Snapchat’s Pixy-droneproject moet vroegtijdig het veld ruimen
Snapchat introduceerde in april de eerste versie van zijn Pixy-drone. Het bedrijf gaf vervolgens aan te willen werken aan een tweede generatie van de handzame drone; die doelstelling lijkt echter te zijn geschrapt, dat schrijft The Wall Street Journal. Tijdens een Q&A sessie met medewerkers heeft Snap Inc CEO Evan Spiegel volgens de publicatie aangegeven af te zien van verdere ontwikkelingen in het Pixy-project.
Pixy-drone van Snapchat
Onzekere economische omstandigheden worden genoemd als reden om het Pixy-project definitief stop te zetten. Vermoedelijk spelen de slechte kwartaalresultaten van Snap een rol in de keuze om van het project af te zien. Het bedrijf rapporteerde voor het tweede kwartaal van 2022 een verlies van 422 miljoen dollar, terwijl de omzet met 1,11 miljard dollar achterbleef op de verwachting van analisten, die een omzet ‘van 1,14 miljard dollar hadden verwacht’. Volgens recente berichtgeving bieden de ontwikkelingen ook aanleiding voor een aanstaande ontslaggolf bij het platform.
Naast de ontslaggolf worden projecten als Pixy nu ook stopgezet. Hoeveel exemplaren Snap van de Pixy-drone, met een formaat van 12 tot 13 centimeter lang en een dikte van 3 centimeter, verkocht sinds de introductie in april is onbekend. The Verge meldt wel dat de drone na zijn lancering bij veel Snap-gebruikers in trek was en dat levertijden snel tot enkele maanden opliepen. De Pixy-drone van Snapchat moest de drone-ervaring voor meer gebruikers bereikbaar maken. Hij kon vanaf je handen uitvliegen, had een automatische volgfunctie en kon met gebaren onderscheiden welke actie het uit moest voeren, met keuze uit het maken van foto’s of video’s.
Herhaling van de Spectacles
Nu er dus definitief geen tweede generaties Pixy-drone komt, heeft het project veel weg van Snap’s originele Spectacles-project. Hoewel het bedrijf nog altijd Spectacles verkoopt, richt het zich daarbij minder op het algemene publiek en meer op creators en de actiefste Snapchat-gebruikers. Dat het bedrijf moeite heeft zijn wearables aan de man te krijgen heeft wellicht te maken met de prijzen die het aanrekent. De Pixy-drone, die in de VS nog altijd verkrijgbaar is, kost bijvoorbeeld 230 dollar. De derde generatie Spectacles gaat over de toonbank voor 370 euro.
Snapchat introduceerde in april de eerste versie van zijn Pixy-drone. Het bedrijf gaf vervolgens aan te willen werken aan een tweede generatie van de handzame drone; die doelstelling lijkt echter te zijn geschrapt, dat schrijft The Wall Street Journal. Tijdens een Q&A sessie met medewerkers heeft Snap Inc CEO Evan Spiegel volgens de publicatie aangegeven af te zien van verdere ontwikkelingen in het Pixy-project.
Pixy-drone van Snapchat
Onzekere economische omstandigheden worden genoemd als reden om het Pixy-project definitief stop te zetten. Vermoedelijk spelen de slechte kwartaalresultaten van Snap een rol in de keuze om van het project af te zien. Het bedrijf rapporteerde voor het tweede kwartaal van 2022 een verlies van 422 miljoen dollar, terwijl de omzet met 1,11 miljard dollar achterbleef op de verwachting van analisten, die een omzet ‘van 1,14 miljard dollar hadden verwacht’. Volgens recente berichtgeving bieden de ontwikkelingen ook aanleiding voor een aanstaande ontslaggolf bij het platform.
Naast de ontslaggolf worden projecten als Pixy nu ook stopgezet. Hoeveel exemplaren Snap van de Pixy-drone, met een formaat van 12 tot 13 centimeter lang en een dikte van 3 centimeter, verkocht sinds de introductie in april is onbekend. The Verge meldt wel dat de drone na zijn lancering bij veel Snap-gebruikers in trek was en dat levertijden snel tot enkele maanden opliepen. De Pixy-drone van Snapchat moest de drone-ervaring voor meer gebruikers bereikbaar maken. Hij kon vanaf je handen uitvliegen, had een automatische volgfunctie en kon met gebaren onderscheiden welke actie het uit moest voeren, met keuze uit het maken van foto’s of video’s.
Herhaling van de Spectacles
Nu er dus definitief geen tweede generaties Pixy-drone komt, heeft het project veel weg van Snap’s originele Spectacles-project. Hoewel het bedrijf nog altijd Spectacles verkoopt, richt het zich daarbij minder op het algemene publiek en meer op creators en de actiefste Snapchat-gebruikers. Dat het bedrijf moeite heeft zijn wearables aan de man te krijgen heeft wellicht te maken met de prijzen die het aanrekent. De Pixy-drone, die in de VS nog altijd verkrijgbaar is, kost bijvoorbeeld 230 dollar. De derde generatie Spectacles gaat over de toonbank voor 370 euro.