Tesla’s Full-Self Driving software wordt 25 procent duurder
Amerikaanse Tesla-klanten krijgen binnenkort te maken met een flinke prijsverhoging voor het FSD-pakket. Tesla CEO Elon Musk heeft in een tweet aangekondigd de prijs per 5 september te verhogen naar 15.000 dollar; een stijging van 25 procent van de huidige vraagprijs van 12.000 dollar. Wat de redenering is achter deze plotselinge prijsverhoging van het pakket om Tesla’s semiautonoom te laten rijden, maakt Musk niet bekend. Voor Europese klanten lijkt er geen prijsverhoging op touw te zijn.
Tesla Full-Self Driving Bèta
Het is niet de eerste keer dat Tesla de Amerikaanse prijzen voor het Full-Self Driving pakket ophoogt. Bij de lancering werd voor het softwarepakket slechts 5.000 dollar gerekend. Toen Tesla in 2020 het bètaprogramma voor de FSD-software aankondigde, werd dit bedrag opgehoogd naar 10.000 dollar. Eerder dit jaar paste de autofabrikant de prijs wederom omhoog aan, ditmaal met 2.000 dollar. Het verhogen van prijzen lijkt aardig in de smaak te vallen, zelfs als er weinig tegenover die hogere prijs staat.
Wel noemt de CEO dat de prijsverhoging ingaat nadat de Full-Self Driving Bèta versie 10.69.2 breed is uitgerold. Het zou gaan om “een grote stap voorwaarts” voor de Full-Self Driving techniek die het bedrijf ontwikkelt. Terwijl de naamgeving suggereert dat de wagens autonoom kunnen rijden, zal dat voorlopig nog niet het geval zijn. Met de FSD-software komen Tesla’s op niveau 2 van autonoom rijden, wat gelijkstaat aan geavanceerde rijhulpsystemen. Pas zodra wagens gecertificeerd zijn voor niveau 5, kunnen ze volledig autonoom rijden.
Daar zijn we voorlopig dus nog niet, maar Musk verwacht daar stapsgewijs wel aan toe te komen. De Tesla-topman noemde Tesla’s in 2019 ‘goederen die in waarde stijgen’. Hiermee doelde Elon Musk op de Autopilot- en FSD-software die de waarde van de auto’s op termijn doen stijgen. De FSD-software zou op termijn zelfs 100.000 dollar waard zijn “zodra de software steeds verder in staat is de wagens zelfstandig te besturen”. Musk plaatste daar wel een maar bij; alles hangt daarbij namelijk af van toestemming van de autoriteiten.
‘Misleidende Autopilot-claims’
Ondertussen wordt Tesla door de Californische afdeling van de DMV, de Amerikaanse variant van de Belgische DIV, beschuldigd van misleidende claims over de Autopilot en Full-Self Driving functies. De naamgeving en omschrijving van de functies scheppen volgens de DMV de verwachting dat de auto’s bijna volledig autonoom kunnen rijden, terwijl dat niet het geval is.
Tesla waarschuwt consumenten daar wel voor en zegt dat bestuurders hun handen te allen tijde aan het stuur moeten houden, maar volgens de DMV zijn die waarschuwingen onvoldoende. Bovendien weerspreken teksten op Tesla’s FSD-productpagina zulke waarschuwingen, waardoor consumenten verward kunnen raken.
Amerikaanse Tesla-klanten krijgen binnenkort te maken met een flinke prijsverhoging voor het FSD-pakket. Tesla CEO Elon Musk heeft in een tweet aangekondigd de prijs per 5 september te verhogen naar 15.000 dollar; een stijging van 25 procent van de huidige vraagprijs van 12.000 dollar. Wat de redenering is achter deze plotselinge prijsverhoging van het pakket om Tesla’s semiautonoom te laten rijden, maakt Musk niet bekend. Voor Europese klanten lijkt er geen prijsverhoging op touw te zijn.
Tesla Full-Self Driving Bèta
Het is niet de eerste keer dat Tesla de Amerikaanse prijzen voor het Full-Self Driving pakket ophoogt. Bij de lancering werd voor het softwarepakket slechts 5.000 dollar gerekend. Toen Tesla in 2020 het bètaprogramma voor de FSD-software aankondigde, werd dit bedrag opgehoogd naar 10.000 dollar. Eerder dit jaar paste de autofabrikant de prijs wederom omhoog aan, ditmaal met 2.000 dollar. Het verhogen van prijzen lijkt aardig in de smaak te vallen, zelfs als er weinig tegenover die hogere prijs staat.
Wel noemt de CEO dat de prijsverhoging ingaat nadat de Full-Self Driving Bèta versie 10.69.2 breed is uitgerold. Het zou gaan om “een grote stap voorwaarts” voor de Full-Self Driving techniek die het bedrijf ontwikkelt. Terwijl de naamgeving suggereert dat de wagens autonoom kunnen rijden, zal dat voorlopig nog niet het geval zijn. Met de FSD-software komen Tesla’s op niveau 2 van autonoom rijden, wat gelijkstaat aan geavanceerde rijhulpsystemen. Pas zodra wagens gecertificeerd zijn voor niveau 5, kunnen ze volledig autonoom rijden.
Daar zijn we voorlopig dus nog niet, maar Musk verwacht daar stapsgewijs wel aan toe te komen. De Tesla-topman noemde Tesla’s in 2019 ‘goederen die in waarde stijgen’. Hiermee doelde Elon Musk op de Autopilot- en FSD-software die de waarde van de auto’s op termijn doen stijgen. De FSD-software zou op termijn zelfs 100.000 dollar waard zijn “zodra de software steeds verder in staat is de wagens zelfstandig te besturen”. Musk plaatste daar wel een maar bij; alles hangt daarbij namelijk af van toestemming van de autoriteiten.
‘Misleidende Autopilot-claims’
Ondertussen wordt Tesla door de Californische afdeling van de DMV, de Amerikaanse variant van de Belgische DIV, beschuldigd van misleidende claims over de Autopilot en Full-Self Driving functies. De naamgeving en omschrijving van de functies scheppen volgens de DMV de verwachting dat de auto’s bijna volledig autonoom kunnen rijden, terwijl dat niet het geval is.
Tesla waarschuwt consumenten daar wel voor en zegt dat bestuurders hun handen te allen tijde aan het stuur moeten houden, maar volgens de DMV zijn die waarschuwingen onvoldoende. Bovendien weerspreken teksten op Tesla’s FSD-productpagina zulke waarschuwingen, waardoor consumenten verward kunnen raken.