Niet thuis voor je pakket? Telenets pakjesbussen lossen het op
Het aantal online bestellingen – en daarmee ook pakketten die afgeleverd moeten worden – neemt alsmaar toe. Daarmee neemt het aantal bezorgers in de straat ook gestaag toe. Daar komt bij dat er veel pakketten meermaals aangeboden dienen te worden omdat de ontvanger niet aanwezig is. Een van de gevolgen is dat straten nog drukker worden, maar ook dat de CO2-uitstoot door bezorgingen blijft stijgen. Bij de buren bezorgen vangt dit probleem deels op, maar de pakjesbrievenbus die door Telenet wordt verkocht moet dit nu voor eens en altijd gaan oplossen, is het idee.
Pakjesbrievenbus van Telenet
Telenet springt met zijn ‘pakjesbrievenbus’ op een gat in de markt, waardoor pakketten voortaan ook als de ontvanger niet thuis is afgeleverd kunnen worden. Bezorgers kunnen de pakketten dan immers in de pakjesbrievenbus van Telenet plaatsen. Daar is ook geen extra verplaatsing voor nodig. Het gaat immers om een persoonlijke pakjesbox, zoals Telenet ze noemt, die bij de voordeur geplaatst wordt.
Is de ontvanger niet thuis, dan kan de bezorger met één klik op de knop de pakjesbox openen om de items erin te plaatsen. Zodra de box is afgesloten, stuurt Telenet een notificatie naar de eigenaar van de beveiligde pakketbrievenbus. Nadat de eerste levering heeft plaatsgevonden, wordt de doos voor buitenstaanders vergrendeld. Dit betekent ook dat een tweede levering niet zomaar kan passeren – mocht een tweede pakketbezorger bij de deurmat staan, dan moet de eigenaar de pakketbrievenbus via de app toestemming afgeven om de box te openen.
Van de pakjesbox, die dus via een bijgeleverde app te bedienen is, worden twee versies uitgebracht: één met en één zonder batterij, met (tijdelijke) prijzen van respectievelijk 170 en 190 euro. De versie met batterij bevat ook een ‘zonnepaneel’, zodat gebruikers de box niet telkens in het stopcontact hoeven steken. Qua verbinding vertrouwen beide varianten op een wifi-netwerk.
Wetgeving in de maak
Dat Telenet juist op dit moment op de proppen komt met een pakjesbrievenbus, komt niet geheel als verrassing. Minister van Post, Petra de Sutter, introduceerde voorbij week wetgeving die pakketboxen gaat reguleren. Binnen de wetgeving is vastgelegd hoe zulke boxen bij de gebruikers moeten staan, maar ook welk formaat de boxen moeten zijn en hoe de beveiliging van de pakjesbussen geregeld moet worden. Het moderniseren van de postwetgeving zal volgens De Sutter moeten leiden tot een toename in het gebruik van pakketboxen.
Het aantal online bestellingen – en daarmee ook pakketten die afgeleverd moeten worden – neemt alsmaar toe. Daarmee neemt het aantal bezorgers in de straat ook gestaag toe. Daar komt bij dat er veel pakketten meermaals aangeboden dienen te worden omdat de ontvanger niet aanwezig is. Een van de gevolgen is dat straten nog drukker worden, maar ook dat de CO2-uitstoot door bezorgingen blijft stijgen. Bij de buren bezorgen vangt dit probleem deels op, maar de pakjesbrievenbus die door Telenet wordt verkocht moet dit nu voor eens en altijd gaan oplossen, is het idee.
Pakjesbrievenbus van Telenet
Telenet springt met zijn ‘pakjesbrievenbus’ op een gat in de markt, waardoor pakketten voortaan ook als de ontvanger niet thuis is afgeleverd kunnen worden. Bezorgers kunnen de pakketten dan immers in de pakjesbrievenbus van Telenet plaatsen. Daar is ook geen extra verplaatsing voor nodig. Het gaat immers om een persoonlijke pakjesbox, zoals Telenet ze noemt, die bij de voordeur geplaatst wordt.
Is de ontvanger niet thuis, dan kan de bezorger met één klik op de knop de pakjesbox openen om de items erin te plaatsen. Zodra de box is afgesloten, stuurt Telenet een notificatie naar de eigenaar van de beveiligde pakketbrievenbus. Nadat de eerste levering heeft plaatsgevonden, wordt de doos voor buitenstaanders vergrendeld. Dit betekent ook dat een tweede levering niet zomaar kan passeren – mocht een tweede pakketbezorger bij de deurmat staan, dan moet de eigenaar de pakketbrievenbus via de app toestemming afgeven om de box te openen.
Van de pakjesbox, die dus via een bijgeleverde app te bedienen is, worden twee versies uitgebracht: één met en één zonder batterij, met (tijdelijke) prijzen van respectievelijk 170 en 190 euro. De versie met batterij bevat ook een ‘zonnepaneel’, zodat gebruikers de box niet telkens in het stopcontact hoeven steken. Qua verbinding vertrouwen beide varianten op een wifi-netwerk.
Wetgeving in de maak
Dat Telenet juist op dit moment op de proppen komt met een pakjesbrievenbus, komt niet geheel als verrassing. Minister van Post, Petra de Sutter, introduceerde voorbij week wetgeving die pakketboxen gaat reguleren. Binnen de wetgeving is vastgelegd hoe zulke boxen bij de gebruikers moeten staan, maar ook welk formaat de boxen moeten zijn en hoe de beveiliging van de pakjesbussen geregeld moet worden. Het moderniseren van de postwetgeving zal volgens De Sutter moeten leiden tot een toename in het gebruik van pakketboxen.