Europa wil drones in dagelijks leven tegen 2030
Drones worden in Europa al geregeld toegepast voor luchtfotografie, om lekken in olieleidingen op te sporen of voor het in kaart brengen van gebieden. En dat gebruik is streng gereglementeerd.
Toepassingen
Daar wil de Europese Commissie, bij monde van commissaris voor Transport Adina Valean, nu verandering in brengen. Eerder deze week werd een nieuwe strategie gepresenteerd die het huidige kader voor dronevluchten stevig moet uitbreiden. Europa wil de technologie deel zien uitmaken van het dagelijks leven binnen een jaar of zeven.
Valean voorziet toepassingen in beveiliging, bij hulpdiensten en als bezorgers. Maar de ambitie gaat verder, ook taxidiensten zouden tot de mogelijkheden kunnen behoren. Eerst nog met een piloot, maar wanneer de technologie het toelaat, onbemand. Zelfs kruisbestuivingen tussen civiele en militaire drones maken deel uit van die strategie.
Plannen
Om dit allemaal waar te maken, gaat de Commissie twintig concrete initiatieven uitwerken. Die gaan vooral gericht zijn op een vernieuwd veiligheidskader en maatschappelijke factoren. Niet alleen om het gebruik van drones aan te moedigen, maar ook om een breed publiek aanvaardingsveld te creëren.
Dat laatste gaat sowieso nodig zijn. Belangrijkste punt op die agenda wordt natuurlijk privacy. Maar ook geluidsoverlast en veiligheid gaan meespelen. Om hier rekening mee te houden rekent Adina Valean alvast op medewerking van de meer lokale bestuursniveaus. Zo kan dronegebruik steeds worden aangepast aan plaatselijke noden en verzuchtingen.
Het wordt dus de dunne lijn bewandelen tussen commercieel succes en publieke behoeftes. Als de deadline van 2030 wordt behaald, zien Valean en de Europese Commissie in elk geval het ontstaan van 145.000 jobs en een marktwaarde van 14,5 miljard euro voor de drone-industrie en -exploitatie.
Meer lezen: Drones helpen werknemers IKEA Gent
Drones worden in Europa al geregeld toegepast voor luchtfotografie, om lekken in olieleidingen op te sporen of voor het in kaart brengen van gebieden. En dat gebruik is streng gereglementeerd.
Toepassingen
Daar wil de Europese Commissie, bij monde van commissaris voor Transport Adina Valean, nu verandering in brengen. Eerder deze week werd een nieuwe strategie gepresenteerd die het huidige kader voor dronevluchten stevig moet uitbreiden. Europa wil de technologie deel zien uitmaken van het dagelijks leven binnen een jaar of zeven.
Valean voorziet toepassingen in beveiliging, bij hulpdiensten en als bezorgers. Maar de ambitie gaat verder, ook taxidiensten zouden tot de mogelijkheden kunnen behoren. Eerst nog met een piloot, maar wanneer de technologie het toelaat, onbemand. Zelfs kruisbestuivingen tussen civiele en militaire drones maken deel uit van die strategie.
Plannen
Om dit allemaal waar te maken, gaat de Commissie twintig concrete initiatieven uitwerken. Die gaan vooral gericht zijn op een vernieuwd veiligheidskader en maatschappelijke factoren. Niet alleen om het gebruik van drones aan te moedigen, maar ook om een breed publiek aanvaardingsveld te creëren.
Dat laatste gaat sowieso nodig zijn. Belangrijkste punt op die agenda wordt natuurlijk privacy. Maar ook geluidsoverlast en veiligheid gaan meespelen. Om hier rekening mee te houden rekent Adina Valean alvast op medewerking van de meer lokale bestuursniveaus. Zo kan dronegebruik steeds worden aangepast aan plaatselijke noden en verzuchtingen.
Het wordt dus de dunne lijn bewandelen tussen commercieel succes en publieke behoeftes. Als de deadline van 2030 wordt behaald, zien Valean en de Europese Commissie in elk geval het ontstaan van 145.000 jobs en een marktwaarde van 14,5 miljard euro voor de drone-industrie en -exploitatie.
Meer lezen: Drones helpen werknemers IKEA Gent