Test

Dit is een popup

Apple en Samsung blijven gespaard van globale smartphonedip

Waar veel smartphonefabrikanten hun marktaandeel zien dalen, kenden Apple en Samsung net een succesvol kwartaal.

Het analysebureau Canalys geeft na elk kwartaal een inzicht in de globale marktverhoudingen in de smartphone-industrie. De smartphonemarkt staat in 2022 onder hoogspanning. Als we de vergelijking maken met het tweede kwartaal van 2021, dan werden er tussen maart en juni dit jaar bijna 10% minder smartphones verscheept. Je zou verwachten dat de fabrikanten dan mee de dieperik worden ingesleurd, maar voor de grootste spelers gelden vaak andere regels. Zo lieten Apple en Samsung in barre tijden net een sterk kwartaal optekenen.

Apple ziet zijn marktaandeel van 14% omhoog schieten naar 17%. De iPhonebouwer teert nog grotendeels op het succes van de iPhone 13, al zal de introductie van de goedkopere iPhone SE 3 in het begin van het kwartaal Apple ook geen windeieren hebben gelegd. Maar zoals vaker moet Apple nog de duimen afleggen tegen Samsung, die zich met een marktaandeel van 21% steviger in de koppositie hebben genesteld. Daar moet Samsung niet zijn pronkstukreeks S22 voor bedanken, maar wel zijn midrangers uit de Galaxy A-reeks.

Chinese concurrentie stuikt in elkaar

Onder Samsung en Apple heeft het voorbije kwartaal wel een bloedbad aangericht. Xiaomi, OPPO (inclusief zustermerk OnePlus) en vivo moesten terrein toestaan op de twee grootmachten. Volgens de analisten van Canalys ligt de oorzaak daarvoor bij de sterk dalende vraag in hun thuismarkt China. De Chinese overheid besloot enkele grootsteden op slot te gooien om het coronavirus voor eens en altijd de kop in te drukken. Die strenge regels zijn nog maar gedeeltelijk losgelaten en dat laat sporen na op de economie.

Naar de resterende kwartalen van 2022 toe klinken de voorspellingen niet bepaald optimistisch. Fabrikanten zullen hun strategie moeten gaan herbekijken. Door prijsstijgingen binnen zowat alle productcategorieën en diensten moeten consumenten twee keer nadenken alvorens ze overgaan tot de aankoop van een smartphone. Budgettoestellen zullen daardoor hoogstwaarschijnlijk enorm aan populariteit winnen. De concurrentie zal zich verplaatsen naar de lagere segmenten.

Het analysebureau Canalys geeft na elk kwartaal een inzicht in de globale marktverhoudingen in de smartphone-industrie. De smartphonemarkt staat in 2022 onder hoogspanning. Als we de vergelijking maken met het tweede kwartaal van 2021, dan werden er tussen maart en juni dit jaar bijna 10% minder smartphones verscheept. Je zou verwachten dat de fabrikanten dan mee de dieperik worden ingesleurd, maar voor de grootste spelers gelden vaak andere regels. Zo lieten Apple en Samsung in barre tijden net een sterk kwartaal optekenen.

Apple ziet zijn marktaandeel van 14% omhoog schieten naar 17%. De iPhonebouwer teert nog grotendeels op het succes van de iPhone 13, al zal de introductie van de goedkopere iPhone SE 3 in het begin van het kwartaal Apple ook geen windeieren hebben gelegd. Maar zoals vaker moet Apple nog de duimen afleggen tegen Samsung, die zich met een marktaandeel van 21% steviger in de koppositie hebben genesteld. Daar moet Samsung niet zijn pronkstukreeks S22 voor bedanken, maar wel zijn midrangers uit de Galaxy A-reeks.

Chinese concurrentie stuikt in elkaar

Onder Samsung en Apple heeft het voorbije kwartaal wel een bloedbad aangericht. Xiaomi, OPPO (inclusief zustermerk OnePlus) en vivo moesten terrein toestaan op de twee grootmachten. Volgens de analisten van Canalys ligt de oorzaak daarvoor bij de sterk dalende vraag in hun thuismarkt China. De Chinese overheid besloot enkele grootsteden op slot te gooien om het coronavirus voor eens en altijd de kop in te drukken. Die strenge regels zijn nog maar gedeeltelijk losgelaten en dat laat sporen na op de economie.

Naar de resterende kwartalen van 2022 toe klinken de voorspellingen niet bepaald optimistisch. Fabrikanten zullen hun strategie moeten gaan herbekijken. Door prijsstijgingen binnen zowat alle productcategorieën en diensten moeten consumenten twee keer nadenken alvorens ze overgaan tot de aankoop van een smartphone. Budgettoestellen zullen daardoor hoogstwaarschijnlijk enorm aan populariteit winnen. De concurrentie zal zich verplaatsen naar de lagere segmenten.

applemobielsamsungsmartphones

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!