Twitter-concurrent Hive leeft op na Musk-schandalen
Hive – nee, niet het Nederlandse Hyves – is sinds zaterdag weer springlevend. Het platform werd in 2019 gelanceerd maar bleef sindsdien onder de radar, op enkele oplevingen na. Het platform steeg, weliswaar enkel in de VS, tot de top 20 ‘meest geïnstalleerde’ apps in de App Store. Hive is daarmee naast Mastodon één van de populairste uitwijkmogelijkheden voor ex-Twitter-gebruikers.
Hive is plots booming
Over de voorbije 30 dagen verwelkomde Hive 214.000 nieuwe gebruikers, aldus onderzoekers bij Sensor Tower. In totaal zou het sociale medium 733.000 gebruikers hebben. Ongeweten is hoeveel mensen actief gebruikmaken van de app. Wel bekend is dat het ‘overgrote deel van de nieuwe gebruikers niet afkomstig is uit de VS’; 86 procent van de installaties vinden volgens Sensor Tower in landen buiten de VS plaats.
Hive meldt op Twitter hogere gebruikersaantallen en spreekt over 1 miljoen ‘besties’. Op het TikTok-kanaal van Hive is een video gedeeld die spreekt over ‘problemen met de app’ nadat een vloedgolf aan gebruikers zich hadden aangemeld. Markant is dat Hive in de beschrijving van de video het vuur opent op Musk: “Hoe verlies je 44 miljard dollar in één maand??”, waarmee het direct naar Musks problemen om Twitter draaiende te houden verwijst.
Mengelmoes van Twitter en Instagram
Hive’s plotselinge groei is niet het gevolg van een bijzondere functionaliteit. Hive is voorlopig niet de nieuwe TikTok, Clubhouse of BeReal. Integendeel zelfs. Het sociale medium pakt uit met wat je kent van onder meer Twitter, Instagram en zelfs Myspace en gooit daar zijn eigen sausje overheen. Via de startpagina, de ‘Hive’, vind je berichten van degenen die je volgt. Wil je content verkennen van gebruikers die je niet volgt? Daarvoor bestaat de Discover-pagina met content uit categorieën die je interessant vindt, gecombineerd met trending-berichten.
Wat Hive verder uniek maakt is dat het niet werkt met algoritmen en juist een chronologische tijdlijn verkiest. Advertenties ga je daarnaast niet tegenkomen op het platform. Hoe het wel geld verdient? Aankopen van gebruikers is het antwoord. Door te betalen kun je je favoriete muziek highlighten op het platform. Het eerste slot is gratis, terwijl het tweede en derde/vierde slot respectievelijk 0,99 en 1,99 dollar per stuk kosten.
Of de hype voor Hive op de lange termijn aanhoudt, is vooralsnog koffiedik kijken. Ook is het nog de vraag of het sociale medium met zijn huidige inkomstenbron uitkomt als de aantallen blijven groeien.
Hive – nee, niet het Nederlandse Hyves – is sinds zaterdag weer springlevend. Het platform werd in 2019 gelanceerd maar bleef sindsdien onder de radar, op enkele oplevingen na. Het platform steeg, weliswaar enkel in de VS, tot de top 20 ‘meest geïnstalleerde’ apps in de App Store. Hive is daarmee naast Mastodon één van de populairste uitwijkmogelijkheden voor ex-Twitter-gebruikers.
Hive is plots booming
Over de voorbije 30 dagen verwelkomde Hive 214.000 nieuwe gebruikers, aldus onderzoekers bij Sensor Tower. In totaal zou het sociale medium 733.000 gebruikers hebben. Ongeweten is hoeveel mensen actief gebruikmaken van de app. Wel bekend is dat het ‘overgrote deel van de nieuwe gebruikers niet afkomstig is uit de VS’; 86 procent van de installaties vinden volgens Sensor Tower in landen buiten de VS plaats.
Hive meldt op Twitter hogere gebruikersaantallen en spreekt over 1 miljoen ‘besties’. Op het TikTok-kanaal van Hive is een video gedeeld die spreekt over ‘problemen met de app’ nadat een vloedgolf aan gebruikers zich hadden aangemeld. Markant is dat Hive in de beschrijving van de video het vuur opent op Musk: “Hoe verlies je 44 miljard dollar in één maand??”, waarmee het direct naar Musks problemen om Twitter draaiende te houden verwijst.
Mengelmoes van Twitter en Instagram
Hive’s plotselinge groei is niet het gevolg van een bijzondere functionaliteit. Hive is voorlopig niet de nieuwe TikTok, Clubhouse of BeReal. Integendeel zelfs. Het sociale medium pakt uit met wat je kent van onder meer Twitter, Instagram en zelfs Myspace en gooit daar zijn eigen sausje overheen. Via de startpagina, de ‘Hive’, vind je berichten van degenen die je volgt. Wil je content verkennen van gebruikers die je niet volgt? Daarvoor bestaat de Discover-pagina met content uit categorieën die je interessant vindt, gecombineerd met trending-berichten.
Wat Hive verder uniek maakt is dat het niet werkt met algoritmen en juist een chronologische tijdlijn verkiest. Advertenties ga je daarnaast niet tegenkomen op het platform. Hoe het wel geld verdient? Aankopen van gebruikers is het antwoord. Door te betalen kun je je favoriete muziek highlighten op het platform. Het eerste slot is gratis, terwijl het tweede en derde/vierde slot respectievelijk 0,99 en 1,99 dollar per stuk kosten.
Of de hype voor Hive op de lange termijn aanhoudt, is vooralsnog koffiedik kijken. Ook is het nog de vraag of het sociale medium met zijn huidige inkomstenbron uitkomt als de aantallen blijven groeien.