Slimme camera’s gaan gsm’ende chauffeurs beboeten
Iedere bestuurder weet dat het gebruik van de smartphone achter het stuur strafbaar is. Toch is het een lastig delict om op grote schaal op te sporen. Bovendien zijn grootschalige opsporingsacties ontzettend duur. Daarvoor is immers veel mankracht nodig, die de politie ook elders nodig heeft. Een nieuwe techniek biedt gelukkig uitkomst: de slimme camera. Volgens De Standaard, Het Nieuwsblad en het Gazet van Antwerpen worden door verkeersinstituut Vias en de federale overheid de laatste stappen gezet om die camera’s volgend jaar in te zetten.
Het inzetten van zulke camera’s versnelt het proces van het controleren en beboeten, maar betekent niet dat er geen handwerk meer aan te pas komt. Strafbare feiten opsporen met slimme camera’s is momenteel namelijk nog onwettig. Een oplossing hiervoor is dat agenten de vastgestelde feiten van de camera’s controleren. Wordt vastgesteld dat er inderdaad een telefoon wordt vastgehouden, dan volgt een boete. Het systeem kan deze dus niet automatisch versturen zonder tussenkomst van een agent.
Proeftraject in Vlaanderen, Brussel en Wallonië
Het proefproject verschilt daarmee flink van een eerder project met camera’s op de Antwerpse Ring. Vias testte de camera’s daar in 2020 om gsm’ende bestuurders op te sporen. Zij kregen toen echter geen boete thuisgestuurd.
Bovendien wordt het nieuwe proefproject een stuk uitgebreider aangepakt. De testopstelling zal in één Brusselse, twee Vlaamse en twee Waalse gemeenten worden neergepoot. Vooralsnog werd niet bekend gemaakt in welke gemeenten de testen worden uitgevoerd. Ook is de duur van de testen onbekend. Mogelijk wordt daarover vrijdag meer bekend als de plannen definitief uitgewerkt zijn.
België is niet het eerste land waar de slimme camera’s worden ingezet om bestuurders met een gsm in hun handen op te sporen. In Nederland worden deze camera’s landelijk ingezet bij snelwegen. Het testtraject in Nederland leidde soms tot tientallen boetes per sessie. Cijfers over de eerdere testen – en dus het aantal fictieve boetes dat uitgedeeld had kunnen worden – deelt Vias niet. Of die wel gedeeld zullen worden bij deze testen is niet geweten.
Iedere bestuurder weet dat het gebruik van de smartphone achter het stuur strafbaar is. Toch is het een lastig delict om op grote schaal op te sporen. Bovendien zijn grootschalige opsporingsacties ontzettend duur. Daarvoor is immers veel mankracht nodig, die de politie ook elders nodig heeft. Een nieuwe techniek biedt gelukkig uitkomst: de slimme camera. Volgens De Standaard, Het Nieuwsblad en het Gazet van Antwerpen worden door verkeersinstituut Vias en de federale overheid de laatste stappen gezet om die camera’s volgend jaar in te zetten.
Het inzetten van zulke camera’s versnelt het proces van het controleren en beboeten, maar betekent niet dat er geen handwerk meer aan te pas komt. Strafbare feiten opsporen met slimme camera’s is momenteel namelijk nog onwettig. Een oplossing hiervoor is dat agenten de vastgestelde feiten van de camera’s controleren. Wordt vastgesteld dat er inderdaad een telefoon wordt vastgehouden, dan volgt een boete. Het systeem kan deze dus niet automatisch versturen zonder tussenkomst van een agent.
Proeftraject in Vlaanderen, Brussel en Wallonië
Het proefproject verschilt daarmee flink van een eerder project met camera’s op de Antwerpse Ring. Vias testte de camera’s daar in 2020 om gsm’ende bestuurders op te sporen. Zij kregen toen echter geen boete thuisgestuurd.
Bovendien wordt het nieuwe proefproject een stuk uitgebreider aangepakt. De testopstelling zal in één Brusselse, twee Vlaamse en twee Waalse gemeenten worden neergepoot. Vooralsnog werd niet bekend gemaakt in welke gemeenten de testen worden uitgevoerd. Ook is de duur van de testen onbekend. Mogelijk wordt daarover vrijdag meer bekend als de plannen definitief uitgewerkt zijn.
België is niet het eerste land waar de slimme camera’s worden ingezet om bestuurders met een gsm in hun handen op te sporen. In Nederland worden deze camera’s landelijk ingezet bij snelwegen. Het testtraject in Nederland leidde soms tot tientallen boetes per sessie. Cijfers over de eerdere testen – en dus het aantal fictieve boetes dat uitgedeeld had kunnen worden – deelt Vias niet. Of die wel gedeeld zullen worden bij deze testen is niet geweten.