopen. Een negatieve beslissing van de EDPB zou nog een grotere impact kunnen hebben. Die beslissing zou namelijk voor alle gebruikers gelden, ongeacht via welke weg zij Facebook bezoeken.
Een beslissing van de EDPB zou Meta nog niet onmiddellijk tot verandering dwingen. De EDPB zal daarvoor de Ierse privacywaakhond moeten aansturen, aangezien het Europese hoofdkwartier van Meta daar gevestigd is.
Of het allemaal zo’n vaart loopt, zal blijken als de beslissing van de EDPB helemaal rond is. Meta houdt natuurlijk vol dat er niets mis is met hoe zij nu reclame aanbieden en dat de EDPB daar niet veel aan zal veranderen. Voor Meta is het voorlopig dus afwachten of zij gepersonaliseerde reclame als een garantie mogen beschouwen of niet.