Netflix verloor in tweede kwartaal bijna één miljoen abonnees
Na een reeks succesvolle jaren, is Netflix in 2022 in een neerwaartse trend beland. Het platform zag in het eerste kwartaal 200.000 abonnees vertrekken. Voorspeld werd dat dit aantal zou oplopen tot twee miljoen gebruikers in het tweede kwartaal. Een somber scenario voor het platform dat – sinds zijn introductie in 2011 – nog niet eerder een daling in het aantal abonnees had meegemaakt. Voor Netflix verliep het tweede kwartaal echter rustiger te zijn dan het voorspelde. Afgerond vertrokken er 970.000 abonnees bij de streamingsgigant.
Netflix: ‘sterke groei derde kwartaal’
Netflix eindigde het tweede kwartaal met 220.67 miljoen abonnees. In de presentatie van de cijfers stelt de streamingsdienst dat het een positief beeld heeft van het derde kwartaal. Hierin moet weer groei zichtbaar worden, met één miljoen nieuwe abonnees. Daarmee is het de krimp van 2022 nog niet te boven, maar doorbreekt het wel de dalende trend. Of dit weet aan te houden, is echter de vraag. Vermoedelijk is deze groei met name te wijten aan de vakanties; afhankelijk van of men hun abonnement daarna aanhoudt, leidt dit ook tot aanhoudende groei.
Ondertussen heeft het bedrijf intern aanpassingen gedaan om de dalende trend te overkomen. De streamingsdienst ontsloeg daarbij 450 medewerkers. Ook werkt het aan een abonnement met advertenties, tegen een lagere prijs dan bestaande abonnementen. De lagere prijs zal consumenten sneller over de streep trekken om abonnee te worden bij de dienst, is het idee. Volgens Netflix is de nieuwe abonnementsvorm vanaf ‘begin 2023’ beschikbaar. Details over prijzen, resolutie en andere specificaties blijven vooralsnog achterwege.
Betalen voor wachtwoorddelen
Tot slot kondigde Netflix maatregelen aan om wachtwoorddelen tegen te gaan. Volgens het bedrijf maken inmiddels zo’n 100 miljoen mensen gebruik van de dienst “zonder daarvoor te betalen”. Dat gebeurt vaak door zogenoemd wachtwoorddelen waarbij accounts met vrienden of familie gedeeld worden. In verschillende Zuid-Amerikaanse landen wordt een ‘add-a-home’-functie getest. Hiermee kan een abonnementhouder extra gebruikers toevoegen. Dit zou tot 3 euro per maand kosten.
Na een reeks succesvolle jaren, is Netflix in 2022 in een neerwaartse trend beland. Het platform zag in het eerste kwartaal 200.000 abonnees vertrekken. Voorspeld werd dat dit aantal zou oplopen tot twee miljoen gebruikers in het tweede kwartaal. Een somber scenario voor het platform dat – sinds zijn introductie in 2011 – nog niet eerder een daling in het aantal abonnees had meegemaakt. Voor Netflix verliep het tweede kwartaal echter rustiger te zijn dan het voorspelde. Afgerond vertrokken er 970.000 abonnees bij de streamingsgigant.
Netflix: ‘sterke groei derde kwartaal’
Netflix eindigde het tweede kwartaal met 220.67 miljoen abonnees. In de presentatie van de cijfers stelt de streamingsdienst dat het een positief beeld heeft van het derde kwartaal. Hierin moet weer groei zichtbaar worden, met één miljoen nieuwe abonnees. Daarmee is het de krimp van 2022 nog niet te boven, maar doorbreekt het wel de dalende trend. Of dit weet aan te houden, is echter de vraag. Vermoedelijk is deze groei met name te wijten aan de vakanties; afhankelijk van of men hun abonnement daarna aanhoudt, leidt dit ook tot aanhoudende groei.
Ondertussen heeft het bedrijf intern aanpassingen gedaan om de dalende trend te overkomen. De streamingsdienst ontsloeg daarbij 450 medewerkers. Ook werkt het aan een abonnement met advertenties, tegen een lagere prijs dan bestaande abonnementen. De lagere prijs zal consumenten sneller over de streep trekken om abonnee te worden bij de dienst, is het idee. Volgens Netflix is de nieuwe abonnementsvorm vanaf ‘begin 2023’ beschikbaar. Details over prijzen, resolutie en andere specificaties blijven vooralsnog achterwege.
Betalen voor wachtwoorddelen
Tot slot kondigde Netflix maatregelen aan om wachtwoorddelen tegen te gaan. Volgens het bedrijf maken inmiddels zo’n 100 miljoen mensen gebruik van de dienst “zonder daarvoor te betalen”. Dat gebeurt vaak door zogenoemd wachtwoorddelen waarbij accounts met vrienden of familie gedeeld worden. In verschillende Zuid-Amerikaanse landen wordt een ‘add-a-home’-functie getest. Hiermee kan een abonnementhouder extra gebruikers toevoegen. Dit zou tot 3 euro per maand kosten.